/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
formatere windows 7
Fra : ferik
Vist : 770 gange
500 point
Dato : 19-10-12 16:24

jeg sidder med en ca. 10/12 år gl. Acer bærbar
1,5 GHz 768 ram, den kører win 7
computeren er hel fyldt og kører meget langsom,
jeg vil nu formatere/tømme den fuldstændig
og lægge win 7 ind igen,
hvordan tømmer jeg den bedst og nemmest
evt. tage harddisken ud og formatere med en anden computer, over usb kabel

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-12 16:34

Tænk dig meget godt om inden du begiver dig ud i det. Se først om der ikke er en måde som den kan føres tilbage til den oprindelige fabriksindstilling på.

Hvis du ikke har en original dvd med drivere for bundkortet ( lyd , mikrofon ,grafik , dma osv.) kan det kun gå galt med en totalformattering.

Alene det at du skriver om formattering af windows ( det kan man ikke) viser at du nok ikke har indsigt nok til at begive dig ud i en nyformattering af harddisken.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 19-10-12 16:41

hvis du lægger windows 7 ind så skal hente slimdrivers så skulle du være godt vej med en frisk installation ,jeg har et lille program liggende på en usb men desværre kan jeg ikke se hvad dét hedder sory

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 19-10-12 16:47

Jeg har prøvet at formatere min Windows 7 maskine flere gange, du lægger Windows 7 Cd'en i maskinen og slukker maskinen, når du starter igen så starter du Windows fra Cd'n og når du skal vælge hvilket drev der skal installeres på sletter du C drevet og opretter en ny partition, som du så installerer Windows på, men undersøg først om du kan få drivere til de forskellige hardware der er i din maskine på fabrikanternes hjemmesider eller hvis du har nogle drivere på Cd, jeg har været ude for at fabrikanten af mit skærmkort havde lavet en ny driver der ikke passede med den maskine jeg havde på det tidspunkt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-12 17:25

Dine få ram gør det ikke nemmere for win 7 at arbejde - især ikke hvis der starter en masse op når du tænder.

1. Har du Win 7 CD
2. Har du driver CD eller driverne som passer til den comp liggende
3. Er det en opgradering fra XP / Vista du har kørende.
4. Hvis det er en opgradering fra vista - har du så drivere til Vista
5. Har du en anden harddisk liggende som passer til den computer
6. Kan du komme i bios

Kommentar
Fra : poten

Dato : 19-10-12 17:31

Inden du gør noget drastisk som du måske fortryder, kunne du jo prøve at køre dette program på computeren:

http://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-10-12 17:39

Citat
Tænk dig meget godt om inden du begiver dig ud i det. Se først om der ikke er en måde som den kan føres tilbage til den oprindelige fabriksindstilling på.

Da den er "10/12 år gammel" ligger der i heldigste fald en Win XP i genoprettelsen

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 19-10-12 17:50

LuffeÅ
det er sikkert en vindows 98
den er f'dt med
jeg ved det ikke, en i min familie der har den, har ikke haft den fra ny

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 19-10-12 17:59

Eyvind:
1 ja
2 nej
3 nej den kører win 7
4 nej ingen drivere
5 nej
6 ved de ikke

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 19-10-12 18:41

Ingen drivere - så ville jeg nok rense den computer i stedet for.

Prøv lige:
start > højreklik på computer > vælg administrer > vælg så diskhåndtering.

Nu kan du se din harddisk bla.a. som farve felt(er)

Ud for DISK 0 - hvad viser den.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-10-12 22:40

når din pc er så gammel, kan der vel være problemer med at have den fornødne kapacitet til at køre windows 7.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-10-12 00:00

Computeren er sikkert for gammel til at du kan få Windows 7 til at køre bare nogenlunde fornuftig, prøv at teste med dette program:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor
så vil du sikkert finde ud af at computeren slet ikke lever op til kravene:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/system-requirements
så selv om du skriver at den nu kører med Windows 7 så vil den altid forblive meget langsom. Køb en ny bærbar med hardware som er stor nok til Windows 7 eller skift til Linux Mint for eksempel, Ubuntu vil sikket også køre for langsom på en så gammel computer.
Men ellers gør du som Bjarnebr skriver
Citat
du lægger Windows 7 Cd'en i maskinen og slukker maskinen, når du starter igen så starter du Windows fra Cd'n og når du skal vælge hvilket drev der skal installeres på sletter du C drevet og opretter en ny partition, som du så installerer Windows på
her: http://www.kandu.dk/spg164482.aspx#1887270

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-12 03:26

Sæt din Win7 skive i drevet og åben kommandopromt = indtast sfc snannow og klik enter, så ødelægger du ikke ret meget, men du genopretter dine system filer, alle opdateringer fra MS ryger en tur.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-12 03:27
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-12 09:49

Men det skal skrives sfc /scannow .....................mellemrum mellen c og /

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-12 10:08

Begge dele virker på min XP Pro, men jeg har aldrig kørt kommandoen hele vejen igennem.
Det er nemmere at lave en backup med Acronis.

Hvis din disk er fyldt op, kan den ikke køre programmerne maksimalt, så prøv at slet unødige filer
og lav en diskoprydning og en Diskfragmentering
Unødige filer kan du slette med:
http://www.wisecleaner.com/wisediskcleanerfree.html
På samme side kan du også hente en Regcleaner

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-12 10:15

Ved ikke om dette virker på Win7, men du kan udvide din Virtelle hukommelse, prøv med det dobbelte af hvad den står på, og klik DEFINER.
http://www.gratisimage.dk/image-9A5F_50825CCE.jpg

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 29-10-12 20:23

Tak for svaret Eyvind.