/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Rengøring af pc (Ryger pc)
Fra : HanSSoN
Vist : 696 gange
285 point
Dato : 04-04-12 23:18

Hej "kender en" som her overdrevet et lille forsøg lidt, ved at prøve at fjerne røglugt fra en stationær pc
Eddike i en lille bøtte i bunden af kabinettet derefter lukke den inde i en plastik sæk.. lad den stå mens han ikke var hjemme. Efter lidt tid blev han lidt skeptisk og kiggede lidt på nette for at undersøge om eddike kunne have en skadelig effekt på de forskellige matrialer som er i en pc! hvad skal han gøre?
1 lade den stå i 2 dage til han kommer hjem? eller
2 ringe til underbo'en for at stoppe det makabre forsøg?

Har hørt at det kan skade plast gummi af nogen arter eller metaller?
Men eddike indeholder jo kun omkring 5% eddikesyre, så hvor meget skade kan det enlig gøre?
Men som han siger, nå det enlig skal gøres så skal det gøres rigtigt "GODT" hehe..

PS der er gået 10 timer nu kl er 23.20

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 05-04-12 00:16

Hejsa

Jeg ville lade den stå, men den skal nok stå lidt tid efter "din ven" tager den ud af sækken, da der måske kommer lidt kondens.

Jeg plejer selv at give PC'en en god gang rengøring/støvsugning en gang imellem. Har faktisk lige gjort det idag og besluttet, at det er slut med at ryge på kontoret og gå udenfor istedet (Wish me luck)
Så må vi se hvordan det går, når det bliver vinter

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 05-04-12 00:17

PS.

Giv lige besked om hvordan det er gået, når du får den startet op igen

Kommentar
Fra : HanSSoN

Dato : 05-04-12 08:34

Hej. Jeg ture ikke mere, og ringede til underbo'en hehe.. Men den fik 12 timer jeg kommer først hjem søndag så giver jeg en update når det er.. Godt du sage det med kondens, jeg tror jeg tester det med et andet motherboard når jeg kommer hjem og lader det stå nogle dag.. ikke med den jeg har nu, det er sku for dyrt hvis det går galt!! men 12 timer med eddike i en plastik sæk.. det må jo også have give noget hvis det skulle virke he he.. så lad os se om det ikke har hjulpet. skal lige siges pc'eren er skilt af i atomer og blevet renset alt hvad der ikke er elektronik er lagt i sæbevand og bløde op skrubbet og skyllet af kabinettet er også skrubbet og vaske under bruseren. Elektronikken har jeg renst med vinduesrens og vatpinde .. tror måske jeg laver en lille guide her inde, når mit project er færdig! Jeg har også nogle billeder som jeg kan ligge op..

Den hovedesalige grund til jeg stoppet projectet var at processerne både gpu og cpu var blottet så var lidt bange for de kunne tage skade?

Venlig hilsen Jesper.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-04-12 11:17

Prøv insektfjerner - købes på tankstationer

Kommentar
Fra : janik

Dato : 05-04-12 11:40

Tror ikke det hjælper med at lade den stå længere hvis der er sket
noget er skaden sket.
Men syntes at du skal sætte det ind som et råd til andre der
gerne ville have en ny pc og hvor konen ikke syntes at det er
ret længe siden man har købt nye dele til sin pc
Men tror ikke at det er være end at det kun er bundkortet der er står af
og den er ikke så dyr at skifte..

Kommentar
Fra : HanSSoN

Dato : 05-04-12 17:17

tænkte isopropylalkohol ville det være noget der kan tage lugt??

Kommentar
Fra : zerpico

Dato : 06-04-12 01:31

Brug alm sprit samt vatpinde på alle dele. Sprit skader ikke. Men lidt arbejde er der.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-04-12 04:50

Min pc bliver meget hurtigt beskidt, og jeg bruger insektrens
spray det på og lad det bruse op - vent op til en ½ time og skyl
gør det eventuel 2 gange og du har nu en meget ren pc

Kommentar
Fra : HanSSoN

Dato : 08-04-12 10:31

Gode forslag tror jeg vil prøve nogle af dem..

Har også noget jeg lige vil prøve først når jeg kommer hjem i aften.
Hænge mine ting op for åben vindue med min store rum blæser som jeg bruger om sommeren i stuen. Så den kan stå og blæse frisk luft på enhederne, tror faktisk det kunne hjælpe. Men køber lige noget sprit og rengøre lidt mere en jeg allerede har gjort først.

Kommentar
Fra : HanSSoN

Dato : 08-04-12 10:38

Og måske insekt spray til kabinettet og de ikke elektronik dele. Har haft lidt svært ved at kommer helt ind i hjørner og sådan på kabinettet.

Kommentar
Fra : HanSSoN

Dato : 08-04-12 10:43

Skal lige sige dette er ikke bare et alminlig eksemble på en pc med røglugt. Denne pc har stået i netcafe hvor der måtte ryges.. så der er ca. 10 mennesker der har røget 24-10 i 2 år, så det er ekstremt meget røg..