/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Næsten en måned uden Windows
Fra : o.v.n.
Vist : 734 gange
200 point
Dato : 25-09-11 21:59

Lidt sent at starte en snakketråd, for det er lige hvad jeg ønsker - at i fortæller om hvorfor i stadig bruger Windows på jeres computere jeg har Windows XP på både min bærbare og en stationær computer, men hele september og vistnok også de seneste dage af august har jeg ikke brugt det styresystem, jeg har Linux Mint på min bærbare og Linux Ubuntu på min stationære og har udelukkende brugt dem i en måned, jeg har ikke opdaget noget som mangler.
Så hvorfor bruger i stadig Windows som privat personer?
Er det fordi Windows var installeret da i købte computeren eller hvorfor?
Er det eventuel fordi i bruger Windows computere som spillemaskiner?
det kunne være en acceptabel forklaring da de mest populære spil er udviklet til Windows

http://youtu.be/0z_IIq2su2w

http://youtu.be/KDIGOtInoKY

jeg ved godt at i opfatter spørgsmålet som en reklame for Linux men det gør vel heller ikke noget

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-11 22:06

Citat
Er det fordi Windows var installeret da i købte computeren eller hvorfor?

JA

Og jeg har det på mit arbejde og kender ikke andet og vil heller ikke bruge tid på at lære andet at kende

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-11 22:07

Det spørgsmål mener jeg da helt bestemt du har haft før

Mit svar.... hvorfor ændre noget som kører godt nok, bare kald mig gammeldags, men jeg giiiider ikke sætte mig ind i noget nyt, som jeg IKKE har savnet

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 25-09-11 22:08

Citat
Så hvorfor bruger i stadig Windows som privat personer?

Det gør "vi" skam heller ikke....

Men i "firma"regi er det nu det nemmeste så der ikke går "koks" i det hele.....

Så her er det omvendt - jeg "leger" med Linux og "arbejder" med Win

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-11 22:09

PS....

Skal det være "fornemt" bruges DOS

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-09-11 22:10

jeg ser ikke nogen - plausibel - grund til at anvende ande end det købte styresystem - Windows, da det fingere fin for mig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-09-11 22:17

Nu stod o.v.n af - det var alligevel for meget

Jamen også go´nat herfra -

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-11 22:24

Citat
Nu stod o.v.n af
der tog du fejl men det sker nu arbejdet kalder klokken meget tidlig i morgen.
Forsæt endelig - det er en snakketråd selv om jeg og først læser flere indlæg i morgen efter fyraften

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-09-11 22:24

Jeg VIL IKKE undvære Windows, for jeg vil IKKE sidde i mørket, når solen skinner uden for, og så er det da rart at få luftet ud en gang imellem!

BASTA!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-11 22:27

Der er altså også vinduer indbygget i Linux nu om dage

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-09-11 22:27

Windows kan også få's med panserglas!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-09-11 22:29

Ja men dog o.v.n. så er du også ved at have et moderne program!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-11 22:29

Citat
jeg ser ikke nogen - plausibel - grund til at anvende ande end det købte styresystem - Windows
ved i godt at i kan få pengene for den installerede Windows tilbage, hvis i sletter Windows før i starter den nye computer?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-11 22:36

Man kan jo også vende det om og spørge.... hvorfor bryder du dig ikke om Windows??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-09-11 22:38

Jeg bruger windows fordi det var forinstalleret på min pc. Og jeg kan godt lide det.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 25-09-11 22:44

jeg vil gerne lærer at bruge linux, men har ikke haft tid til det.

men overvejer at instalellerer det på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 25-09-11 23:16

Som professionel fotograf er Linux ikke godt nok endnu. Gimp kan bruges, men Photoshop er langt bedre efter min mening.
Har prøvet Linux flere gange og i lang tid, men ender altid med at gå tilbage til Mac/Windows. Nu er jeg Mac bruger og som det er nu, så tror jeg aldrig jeg kommer til at bruge Windows igen, privat.

Ved godt at Photoshop kan bruges på Ubuntu. Fik det selv til at virke. Men det virker kun 99% og det er ikke godt nok, isør når det er en lang process at installere det gennem Wine og flittigt brug af terminalen. Det er den ENESTE grund til at jeg ikke har Ubuntu.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-09-11 01:00

Citat
hvorfor i stadig bruger Windows på jeres computere

&
Citat
jeg har ikke opdaget noget som mangler

prøv lige denne side: http://historiskatlas.dk

Nej, der var IKKE noget styresystem på da jeg købte min computer!!!! Jeg tror den eneste maskine jeg har købt med styresystem (privat) var en Cyrix 6x86 maskine med windows 95 på

Og ja, jeg bruger også min computer som "spillemaskine"
Derudover er mange af de værktøjer jeg bruger dagligt Windows only eller linux alternativet er for dårligt/besværligt.
Men jeg er jo heller ikke ligefrem en gennemsnitsbruger.

Min påstand er at hvis folk IKKE skal spille spil kan de med fordel skifte deres windows ud med Linux Mint.

Jeg foreslår altid mine kunder at prøve Mint, og hvis de siger ja så laver jeg en dual installation så de altid kan vende tilbage til deres gamle windows hvis de fortryder.
Jeg kopierer deres dokumenter, billeder og musik over i Mint, starter den op og viser dem at det ligner xp, så de kan nemt finde rundt.
Husker altid lige at nævne skjoldet nede ved uret (opdateringer) og slipper dem så løs.
Jeg har endnu ikke haft nogen der har fortrudt.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-09-11 06:22

Der er jo både plusser og minusser ved begge, jeg bruger både windows og linux på arbejdet, stort set alle clienter har windows, nogle enkelte har linux og det samme gør sig gældende i serverrummet.

Hjemme bruger har jeg windows på alle clienter, men undtagelse af en enkelt og i mit private serverrum er der kun windows.

Hvorfor....... Ja det er jo min afdelingschef der traffer beslutning om hvordan infrastrukturen skal se ud og hjemme er det fordi det er de der for mig fungere bedst og det er windows jeg har certifikater til. Privat bruger jeg stort set kun linux når der skal fejlsøges, hvor en linux live version kun kan bruges.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 26-09-11 16:34

jeg bruger mest Windows fordi det er nemt (Win 7)

ellers Ubuntu ( og efter at der igen kom en opdatering til Ubuntu har jeg igen 27 Ubuntu versioner at vælge imellem !!!!!!!!!!!!!!!!!!) i opstarten

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 26-09-11 16:36

sludder 28 og 4 linux mint!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-09-11 21:46

Citat
Man kan jo også vende det om og spørge.... hvorfor bryder du dig ikke om Windows??
ventetiden såmænd og de mange genstarter, jeg testede tider nu i aften og prøvede først med den nyeste installation af Windows XP, den blev installeret sidste efterår og fra jeg trykkede på start knappen og til alt var indlæst og computeren kunne bruges gik der 3 minutter og 20 sekunder, det er lang tid hvis man sidder foran skærmen, det er dog sjældent at jeg sidder og venter når jeg vil bruge XP, jeg har Online-Armor som firewall og den gratis Avast antivirus.
Begefter prøvede jeg 2 programmer som jeg har på begge systemer, først Open Office skriveprogram som det 55 sekunder at åbne på XP og den er meget langsom til at tage mod nye bogstaver, jeg kan nemt være 20-30 bogstaver foran det som vises på skærmen, så ville jeg på internettet med Firefox, fra jeg klikkede på ikonen i hurtigstart og til browseren kunne bruges gik der 40 sekunder, nå så der var opdateringer til Windows XP og Avast var også kommet i en ny version, begge ville have computeren genstartet og så kunne jeg begynde forfra.
Jeg lod ikke Windows genstarte men benyttede stoppet til at skifte til Ubuntu, fra start og til jeg var logget ind på min konto i Ubuntu gik der 1 minut og 5 sekunder, Firefox startede på under 20 sekunder og Open Office var klar til at skrive i på 15 sekunder, og nu kan jeg ikke med mit 2 finger system skrive så hurtigt bogstaverne ikke bliver vist lige så hurtigt. Altså når jeg bruger Ubuntu kan jeg godt sidde og vente på at computeren starter og det er meget sjældent at Ubuntu vil have computeren genstartet, kun hvis kernel er blevet opgraderet beder den om genstart.
Ubuntu har en indbygget firwall som jeg holder fingrene fra og jeg mærker ikke at den kører, antivirus programmer bruges slet ikke så der er ikke noget som sløver systemet. Programmer som er installeret på Linux bliver opdaterede sammen med styresystemet, ikke noget med at holde øje med gamle usikre programmer.
Tiden og den nemme måde at bruge computeren på, gør at jeg helt dropper Windows på mine computere når XP ikke kan opdateres mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-09-11 21:51

EXTERMINATOR der fik du mig, jeg ved ikke hvad jeg der sker på Historiske atlas har lige nu besluttet at det vil jeg heller ikke vide

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-09-11 21:53

Citat
27 Ubuntu versioner at vælge imellem !!!!!!!!!!!!!!!!!!) i opstarten
de kan slettes så kun den nyeste vises, du fjerner de tidligere versioner i Synaptic så vises de ikke under opstarten

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-09-11 21:55

Bilv ved med kommentarer, jeg lader tråden løbe nogle dage endnu, selv går jeg til køjs nu, vækkeuret ringer klokken alt for tidlig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-09-11 14:07

På min bærbare har jeg Windows ultimate og kun den og et par andre programmer som er nødvendige for at læse internetsider. Ingen Officepakke for jeg bruger den kun når jeg er ude.

Og den maskine starter lynhurtigt op. Jeg har overvejet også at have Ubuntu på den, men det er blevet ved overvejelserne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-09-11 15:58

Citat
og prøvede først med den nyeste installation af Windows XP

Som er 10 år gammel (der er faktisk kommet TO siden)

Så klart du ikke kan sammenlige et "oldnordisk" system med sikkert din "nyeste" download....

Prøv en 7er - du bliver forbavset

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-09-11 16:02

Citat
jeg kan nemt være 20-30 bogstaver foran det som vises på skærmen

Enten bør du gå ind i stenografi eller også har du en UMÅDELIG langsom komputer

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-09-11 17:06

Tak for svaret refi. jeg vidste slet ikke at du legede med Linux derhjemme

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-11 17:39

Selv tak....

Jo jo - "vi" skal jo holde os ajour