/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Tilslutninger på mit motherboard???
Fra : HanSSoN
Vist : 556 gange
88 point
Dato : 31-05-11 00:26

Hej

Jeg har anskaffet mig denne HP t5730 pc. den er lille og smart.
Den er dog også lidt anderledes, efter som den kun har 2gb flash hukommelse. Som sidder i et 44 pin ide slot på boardet.

Jeg har kigget efter nogle adaptere til at tilslutte andre lagerings muligheder som sata 2.5 eller 3.5 ide harddiske.

Men der er også et slot som jeg ikke kan genkende, måske et slags pci slot?? ved det ikke. jeg har prøvet en pci kort med sata porte på men passer ikke ned i bordet..! er der nogen der kan hjælpe mig med tilslutning at et større memory. hvor jeg kan få installeret OS..

her er et billede af motherboardet:
http://imageshack.us/photo/my-images/217/hpt5730motherboard.jpg/

Venlig hilsen Jesper.

Kommentar
Fra : HanSSoN

Dato : 31-05-11 00:30
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 31-05-11 08:51

- det ligner et RAM slot...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 31-05-11 08:59

- prøv at skrive typenr., der findes forskellige udgaver af den...

Kommentar
Fra : HanSSoN

Dato : 31-05-11 09:13

MODEL: HSTNC-OO3-TC
T5730 2gf/1gr WES EMEA

Det jeg lige kunne finde på den!

Tror faktisk det er et PCI Express slot den lange sorte controller, kan det ikke passe? men er det x4 x8 x16 express slot???? hmm og er det ikke til udvidelse af Grafik kort måske?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-05-11 13:58

Boxen er jo lille og fiks som Du skriver, så jeg tvivler på at slottet er beregnet til et grafikkort som jo vil stritte langt ud.

Er der ingen manual med ????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-11 16:09

Uden at være helt sikker så ligner det en PCI Express mini card og er vistnok beregnet til trådløs netværk?
Det er ikke en computer som vi sædvanligvis opfatter begrebet du har
Det er en tynd klient som ikke kan bruges til ret meget selvstændig, den er beregnet til at arbejde sammen med en server og bruge serveren som lager, du kan ikke sætte en harddisk i maskinen, du kan ikke få et bedre grafikkort indbygget, du kan ikke installere software af betydning udover det som allerede er på den tynde klient, for eksempel ingen skift af browser, ingen e-mail program, ingen billedbehandlings program ikke engang en antivirus er der plads til, faktisk kan du ikke ret meget med den "computer" uden at den er tilsluttet en server, måske kan du tilslutte en ekstern harddisk til en af usb stikkene.
Hvis du har en anden computer så brug den som server og den lille klient som arbejdsstation

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-11 16:10

Citat
er der nogen der kan hjælpe mig med tilslutning at et større memory. hvor jeg kan få installeret OS..
nej desværre det kan du godt opgive

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-11 16:29

Har du USB tilslutning
Kan den boote fra USB

For så kan du køre med ubuntu (komplet os) eller andre udgaver af Linux på en pendrive.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-05-11 17:11

Jeg er enig med o.v.n, den computer du har her, kan du ikke bruge til megen fornøjelse. Der er e installeret XP embedded og det er en MEGET skrappet version af XP og så der også står så er der installeret en standard browser IE7, du har ikke mulighed for noget som helst. En tynd client vil man normalt bruge til og arbejde via terminal server, det vil sige alt arbejdet bliver fortaget af den server der er terminal server. Der er ikke nogen opgraderings muligheder, det eneste du kan er og installere windows 7 embedded, som du kan få en prøve version af her: http://www.microsoft.com/windowsembedded/en-us/campaigns/compact7/default.aspx

Angående den slot du henviser til så ligner det en PCI express slot, men det skal være et specielt kort da clienten jo er ret tynd og det er formentlig noget kun HP ligger inde med.

Kommentar
Fra : HanSSoN

Dato : 31-05-11 20:35

Ja den er godt nok speciel hehe.. men jeg opgiver ikke, det må simpelthen være muligt at få en adapter, til den 44 pin ide controller, så jeg kan tilslutte en større memory.

Jeg har fundet en 44 pin ide (hun) til en sata2 (hun) adapter, skal give 20kr eller sådan noget. Men den skal bestilles fra kina, og det ved jeg godt hvad betyder told=ventetid.
Men jeg bestiller en, så skal jeg nok fortælle hvordan det går.

Men ja, det jeg skal bruge den til, er som en server til at dele mine filer på mit netværk. den larmer jo ikke og er meget lille. så håber jeg kan få den til at køre til det formål.
Men tror jeg skal have noget hjælp til at sætte den op. hehe

Men skal nok give point til den som giver et godt Tib til hvordan jeg kan få den til at køre optimalt

Jeg har installeret en usb som kan boote "ubuntu" Og det kør fint men virklig besværligt når man nu er hjernevasket af microsoft.. men det bliver plan B.

Men hvis der er nogen der har nogle forslag til hvordan jeg kan få mest ud af denne lille darlin..
Skriv skriv..

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-05-11 21:03

Jamen det kan godt være du vil kunne tilslutte mere memory, men der er lige to ting du så skal vide. 1. Dit system understøtter MAX 2 Gb memory. 2. Selv det lykkes dig og tilslutte memory via det stik så vil det ikke fungere som flash hukommelse som vil betyde en større flash harddisk, det vil bare betyde du for mere memory, altså RAM. Du vil ikke kunne få en større flash hukommelse.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-06-11 20:58

Er problemet blevet løst?

Kommentar
Fra : HanSSoN

Dato : 18-06-11 18:58

Nej problemet er ikke løst, syntes lidt det er for inviklet. men tror jeg prøver at købe en adapter på ebay. skal nok skrive når jeg finder ud af hvordan og hvorledes

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-11 20:59

Har du opgivet jeg plejer at sige at intet er umulig, men dit projekt her er meget tæt på at være umulig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-07-11 21:35

Citat
jeg plejer at sige at intet er umulig, men dit projekt her er meget tæt på at være umulig

Ville vel svare til at sætte hængertræk på den her.
http://www.daimlerbiler.dk/smart/db_smart.html