/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Reklamationsret på batteri?
Fra : Lassepg
Vist : 718 gange
88 point
Dato : 30-05-11 20:17

Hej,

Nu har jeg haft min asusbærbar i lige over et år, og nu er batteriet vidst ved at være færdigt. Det løber hurtigt tør for strøm, og når computeren kører på batteri, går den ofte ud uden varsel.

Jeg har kontaktet asus og de siger at de ikke dækker, da garantien på batteriet kun er på et år(min computer er 13 mdr).

Men i princippet skal de vel dække for et nyt batteri, ifølge dansk lov er der 2års reklamationsret på alting købt i butikker. Jeg mener jo så også at det også burde gælde batteriet, de kan jo ikke bare lave deres egne regler og gå uden om reklamationsretten?

Nogen der ved hvad der er rigtigt og forkert? Eller har oplevet en lignende sag?

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-05-11 20:35

Hvis du er privatkunde så er de forpligtet til og bytte dit batteri.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 98 point
Dato : 30-05-11 20:39

Reklamationsret er ikke det samme som garanti og ombytningsret.

Reklamationsretten gælder i 2 år, og der skal du, efter det første halve år er gået, selv kunne bevise, at dit batteri var defékt allerede da du købte det, for at det kan komme på tale at få noget erstattet/ombyttet.

Garanti er noget en forhandler kan vælge at give ved siden af reklamationsretten, men det er ingen forpligtelse (reklamationsret er et lovkrav)

Så nej, du er ikke berettiget til at få ombyttet dit batteri, medmindre du kan bevise over for forhandleren, at batteriet var defekt ved købet, som medfører at det nu ikke virker mere.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-05-11 20:42

Det har du jo ret i, kommer også lige i tanke om at hos DELL der er batteri defineret som en forbrugsgenstand og så giver DELL kun et års garanti på batterier, sikkert det samme hos asus.

Godkendelse af svar
Fra : Lassepg

Dato : 30-05-11 21:19

Tak for svaret dova.