/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Varm CPU
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 671 gange
100 point
Dato : 28-05-11 01:55

Min bærbare Acer har en cpu-temperatur på 89 og harddisk-temperatur på 54. Er det meget og er der nogen der har erfaring med de køle-dimser mv. man kan sætte under computeren for at køle den af?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-05-11 02:29

Efter min mening er værdierne i overkanten men ikke umiddelbart kritiske. Når køleribber snavseer til og ventillatoren bliver mindre effektiv, er der hos acer ingen margen tilbage og en lille forværring, kan få computeren til at fejle.
Acer er legetøj, og ikke en pålidelig arbedscomputer,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-05-11 02:35

Jeg har ikke en bærbar, men alle der køber en køleplade er vist glade for den.
Gider man ikke lige at tage den med overalt kan man lægge computeren på et par blyanter.

Og læg ikke computeren på dynen.

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 100 point
Dato : 28-05-11 07:17

Citat
Min bærbare Acer har en cpu-temperatur på 89

Kunne lyde som om at den trænger til at blive renset, da tilstoppede køleribber og blæser kan give overophedning!

Gør det hellere i dag end i morgen, da din PC til sidst slet ikke vil starte hvis processortemperaturen bliver for høj - Processoren lukker automatisk ned!

Kig evt. her --> http://www.insidemylaptop.com/category/1-acer-laptops/

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-05-11 09:27

Harddiske temp. er ikke for meget, det er en ok temp. 89 på CPU'en er helt klart for meget, det vil ikke hjælpe dig besynderligt meget og anskaffe en køleplade og stille computeren på, når du har sådan en høj temp. så kan det være fordi at luftcirkulationen ikke er optimal eller at kølepastaen skal skiftes, men det er nok mest sandsynligt det første. Hvis du kan finde ud af det, så skal du ha' renset din blæser og køleriller.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-05-11 12:31

Hvis du kan komme til det skal du rense køleribber.
Kølepasta skal dy holde dig fra at skifte. Det bliver ikke for gammelt og pillen ved det giver kun risiko for støv og snavs eller fejl ved samlingen.
Selve ventilatorvingerne kan se støvede ud, men støv betyder nænne noget der . Tør den akkigevel af med en let fugtet klud.

blæs eller sug ikke på ventillatoren med maskinkraft uden at bremse vingen. Den kan få så stor hastighed at leje eller vinge skades.
Jeg har set en blive splittet ad med en støvsuger.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-05-11 13:45

Citat
blæs eller sug ikke på ventillatoren med maskinkraft uden at bremse vingen

Det vil jeg så ikke anbefale, hvis du ikke kan få blæseren ud af computeren så SKAL man bremse blæseren, man risikere og lave elektricitet og suge man støvet ud med en støvsuger så risikere man og skade computeren med statisk-elektricitet.

Godkendelse af svar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 29-05-11 20:38

Tak for svaret dogvillestar. Jeg fulgte dit link og kastede mig ud i at skille computeren ad. Det viste sig, at der sad en halv centimeter tyk klump støv i hele ventilator-hullet. Nu kører den fint igen og holder sig på omkring 41 grader i cpu'en og omkring 50 grader i harddisken

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 30-05-11 05:58

Selv tak!

Siden - http://www.insidemylaptop.com - er simpelt hen en lille guldgrube for PC-gør-det-selv-folk!

Og hvis man tager det stille og roligt når man adskiller sin maskine, og HUSKER rækkefølgen + gemmer skruerne, så er det faktisk ikke så svært!

Og så kan man glæde sig over alle de penge men lige fik sparet!