/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
sata 3 hvad kan den bruges til
Fra : xou
Vist : 1477 gange
350 point
Dato : 02-03-11 18:50

min pc har både usb3 og
sata3 >> men hvad bruger jeg det til

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-03-11 19:00

Nyt teknologi og dyre genstande..

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-03-11 19:05

nomore har du ikke mere

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-03-11 19:25

Sata 3 fordobler hastigheden i forhold til sata 2 der kun kører max. 3Gb/s i teorien.

Så hvis du har en harddisk der er sata 3 og du har sata 3 på bundkortet får du max 6 Gb/s.

Det er dog ikke helt muligt at nå op på den hastighed. Men hvis du har SSD diske vil du sikkert kunne nå den maximale hastighed.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-03-11 19:31

http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=403549 her er en sata3 harddisk til billige penge og den kører glimrende, men da jeg kun har sata 2 på bundkortet får jeg ikke glæde af den øgede hastighed.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-03-11 19:42

Citat
389,00 DKK
m/moms

MEN +
Serial ATA-600

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-03-11 19:43

har det noget med SATA at gøre

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 350 point
Dato : 02-03-11 20:00

Du kan læse her hvad SATA er, der står også hvad SATA 3 er. Det er som tidligere skrevet en NY version af SATA og giver en højere overførselshastighed.
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-03-11 21:07

SATA = Serial ATA
Serial ATA-600 = SATA3
SATA = 6 Gbit/s eller 600 MB/s
De bruger mange betegnelser for den samme ting, men fælles pt. er der kraves RAID5/10 (altså mere end 3 disk i RAID) for at kunne udnytte båndbreden eller gode SSD disks

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-11 22:16

Med usb3 grej kan du også transportere data hurtigere.
USB 2 grej kører også på USB 3

Der findes eksterne harddiskkabinetter med USB 3

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-03-11 18:34

kan denne her bruges
http://www.danskdatasalg.dk/PartDetail.aspx?q=p:2931689
lidt billigere her:
http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=CTFDDAC064MAG-1G1&pn=Crucial&vare=507398&f=edbp
den har Serial ATA-600 .
>>6 Gbit / s for skalerbare ydeevne, når det bruges med SSD'er<<
står der i Wikipedia.ville det være et godt køb,og ligge ens styresystem på en sådan disk win 7,kun 64 gb.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-11 18:45

Til det første link..................tillykke med Lotto-Gevinsten.

64 GB er jo nok til styresystemet - men den skal ind og monteres i computeren.

Du kan ikke umiddelbart køre windows fra USB harddiske.

Jeg kører ubuntu Linux fra USB harddiske og memorystick /pendrive.
Min bankadgang kørers fra en memorystick med EEEbuntu, og er sikker mod hackere.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 04-03-11 19:15

Citat
Du kan ikke umiddelbart køre windows fra USB harddiske.

Hvorfor kan man ikke det? Windows 7 er perfekt til SSD harddiske, Windows 7 har TRIM integreret og det er med til at "slide" på HELE harddisken, hvor imod Vista den kun "slider" på det samme område, men man kan stadig installere og køre windows på SSD.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-11 19:27

Ok webnoob - det var rart at høre.
Hvordan skal jeg så installere windows 7 på en USB harddisk - for det kunne jeg godt tænke mig at prøve.

Altså ingen indbygget harddisk - kun en USB harddisk tilsluttet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 04-03-11 19:34

Okay så kan det godt vær jeg har forstået dig. Nej man kan ikke installere windows op en USB, men det er jo heller ikke en USB harddisk du linker til, det er en SSD og en SSD kan man godt installere på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-11 19:42

Snakken er jo omkring USB 3

Derfor dette:
Som taler om XOU's andet link med en SSD "harddisk" flash memory.
Citat
64 GB er jo nok til styresystemet - men den skal ind og monteres i computeren.

Du kan ikke umiddelbart køre windows fra USB harddiske.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-03-11 07:10

det ville være lækkert at køre windows fra sata 3 harddisk extern kan jeg det,når den mulighed er i boot menuen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-11 07:14

Det er ikke lykkedes mig at køre windows fra en USB harddisk....................så jeg er også spændt på om man kan.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-03-11 07:28

det er sata 3 jeg vil

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-11 09:21

Ok - nu forstår jeg - på en direkte SATA 3 indgang kan du sikkert godt køre windows.
For det er jo rigtigt at de udvendige SATA tilslutninger svarer til at den harddisk/SSD faktisk er som en indbygget harddisk.
Hvis det så er som jeg nu tror, at den udvendige SATA 3 tilslutning kan boot som en harddisk, skulle det kunne lade sig gøre at køre med windows. De 64 GB er så nok fordi der jo er en indbygget harddisk som lager.

Jeg ved ikke hvorfor den USB indgang hang fast i mit hovede.

Sorry Webnoob - det var mig som misforstod.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-03-11 10:13

Hvis du eksterne SATA 3 harddisk er tilsluttet som USB, så kan det ikke lade sig gøre, men mindre du ved hvilke filer du skal ind og pille ved, jeg mener jeg har læst som artikel fra en der har kørt Windows fra en USB.

Hvis din SATA 3 harddisk er tilsluttet en e-SATA port så ved jeg ikke om man kan installere windows på den, mit umiddelbare svar ville være at det IKKE kan lade sig gøre og hvad formål ville det tjene hvis man kunne? Hvis man kunne og det er for at kunne tage harddisken med sig og tilslutte den en anden computer som har en e-SATA port så ville Windows bare ikke starte da der ikke er noget af hardwaren der er installeret og kunne Windows installationen selv installere den nye hardware med Windows standard drivere, så ville det stadig være noget af en klods at rende rundt med.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-11 11:50

Du kan sagten installere dit styresystem på en ekstern harddisk der er tilsluttet eSata.

Jeg har kun eksterne harddiske som jeg tilslutter via en dockingstation til eSata med de forskellige styresystemer.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-03-11 13:24

når jeg må nok prøve mig frem,men tak for alle besværelser,nu ved jeg lidt mere om sata3,især det læste Wipedia fra webnoob.tak for alle de uddybene svar.

Godkendelse af svar
Fra : xou

Dato : 05-03-11 13:24

Tak for svaret webnoob.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-11 13:56

bentjuul > det er rigtig smart når der lige skal skiftes styresystem.
For lige at være sikker...................det er så windows du har kørende på den eSATA port.
(Hos mig tager det nemlig hele 20 sek. at skifte harddisk, på min Zepto.)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-11 15:55

Ja jeg har XP, Windows vista, Windows 7 kørende på hver sin harddisk og vælger så i bios hvilken af de 3 diske jeg starter på. Jeg har 2 dobbelt dockingstationer som jeg tilslutter via eSata. Jeg har også haft Ubuntu på en harddisk og alt fungerer perfekt.

Når du kan skifte på 20 sek. så har du ikke brug for dockingstation men jeg har kun interne harddiske jeg på denne måde bruger som eksterne. Det er så dejligt nemt at fjerne sine harddiske når man tager på ferie, for skulle der blive indbrud, lad herren forbyde det, så bliver alle mine personlige ting på harddisken ikke fjernet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-11 16:09

Genialt bentjuul .......................

Så mangler du bare en USB med ubuntu til bankbesøg. det virker også med NemID.

Undskyld forstyrrelsen XOU, men dette var ret interessant.