/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Batteri til bærbar - optimere levetiden?
Fra : kondivand
Vist : 1536 gange
50 point
Dato : 18-02-11 09:01

Jeg har lige bestilt et batteri til min bærebare PC. Er der nogle retningslinier, man bør efterleve, hvis man gerne vil sikre sig, at batteriet lever længst muligt uden at miste kapaciteten?

Kommentar
Fra : grow

Dato : 18-02-11 09:18

Under et andet spørgsmål om knapper på en Acer har PrivateDK sendt et link til en manual.
http://dl.dropbox.com/u/2604991/EX_5620_5620Z_5220_OLM_Dan.pdf
Se under batteripakke.
Tak PrivateDK

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-02-11 09:20

Du sætter det bare i og lader det op, det er et lion batteri så det skulle ikke være nødvendigt med special opladning!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 18-02-11 10:01

Jeg har lige købt en bærbar, hvor der anbefales at oplade og nedbruge batteriet nogle gange før man bruger tilslutning til 220 v. Det skulle forlænge batteriets levetid.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 25 point
Dato : 18-02-11 10:16

LI-ION - genopladelige LI-ION (Litium ion) batterier
LI-ION batterier er den nyeste type genopladelige batterier, som har bedst kapacitet i forholdt til sin størrelse.
Genopladelige LI-ION batterier har bedst af ikke at blive helt afladet helt inden det oplades igen. LI-ION batterier mister ikke kapacitet ved at blive opladet ofte. At lade ofte, uden at batteriet er afladet og uden at oplade batteriet helt, kaldes at chatlade.

http://telecall.dk/raad-og-vejledning-om-telefon-til-aeldre/batteri-sadan-opnar-du-den-bedst-levetid-for-dit-genopladelige-batteri.html

Bærbare computere og mobiltelefoner har det tilfælles, at de skal lades op. Her er den korrekte opladning.
http://www.nettips.dk/hardware/136-korrekt-opladning-af-batterier.html

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-02-11 15:06

Hvis du benytter den mest med strømforsyning, er det bedst at tage batteriet ud (i opladet tilstand)!!!!
Man kan populært sige, at Li-ion eller Li-Pol batteriers levetid, begrænses mest af antal gange man lader på det, uanset hvor meget man lader det. (sjat-ladning)
Max antal gange man kan oplade et Li-Ion eller Li-Pol batteri, er typisk 500-1000 gange.

HP anbefaler faktisk dette. http://h20239.www2.hp.com/techcenter/battery/Battery_max.htm

Det Klaudi skriver og henviser til er desværre ikke korrekt.

I alle batterier (Li-Ion eller Li-Pol) til bærbar PC, mobiltelefon, Mp3 afspiller osv. Er der indbygget en "inteligent" lader. Denne lader styres af en lille CPU og har et program lagt fast ind, der er optimeret til lige nøjagtig den (eller de) celler batteriet består af. Den lille CPU styre op og afladningen totalt, og den kan vi ikke ændre på. Batteriet stopper automatisk med at levere strøm, når det når under et forudprogrameret niveu. Derfor kan man ikke aflade det for meget, det siger selv stop.
Langt de fleste af de celler der bruges, kan oplades med 1C
Dvs. at har man et batteri på feks 1000 mAh (1 Ah ) må det lades med en max strøm på 1000 mA, hvilket igen vil sige at det oplades på godt 1 time. Så den der med, at første gang det skal lades, bør man lade i 24 timer, er ikke korrekt vedr. Li-Ion eller Li-Pol celler. Det stammer fra dengang man brugte Ni-Cd celler, og de bruges ikke mere i de nævnte apparater. De er for øvrigt også ved at udgå, og kan ikke købes ret mange steder mere.

MVH

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-02-11 15:36

Pladder!

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 21-02-11 22:20

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-11 22:59

Hvorfor så fedtet kun 2**