/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Den rette brug af Tree Size Free
Fra : Oldboston
Vist : 634 gange
100 point
Dato : 15-10-10 21:28

Efter anbefaling i kandu har jeg installeret TreeSize Free, som jeg hentede hos Jam Software.com TreeSize Free giver et virkelig godt overblik over alt det, der fylder op på harddiskene. Der er også meget gode muligheder for at få overblik ud fra forskellige synsvikler, f. eks. om, hvad dre fylder op på skrivebordet, blandt billeder etc.

Jeg har ikke tidligere interesseret mig ret meget for at rydde op i mine dokumenter, smide det overflødige ud etc. Men det er jeg blevet motiveret for nu gennem de svar jeg har fået på et tidligere spørgsmå, som jeg stillede d. 21.9.2010.

Det, jeg nu efterlyser er derfor, om nogen vil have ulejlighed med at give mig nogle få konkrete råd om "oprydningsarbejdet". Hvordan gør I selv? Jeg har mest stor mængder tekstfiler liggende, mange af dem store, men også utallige links til websites. Programmer har jeg stort set samlet på C-drevet, dem skal der også rydde op i. Men med henblik på at få maskinen til at arbejde optimalt,
kunne jeg forestille mig, at jeg skulle prøve at få større filer væk fra skrivebordet og ned på en intern eller ekstern harddisk, og så nøjes med en genvej på skrivebordet. Kan man forestille sig, at man i det store og hele mest bruger skrivebordet som en slags hovedindgang og register til alt det vigtigste, som man så ved hjælp af genveje m. v. går ud og henter på E- F- og H-drev?

Har nogen af jer faste rutiner, for eksempel en bestemt oprydningsdag en gang om måneden eller lignende, og hvordan planlægger og styrer i det?

Jeg har lagt et spørgsmål mere, om den rette brug af TUNE UP.

Håber på at nogen af jer har lyst til at svare.

Med venlig hilsen
Oldboston

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 17-10-10 10:24

Selvfølgelig har jeg lyst til at fortælle om hvordan jeg rydder op, jeg har ikke kunnet finde nogen program som kan gøre arbejdet for mig, jeg er den eneste som ved om et dokument kan blive aktuel igen eller kan slettes.
Jeg slipper nemt om ved at rydde op jeg starter med at oprette en mappe som har navn efter årstal og første og andet kvartal og gemmer dokumenterne i den, næste halvår en ny mappe at gemme i og så videre, hvis jeg bliver angrebet af oprydnings feber (det sker en gang imellem) så kan jeg gå ind i Dokumenter og finde for eksempel mappen 2008-1.halvår og se hvad den indeholder, ud fra navnet som dokumentet er gemt under vurderer jeg om det kan blive aktuelt igen eller kan smides ud, det er kun mapper som der er flere år gamle at der bliver ryddet op i og når indholdet er væk kan mappen også slettes.
Det er først de senere år at der er dokumenter i flertal i disse mapper, der bliver flere og flere i takt med at regnskab og det offentlige sender digitale dokumenter i stedet for papir dokumenter, der er 2 halvårs mapper fordi jeg har halvårs regnskab

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 18-10-10 22:09

Tak for svaret o.v.n.. Du var den eneste, der svarede, men selv om dit svar måske ikke indeholdt de store overraskelser, erd et alligevel altid rart at høre om andres erfaringer -- og så tilpasse dem til sin egen situation. Jeg kan godt lide atskemalægge en stor del af mine aktiviteter, så jeg vil nok også prøve at finde faste tider til oprydningsopgaver ved pc'en, måske en dag hver 3. måned. Hvis oprydningen kun varer et par timer, så kan resten af tiden måske bruges til at installere nye programmer, stille spørgsmål på kandu, der relaterer sig til brugen af pc'en osv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-10 22:19

Tak - der var ikke megen respons som du selv skriver, sikkert ikke ret mange som bruger programmet eller ikke nogen af dem som bruger Tree Size Free har set dit spørgsmål.
Der kan stilles spørgsmål om alt mellem himmel og hav på Kandu, ikke kun computer relatered