/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Lyn og fibernet
Fra : PrivateDK
Vist : 1444 gange
100 point
Dato : 03-07-10 21:55

For nogle år siden mistede jeg 3 computere ved lynnedslag på et efterår.
Det gik gennem telefonnettet ind i mit modem
Nu har jeg fået fibernet siden.
Kan et lyn gå gennem fibernet?
Skal jeg koble mit modem fra ved tordenvejr?

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 03-07-10 21:59

Hvordan skal du forholde dig under et tordenvejr?

Kommer tordenvejret tæt på, beskytter du bedst dit indbo ved at tage stikket ud på alle elektroniske enheder som computer, tv og digital modtageboks osv. Husk også at tage netværksstik ud af computeren, da en voldsom overspænding også kan gå gennem telefonnettet (har du fibernet, eksisterer denne risiko dog ikke, eftersom lysledere ikke er strømførende).

Undgå ligeledes at tale i fastnettelefon eller at berøre radiatorer, vand- og varmerør eller hårde hvidevarer, når tordenvejret er lige oppe over. For i værste fald kan en overspænding - som følge af et nærliggende lynnedslag - forplante sig gennem el- og telenet og skade dig.

Du kan derimod trygt tale i mobiltelefon eller trådløs telefon samt bruge din bærbare pc med trådløs netværksforbindelse - bare du ikke har forbundet den med elnettet.

Vil du være beredt på lynnedslag, kan du rulle haveslangen ud, så den er klar til at slukke evt. brande, hvis uheldet er ude. Men husk, at du selvsagt først må rette den mod brændende elinstallationer, når strømmen er gået.

Kilde:
http://www.bolius.dk/alt-om/reparationer-og-skader/artikel/lyn-blaeste-vores-stikkontakter-ud-af-vaeggene/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-07-10 22:01

Fibernet er bygget af lysledere og de kan ikke føre en strøm så lyn kan ikke komme ind den vej, men tag hellere stikket ud af stikkontakten den er nemlig særdeles strømførende og lyn kan komme ind den vej

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-07-10 22:03

Lidt om lysledere som er dem der leder data i fibernet:
http://da.wikipedia.org/wiki/Lysleder

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 03-07-10 22:05

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-07-10 22:06

Velbekommen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-10 00:57

Det er utroligt sjældent og nærmest umuligt at lynudløset overstrøm komme ind gennem tlenet og modem.

forklaringen er nok en anden.