/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Formatering eller ????
Fra : BentHadsund
Vist : 517 gange
200 point
Dato : 06-04-10 14:38

Efterhånden har jeg en del ind på min pc`er med det resultat, at den er blevet meget langsom, jeg har derfor overvejet, at slette det jeg har (programer, indstillinger, filler o.s.v.) for at begynde på en "frisk", men hvad sker der, med f.eks. den trådløseforbindelse og andet hvis jeg formatere harddisken ?

Maskinen er en DELL Latitude D800 (jeg har div. programmer incl. windovs XP i orginal udgaver)

M.v.h.
Bent

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 06-04-10 15:00

Der sker ikke andet end du skal begynde forfra med at installerer diverse programmer, koder, password m.m.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-04-10 15:17

Ved formatering sletter du alt, så du skal helt forfra. Men du kan tage en kopi af din adresseliste og din opkobling (konto) inden du formaterer, så skal det bare kopieres ind igen bag efter.
Jeg kender kun måden for Outlook Ekspres.

Så hvad bruger du af mailprogram?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-04-10 15:49

Du skal huske drivere til bundkortet, ellers opstår der problemer med lyd og andre enheder, du har sikkert en driver cd eller diskette som fulgte med da du købte computeren?
Hvis det er en recovery cd du har, så er alle problemer løst på forhånd og det er bare at komme i gang, computeren bliver så som den var allerførste gang du startede den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-04-10 15:50

Citat
den trådløseforbindelse og andet
falder sikkert ind under drivere til bundkortet

Kommentar
Fra : BentHadsund

Dato : 06-04-10 16:10

granner01- Jeg har en ekstern harddisk, der har jeg kopieret alle min "egne filer" billeder, dukumenter, foretrukne og adresselister over på, så dem har jeg en kopi af. Jeg har ikke et mailprogran instaleret endnu,

o.v.n. Jeg har en diskette med "Driver and Utilities - For Reinstalering Dell Latitude System Software" er det en sådan diskette du mener, hvis det er den starter jeg så med at instalere den inden windovs og øvrige progammer ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-04-10 16:37

Hej Bent!
Inden du tager så drabelige skridt, som at slette hele molevitten, for at starte forfra; hvilket vil tage adskellige timer, for ikke at sige dage, inden alt er på plads igen; så ville jeg anbefale dig, at du tager et par timer på denne adresse: http://onecare.live.com/site/da-dk/default.htm
Her er tre programmer der rydder op i det hele. De kan startes hver for sig, eller du kan køre dem alle, ved tryk på knappen under de tre symboler nederst på siden.
Så vælg et tidspunkt, hvor maskinen kan stå i fred og passesig selv, så skal du bare se hvad der sker!
Den vil opføre sig som en 18 årrig til jubelfest!

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 06-04-10 16:54

Ja det er Driver and Utilities du skal bruge og jeg kan slet ikke følge forslaget om at nøjes med oprydning, intet er at sammenligne med en helt ny installation og så besværlig er det nu heller ikke, jeg formaterer og ny installerer Windows XP mindst hver andet år, på forhånd ved jeg hvilke programmer jeg bruger og har den nyeste udgave, enten som en fil jeg har hentet nettet eller på den originale cd.
Når forarbejdet er gjort så tager det et par timer at formatere og geninstallere Windows XP + en times tid til at få programmer installeret og køre backup af de gamle filer tilbage igen.
Computeren bliver som ny igen

Godkendelse af svar
Fra : BentHadsund

Dato : 06-04-10 16:59

Tak for svaret o.v.n..
Tak for dit svar, tror det var det jeg havde brug for denne gang
M.v.h.
Bent

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-04-10 17:02

Et forslag: Del harddisken i to når du formaterer, brug den første til Windows og programmer, den anden halvdel (partion) kan bruges din Dokument mappe med alle undermapper, så er du dejlig fri for at skulle tage backup før du formaterer næste gang

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-04-10 17:15

Når du alligevel skal dele harddisken, så kunne du gøre som jeg, del den i tre og lade partion D være på ca 6-8 GB, hvor du kopiere hele installations CD'en ind. Så har du nemt ved at genskabe eller supplere med filer fra installations CD'en.
Der er jo visse programmer der spørgern efter win CD'en, og herhar du den så allerede ved henvisning til D-drevet.

Du skal ikke blive forbavset over at der forsvinder nogle GB fra harddisken, når du opretter partioner, det er uanset om du deler i 2 eller 10 partioner.
Den plads bliver brugt til partionstabellen.