/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Åbn låste mapper/filer på Windows XP
Fra : toby-a
Vist : 1728 gange
60 point
Dato : 16-01-10 21:54

Hej.

Denne computer gik for lidt tid siden i stykker. Jeg har nu installeret en ny version af Windows XP oveni, og vil nu gerne have slettet og flyttet filer fra min gamle bruger. Problemet er, at jeg ikke kan komme ind i mappen via Stifinder.
Så spørgsmålet er: Er der nogle af jer der ved hvordan man kan få fat i disse filer?
Hvis i skal bruge flere oplysninger skriver i bare.

På forhånd tak.

Mvh.
Tobias Andersen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-01-10 22:37

Gå i kontolpanel vælg Mappeindstillinger... vælg nu fanebladet Vis og

Fjern flueben ud for følgende:

Skjul beskyttede operativsystemfiler....
Skjul filtypenavne for kendte filtyper..

og herefter sættes prik ud for

Vis skjulte filer og mapper....

Tryk på Anvend og derefter OK

Så skulle du kunne se skjulte filer og mapper i Stifinder.............

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-10 23:07

Hvis ikke bentjuuls forslag virker, så prøv om du kan komme til mappen i fejlsikret tilstand, log ind som administrator, jeg tror du mangler nogle administrator rettigheder, hvis det også glipper så kan en Ubuntu live cd uden problemer læse og kopiere Windows mapper og filer

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 16-01-10 23:11

Citat
Gå i kontolpanel vælg Mappeindstillinger... vælg nu fanebladet Vis og

Fjern flueben ud for følgende:

Skjul beskyttede operativsystemfiler....
Skjul filtypenavne for kendte filtyper..

og herefter sættes prik ud for

Vis skjulte filer og mapper....

Tryk på Anvend og derefter OK

Så skulle du kunne se skjulte filer og mapper i Stifinder............. [Glad]

Det virker desværre ikke. Indstillingerne var allerede, som dit indlæg sagde de skulle.

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 16-01-10 23:12

Citat
Hvis ikke bentjuuls forslag virker, så prøv om du kan komme til mappen i fejlsikret tilstand, log ind som administrator, jeg tror du mangler nogle administrator rettigheder, hvis det også glipper så kan en Ubuntu live cd uden problemer læse og kopiere Windows mapper og filer

Hvordan kommer du ind i fejlsikret tilstand?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-01-10 23:16

Citat
Det virker desværre ikke. Indstillingerne var allerede, som dit indlæg sagde de skulle
Ok så må du have ændret dem tidligere, da de ellers står omvendt efter en ny indstallation..........

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-10 23:18

Genstart computeren og inden Windows bliver indlæst trykker på på F8 tasten, tryk mange gange for at ramme det rigtige tidspunkt, eller du kan ændre din boot.ini fil :
http://spywareinfo.dk/index.htm#/htm/fejlsikret_winxp.htm
hvis du ændrer i boot.ini så brug kopier og sæt ind fra siden på Spywareinfo, du må ikke lave fejl i boot.ini filen, så kan du nemlig slet ikke starte computeren

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 16-01-10 23:20

Citat
Genstart computeren og inden Windows bliver indlæst trykker på på F8 tasten, tryk mange gange for at ramme det rigtige tidspunkt, eller du kan ændre din boot.ini fil :
http://spywareinfo.dk/index.htm#/htm/fejlsikret_winxp.htm
hvis du ændrer i boot.ini så brug kopier og sæt ind fra siden på Spywareinfo, du må ikke lave fejl i boot.ini filen, så kan du nemlig slet ikke starte computeren

Okay. Jeg kigger lige på det i morgen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-10 23:28

Citat
Jeg kigger lige på det i morgen
hvorfor ikke nu mens vi er her det er nemt og du kan vælge fejlsikret med netværk og gå på nettet og spørge videre

Kommentar
Fra : Piet_P_Hein

Dato : 16-01-10 23:41

Citat
Jeg har nu installeret en ny version af Windows XP oveni, og vil nu gerne have slettet og flyttet filer fra min gamle bruger. Problemet er, at jeg ikke kan komme ind i mappen via Stifinder.

Øhhhhhhhhhhh hvorfor en mappe

Sikkert fordi de er blevet OVERSKREVET da du ?????installere for anden (og måske flere gange = og sikkert ikke sidste gang = IGEN) gang/ TILLADELSE TIL AT BRUGE GAMMEL MAPPE...lol_MED VIDERE
TÆNKER PÅ MAPPEN gammel WINDOWS.
Hvis du ikke har en mappe eller andet, der HEDDER WINDOWS 1 så glem det.

Citat
Så spørgsmålet er: Er der nogle af jer der ved hvordan man kan få fat i disse filer?

DET KAN_DU IKKE

Men GO fornøJSEL

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 17-01-10 00:17

Citat
Øhhhhhhhhhhh hvorfor en mappe
[Tømmermænd]
Sikkert fordi de er blevet OVERSKREVET da du ?????installere for anden (og måske flere gange = og sikkert ikke sidste gang = IGEN) gang/ TILLADELSE TIL AT BRUGE GAMMEL MAPPE...lol_MED VIDERE
TÆNKER PÅ MAPPEN gammel WINDOWS.
Hvis du ikke har en mappe eller andet, der HEDDER WINDOWS 1 så glem det.

Aner ikke hvad du snakker om.

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 17-01-10 00:18

Citat
DET KAN_DU IKKE

Men GO fornøJSEL

Jeg ved det er muligt med Ubuntu. Ved bare ikke hvordan. Nu prøver jeg lige med fejlsikret tilstand, og ser hvordan det virker.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-01-10 00:25

Citat
Jeg ved det er muligt med Ubuntu. Ved bare ikke hvordan
det er nemt og det kan sagtens lære, du ved at mappen findes fra din gamle installation? Ellers må selv Ubuntu give op

Kommentar
Fra : Piet_P_Hein

Dato : 17-01-10 00:44

Citat
Åbn låste mapper/filer på Windows XP
Fra : toby-a

Da du installerede WINDOWS
der fik du FLERE muligheder
installer UDEN at bevare GAMLE FILER
INSTALLER I DIN NUVÆRENDE INSTALLATION/ PARTITION
///
(SÅ SKULLE DER MEGET GERNE LIGGE EN MAPPE MED ? GAMMEL WINDOWS)
OG DEN LIGGER I c:/ SOM EN SPECIEL MAPPE.
Har du flere Partitioner eller drev, kan den ligge som en (midlertidig mappe)
og hedder noget HELT andet, som du sikkert først finder navnet på, om 20 år.
MEN se under TEMP fil-er
DU HAR LAVET FOR INSTALLATIONER, SÅ SELV DIN PC IKKE VED HVOR ? DET LIGGER

OG DENNE ? FATTER JEG IKKE EN RADISSE AF
Citat
vil nu gerne have slettet og flyttet filer fra min gamle bruger

HVIS DU HAR BRUGT METODE # 2 skulle du gerne have en MAPPE, i = C/:
der hedder gammel/ OLD Windows...

Har du ikke det jamen; så er der ikke noget mere.
Så har du VALGT = metode #2 eller for mange af # 3
hvilket giver sig selv_

Citat
Problemet er, at jeg ikke kan komme ind i mappen via Stifinder.

Og kan du SE den. DER og hvor meget fylder mappen/
Så spørgsmålet er: Er der nogle af jer der ved hvordan man kan få fat i disse filer?
Hvis i skal bruge flere oplysninger skriver i bare.
Tja, jeg har prøvet turen som så mange andre, men du kan ikke hente noget fra en MAPPE
du IKKE KAN FINDE..
Hvis det er gammel DATA du vil redde, kan andre hjælpe dig..

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-01-10 00:47

lige et øjeblik, tror nu ikke ubuntu kan klare det, det er et spørgsmål om rettigheder

du har ikke skrevet om det er en xp pro eller en xp home, det er meget nemmere på en pro
her er guiden, bare rolig det er nemmere end det ser ud til
http://support.microsoft.com/kb/308421/da

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-01-10 00:50

Også min teori EXTERMINATOR: http://www.kandu.dk/spg144055.aspx#1655307

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-01-10 00:57

hmm så misforstod jeg vist denne her:
Citat
Ubuntu live cd uden problemer læse og kopiere

kan ubuntu det hvis mapperne er låst?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-01-10 01:08

Ubuntu er ret ligeglad med hvad Windows har gjort ved mapper og filer, kun krypterede mapper er beskyttede mod at en Linux live cd kan åbne dem (det er min erfaring indtil videre, jeg er aldrig stødt på mapper som Ubuntu ikke kunne åbne, kun drev som først skal mountes, men det kan også løses hvis problemet opstår)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-01-10 01:14

hmmm, det må testes når jeg har lidt mere tid

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 17-01-10 11:52

Citat
det er nemt og det kan sagtens lære, du ved at mappen findes fra din gamle installation? Ellers må selv Ubuntu give op [Ked af det]

Jeg kan jo sagtens se mappen, som har navn som mit gamle brugernavn. Det er når jeg vil prøve at åbne mappen, den kommer med en pop-up med at jeg ikke har adgang, eller noget lignende.

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 17-01-10 11:55

Citat
lige et øjeblik, tror nu ikke ubuntu kan klare det, det er et spørgsmål om rettigheder

du har ikke skrevet om det er en xp pro eller en xp home, det er meget nemmere på en pro
her er guiden, bare rolig det er nemmere end det ser ud til
http://support.microsoft.com/kb/308421/da

Jeg har Windows XP.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-01-10 13:40

Citat
Jeg har Windows XP.
javel ja - men er det Home eller Pro har du forsøgt at få adgang til mapperne ved at logge på som administrator i fejlsikret tilstand?
Her kommer en anden og måske nemmere metode til at starte i fejlsikret tilstand:
Klik på Start og på Kør, skrive msconfig og tryk på Enter, klik på fanebladet BOOT.INI gå ned og sæt markering ved SAFEBOOT, frit valg om du flytte prikken over i NETVÆRK, hvis du gør så har du mulighed for at komme på nettet i fejlsikret tilstand, klik Anvend og på Ok, genstart computeren og nu kommer en skærm i meget lav opløsning, der har du mulighed for at logge på som administrator og burde nu kunne få adgang til dine gamle mapper opg flytte eller endnu bedre kopiere filerne over i en mappe i din bruger konto eller på et ekstern medie, for eksempel en usb memory stick.
Inden du forlader fejlsikret tilstand, så husk at klikke på Kør og skrive msconfig, fjern markeringen fra SAFEBOOT igen og klik på Anvend og på Ok, næste gang du starter så starter Windows normal igen

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 17-01-10 15:38

Citat
javel ja - men er det Home eller Pro [Meget forvirret] har du forsøgt at få adgang til mapperne ved at logge på som administrator i fejlsikret tilstand?
Her kommer en anden og måske nemmere metode til at starte i fejlsikret tilstand:
Klik på Start og på Kør, skrive msconfig og tryk på Enter, klik på fanebladet BOOT.INI gå ned og sæt markering ved SAFEBOOT, frit valg om du flytte prikken over i NETVÆRK, hvis du gør så har du mulighed for at komme på nettet i fejlsikret tilstand, klik Anvend og på Ok, genstart computeren og nu kommer en skærm i meget lav opløsning, der har du mulighed for at logge på som administrator og burde nu kunne få adgang til dine gamle mapper opg flytte eller endnu bedre kopiere filerne over i en mappe i din bruger konto eller på et ekstern medie, for eksempel en usb memory stick.
Inden du forlader fejlsikret tilstand, så husk at klikke på Kør og skrive msconfig, fjern markeringen fra SAFEBOOT igen og klik på Anvend og på Ok, næste gang du starter så starter Windows normal igen

Ups, det var min fejl. :) Var meningen der skulle stå Windows XP Home. :D
Prøver lige det dér med fejlsikret tilstand. :)

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 17-01-10 15:50

Det virker desværre ikke med fejlsikret tilstand.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 60 point
Dato : 17-01-10 16:37

1. start i fejlsikret
2. gør følgende:
Citat
Sådan overtages ejerskab af en mappe
Hvis du vil have adgang til en beskyttet mappe, skal du være ejer af den. Hvis en anden bruger har begrænset adgangen til mappen, og du er administrator for computeren, kan du få adgang til mappen ved at overtage ejerskabet af den.

Sådan overtages ejerskab af en mappe:
Højreklik på den mappe, du vil overtage ejerskabet af, og klik derefter på Egenskaber.
Klik på fanen Sikkerhed, og klik derefter på OK, hvis der vises en sikkerhedsmeddelelse.
Klik på Avanceret, og klik derefter på fanen Ejer.
Klik på dit brugernavn på listen Navn, eller klik på Administrator, hvis du er logget på som administrator, eller klik på gruppen Administratorer. Hvis du vil overtage ejerskabet af mappens indhold, skal du markere afkrydsningsfeltet Erstat ejer af underbeholder og objekter.
Klik på OK, og klik derefter på Ja, når du får vist følgende meddelelse:
Du har ikke tilladelse til at læse indholdet af mappen mappenavn. Vil du erstatte mappens tilladelser med tilladelser, der giver dig fuld kontrol?
Alle tilladelser bliver erstattet, hvis du klikker på Ja.

Bemærk! mappenavn er navnet på den mappe, du vil overtage ejerskabet af.
Klik på OK, og anvend derefter de tilladelser og sikkerhedsindstillinger, der skal gælde for mappen og dens indhold, igen.

den er stensikker og virker hver gang

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 17-01-10 16:41

Citat
1. start i fejlsikret
2. gør følgende:
Citat
Sådan overtages ejerskab af en mappe
Hvis du vil have adgang til en beskyttet mappe, skal du være ejer af den. Hvis en anden bruger har begrænset adgangen til mappen, og du er administrator for computeren, kan du få adgang til mappen ved at overtage ejerskabet af den.

Sådan overtages ejerskab af en mappe:
Højreklik på den mappe, du vil overtage ejerskabet af, og klik derefter på Egenskaber.
Klik på fanen Sikkerhed, og klik derefter på OK, hvis der vises en sikkerhedsmeddelelse.
Klik på Avanceret, og klik derefter på fanen Ejer.
Klik på dit brugernavn på listen Navn, eller klik på Administrator, hvis du er logget på som administrator, eller klik på gruppen Administratorer. Hvis du vil overtage ejerskabet af mappens indhold, skal du markere afkrydsningsfeltet Erstat ejer af underbeholder og objekter.
Klik på OK, og klik derefter på Ja, når du får vist følgende meddelelse:
Du har ikke tilladelse til at læse indholdet af mappen mappenavn. Vil du erstatte mappens tilladelser med tilladelser, der giver dig fuld kontrol?
Alle tilladelser bliver erstattet, hvis du klikker på Ja.

Bemærk! mappenavn er navnet på den mappe, du vil overtage ejerskabet af.
Klik på OK, og anvend derefter de tilladelser og sikkerhedsindstillinger, der skal gælde for mappen og dens indhold, igen.

den er stensikker og virker hver gang

Der er ikke nogen fane der hedder sikkerhed i normal tilstand. Vil det være det, når man er fejlsikret?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-01-10 16:44

ja, det er jo det vi siger, start i fejlsikret!!!!!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : toby-a

Dato : 17-01-10 20:36

Tak for svaret EXTERMINATOR.