/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Udskifte dvd drev i bærbar
Fra : Sindt01
Vist : 2189 gange
400 point
Dato : 13-01-10 19:37

Mit dvd drev er stået af i min bærbare, og så tænkte jeg på om hvad der var nemmest at gøre.
Skifte det med et nyt intern dvd/blueray drev. Eller købe et externt usb stikket.
Tænkte også på om det er mere ustabilt med et externt.

Computeren er en HP Pavilion dv9000

Er der nogle der kender et program/sted hvor man kan teste sit dvd drev. Så jeg lige kan blive 100% sikker på at det er stået af. Det kan ikke læse skiverne, siger bare at jeg skal sætte en skive i selvom der er en i. Har prøvet med andre skiver

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-01-10 19:52

Er det origanal skive du tester den med eller en kopi?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-10 20:34

Kan den køre en musik CD

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 13-01-10 20:44

født med vista lavet om til xp eller hvad ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-10 22:02

Drevet kan være fysisk dårligt. Men ofte er det manglende drivere, fejl i drivere eller bare snavs på linsen.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 13-01-10 23:38

Det er vista jeg har og det var flere originale musik cdere jeg prøvede. Har prøvet at opdatere drivere. Jeg skulle lave en kopi til lastbilen af en original cd men den første jeg lavede glemte jeg at lave formatet om til wave, så jeg ville jo bare lige lave en anden men drevet ville ikke læse cden eller andre cdere jeg satte i.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-01-10 22:10

prøv om du kan boote på en cd/dvd, på den måde finder du ud af om drevet virker

hvis du ikke har en skive du kan boote på kan du jo hente ubuntu, den er altid rar at have ligende til nødsituationer

hvis drevet er defekt ville jeg købe et nyt internt, ingen grund til at have en ekstra "dims" at slæbe rundt på

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 14-01-10 22:31

Så er spørgsmålet om hvor kompliseret det er at skifte drevet.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-01-10 22:37

på mange sider der 1 skrue i bunden der skal fjernes og så bytter du drevet og sætter skruen i igen.
det tager under et minut (hvis du ikke taber skruen og skal spilde tid med at lede efter den)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-01-10 22:47

checkede lige, på din sider der en skrue i bunden.
en anden ting jeg glemte at nævne, INGEN STRØM OG INTET BATTERI UNDER OPERATIONEN
undskyld jeg råber men det er en vigtig detalje

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 14-01-10 22:57

Ok det lyder godt. De blueray brændere er de gode eller skal jeg bare vælge en almindelig dvd brænder og så vente nogle år inden jeg køber bluerayen. Eller er der nogle anbefalinger på bestemte mærker.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-01-10 23:16

kan du overhovedet få en blueray til den maskine?

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 400 point
Dato : 14-01-10 23:24

DVD±RW/R and CD-RW Double-Layer Combo Drive with LightScribe

DVD±RW/R and CD-RW Double-Layer Combo Drive

DVD/CD-RW Combo Drive

fra den servicemanual jeg har adgang til lige nu

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 14-01-10 23:37

Har faktisk ikke set om man kunne få det, men regnede bare med det. Det har jo været fremme et stykke tid nu

Godkendelse af svar
Fra : Sindt01

Dato : 15-01-10 18:29

Tak for svaret EXTERMINATOR.