/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Windows 7/Ubuntu på netbook
Fra : toby-a
Vist : 604 gange
60 point
Dato : 01-01-10 22:28

Hej.

Jeg har en netbook, som er gået i udu. Når jeg tænder den, siger den at den mangler en eller anden fil. Jeg har dog stadig den jeg skriver på nu, men vil gerne have min netbook til at virke igen. Jeg har både Ubuntu Netbook Remix og Windows 7 som .iso filer på denne computer. Det er lige meget hvilken en af dem, jeg installerer på netbook'en. (hvis der er forskel på installation af de to styresestemer). Så mit spørgsmål er bare, om det kan lade sig gøre at installere det, uden at komme "rigtigt" ind i computeren.

Ville være super fedt, hvis i ville hjælpe! :)

Mvh.
Tobias Andersen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-10 22:52

Jow da jeg vil meget gerne hjælpe med Ubuntu, din netbook har sikker igen cd eller dvd drev og derfor skal du først have lavet en startbar (bootable) usb drev, du skal bruge en tom usb memory stik og kan læse om hvordan du gør fra Windows her: http://www.howtogeek.com/howto/linux/create-a-bootable-ubuntu-usb-flash-drive-the-easy-way/
hvis du har en computer med nyeste Ubuntu installeret, så er det meget nemmere, har du det?
Godt nytår

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-10 23:02

Citat
om det kan lade sig gøre at installere det, uden at komme "rigtigt" ind i computeren.
måske noget som kræver lidt mere forklaring, jeg er ikke helt sikker på hvad det er du spørger om her?

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 01-01-10 23:10

Citat
Jow da jeg vil meget gerne hjælpe med Ubuntu, din netbook har sikker igen cd eller dvd drev og derfor skal du først have lavet en startbar (bootable) usb drev, du skal bruge en tom usb memory stik og kan læse om hvordan du gør fra Windows her: http://www.howtogeek.com/howto/linux/create-a-bootable-ubuntu-usb-flash-drive-the-easy-way/
hvis du har en computer med nyeste Ubuntu installeret, så er det meget nemmere, har du det?
Godt nytår

Jeg har ikke det nyeste Ubuntu installeret her, nej. Den jeg sidder ved nu, er en Windows 7. :)

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 01-01-10 23:11

Citat
måske noget som kræver lidt mere forklaring, jeg er ikke helt sikker på hvad det er du spørger om her?

Ja, var måske lidt dårligt forklaret. :D Men sådan "rigtigt" ind i computeren, hvor du har skrivebordet, ikonerne osv. :P

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-10 23:16

Altså du vil ikke installere Ubuntu men have styresystemet på dit usb drev? Det kræver 2 usb stik et til den startbare ISO Ubuntu og et til at installere Ubuntu på, og du skal tage hardisken ud mens du installerer

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 01-01-10 23:18

Citat
Altså du vil ikke installere Ubuntu men have styresystemet på dit usb drev? Det kræver 2 usb stik et til den startbare ISO Ubuntu og et til at installere Ubuntu på, og du skal tage hardisken ud mens du installerer

Nej, bare glem det. :) I det dér prg. man skal bruge, kan man så også bare tage Windows 7 .iso filen?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-10 23:18

Eller måske køre Ubuntu live uden at installlere det kan du fra den startbare usb drev som jeg begyndte med at forklare om

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-10 23:20

Ja du vælger bare Windows i stedet for Ubuntu når du opretter den startbare usb drev.
Er der noget som skal reddes først? Så er Ubuntu nemlig flere længder bedre end Windows

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 01-01-10 23:21

Citat
Eller måske køre Ubuntu live uden at installlere det kan du fra den startbare usb drev som jeg begyndte med at forklare om

Okay.. Men det er ikke det jeg vil. ;) Jeg vil have enten Ubuntu eller Windows 7 som primære operativ system. Ved du om man kan vælge Windows 7 .iso filen, i stedet for Ubuntu .iso filen i det dér prg. man skal bruge, i den første metode du skrev? :)

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 01-01-10 23:23

Citat
Ja du vælger bare Windows i stedet for Ubuntu når du opretter den startbare usb drev.
Er der noget som skal reddes først? Så er Ubuntu nemlig flere længder bedre end Windows

Der er noget musik, som jeg meget gerne vil have tilbage. Da jeg ikke har sikkerhedskopier af det hele. Så installerer bare Ubuntu. Kan altid skifte tilbage til Vinduet. :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-10 23:29

STOP STOP omgående! Du må ikke installere noget som helst før du har reddet dine filer, lav den bootable usb drev med Ubuntu og start fra den, du vælger Dansk sprog og inlæser Ubuntu uden at røre noget på harddisken (første valg)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-10 23:31

Når du har reddet musikken
Citat
Så installerer bare Ubuntu. Kan altid skifte tilbage til Vinduet
nej du skal gøre det i omvendt rækkefølge, først Windows så Ubuntu

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 01-01-10 23:40

Den virker ikke med den første guide.. Den siger den ikke kan finde noget operativ system.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-10 23:46

Er det når du bruger programmet UNetbootin

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 01-01-10 23:47

Jep. Forstår det virkelig ikke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-10 23:54

Prøv lige at se med her: http://www.youtube.com/watch?v=wpyvd2ZcPuE klik på fuld skærm for bedre at se hvad fyren laver, måske du kan hente et par tips, man sidder ved Vista computer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-10 00:01

Her er en Linux mand som bruger UNetbootin, det er næsten ens på Windows og Linux: http://www.youtube.com/watch?v=6MCz468mq1Y

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-10 11:07

En af metoderne:

Jeg forudsætter at du har hentet den nyeste ubuntu 9.10

Med et brænderprogram laver du en ubuntu boot CD ved hjælp af din hentede iso fil.
Eks. Nero > CD > backup/kopi > brænd billede > find din isofil (sæt evt. filtype til alle) > åbn > brænd

Start din computer med den brændte ubuntu CD > vælg dansk > vælg den øverste " prøv uden at installere"

Når den er rullet ind (klik ikke på installer)
system > administrer > lav USB nøgle (2 Gb USB memory / pen / stick )
Brug din USB nøgle til at starte din netbook (evt. klik F12 i opstarten)

Så kan du måske hente filer ud eller bare afprøve ubuntu eller installere ubuntu.

Det er en god idé at afprøve ubuntu på din netbook før der installeres.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-10 16:16

Toby-a

Har du kigget på det her:

http://www.kandu.dk/spg143502.aspx#1648649

Er der noget du ikke forstår så spørg.......................

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 02-01-10 17:32

Citat
En af metoderne:

Jeg forudsætter at du har hentet den nyeste ubuntu 9.10

Med et brænderprogram laver du en ubuntu boot CD ved hjælp af din hentede iso fil.
Eks. Nero > CD > backup/kopi > brænd billede > find din isofil (sæt evt. filtype til alle) > åbn > brænd

Start din computer med den brændte ubuntu CD > vælg dansk > vælg den øverste " prøv uden at installere"

Når den er rullet ind (klik ikke på installer)
system > administrer > lav USB nøgle (2 Gb USB memory / pen / stick )
Brug din USB nøgle til at starte din netbook (evt. klik F12 i opstarten)

Så kan du måske hente filer ud eller bare afprøve ubuntu eller installere ubuntu.

Det er en god idé at afprøve ubuntu på din netbook før der installeres.

Jeg forstår ikke helt. Skal jeg installere Ubuntu på den computer jeg er ved nu, og lave de sisdte punkter, mens jeg er inde i Ubuntu, på denne computer, som ikke er i stykker?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-10 19:52

Nej du skal ikke installere noget på din computer.
Du skal lave en CD
Denne CD kan så lave en USB memorystick
og nu kan du komme ind i din netbook

Men min anvisning skal følges nøjagtigt...................ikke noget med at gøre noget andet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-10 21:02

Altså Eyvind der er ikke nogen cd drev på en netbook men Ubuntu kan køre live fra usb drevet og bruges til at redde data ud, med den metode som jeg har beskrevet, nøjagtig som hvis den kørte fra en cd drev, det kræver 2 usb stik en til Ubuntu og en til at kopiere data over med

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-10 10:05

Så læs det jeg skriver...........................eller har jeg skrevet forkert.

Jeg vil netop have ubuntu over på en USB dims for at den kan køres på den netbook som jo ikke har CD drev...........................det er jo det som hele denne operation går ud på.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-10 11:30

Citat
Så læs det jeg skriver.
Undskyld jeg læste ikke grundig nok - - - men videre i spørgsmålet, kan en brændt Ubuntu ISO cd direkte kopieres over på en usb drev uden videre og uden at forberede drevet? Det har jeg aldrig prøvet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-10 11:57

Jeg har heller ikke prøvet at kopiere en iso fil over på en USB dims.
Jeg kan heller ikke se formålet udover bare at transportere den.

Men ubuntu 9.10 har netop en funktion at kunne lave en USB dims som kan boote.

System > administration > startop usb stick eller noget i den retning.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-10 12:12

Nå ja det er den vej du vil dreje hen det kræver jo bare spørger får Ubuntu installeret på en computer og jeg skrev også i begyndelsen: "Har du en computer med Ubuntu så er det nemt" og det er nemt jeg skulle jo lige prøve, godt nytår til jer i tråden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-10 12:52

Næ næ - ubuntu skal ikke installeres på computeren - det kan laves (som jeg husker det) direkte fra ubuntu Live CD.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-10 13:16

Så ovn - nu må du da være overbevist (endnu en gang) om at det nogenlunde er rigtigt når jeg fortæller om mine ubuntu metoder.

http://peecee.dk/upload/view/214690/full

Ubuntu iso fil er brændt på en CD
comp. er startet med den brændte ubuntu CD
USB dims er tilsluttet (det gør den selv ved at stikke den ind)
klik på system > administration > USB startup creator
Den har fundet USB dimsen som det ses.............................................

Det kan ikke være nemmere at lægge ubuntu på netbook

Kommentar
Fra : toby-a

Dato : 08-02-10 09:58

Jeg kom et eksternt cd-drev ind i, og installere XP fra cd'en. Den første der skriver dette får pointene. ;)