/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Langsom opstart
Fra : Sønder
Vist : 650 gange
100 point
Dato : 28-12-09 08:09

Nu er min PC efterhånden næsten 8 min. om at holde helt op med at "klikke" når jeg tænder for den
Hvordan er det lige, jeg kommer ind og ændrer på, hvad der skal med når jeg starter?
Step by step, please

PS God bagjul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-12-09 08:52

1.) Rens din registreringsdatabase for at få hastigheden i vejret. Brug f.eks. Ccleaner, TweakNow RegCleaner eller IOBIT's AdvancedSystemCare ..til dette formål.

ad.1) http://www.ccleaner.com/
ad.2) http://download.cnet.com/TweakNow-RegCleaner/3000-18512_4-10262639.html
ad.3) http://iobit.com/

2.) Lav en diskoprydning og en diskdefragmentering.

3.) Slå diverse 'tidsrøvere' fra i opstarten:

Start -> Kør... -> skriv; msconfig -> vælg; fanen Start ->

...og fjern så flueben fra services der ikke er brug for. F.eks. Quicktime, iTunes og andre 'sultne' services der ikke bør køre før selve programmet har brug for det. Det vil i nævnte tilfælde være, når man afspiller iTune musik eller ser et *.mov filmklip og så starter disse services op automatisk.

BEMÆRK: Genstart computeren mellem hvert af de tre punkter.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 28-12-09 09:05

MOLOKYLE det var nok lige 3-eren jeg efterspurgte. Men for pokker, de fleste ting derinde aner jeg ikke om man kan fjerne uden det hele går i ged. Fik kun fjernet Open office...
Nu prøver jeg at genstarte

PS de andre har jeg styr på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-09 11:26

FJERN 1 ting af gangen fra listen....

Det bliver IKKE fjernet fra listen - kun slået fra..

Så opstår der problemer starter du det bare igen.....

PS...

De fleste navne kan du blot slå op på nettet og der få en forklaring på HVAD de starter....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-12-09 13:10

God ide med msconfig som molokyle nævner. De programmer du ser i menuen Start er de programmer der starter op sammen med windows, og så er det lige det man spørger sig selv, er det nu også nødvendigt at de absolut starter. Men alle programmer man installerer, mener selvfølgelig at lige netop deres program er så vigtigt at det absolut skal starte. Ja og som refi siger kan du søge på navnet, eller kig hvem Producenten er. Mange gange kan man regne ud om det er nødvendigt eller ej.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-09 13:27

Hvis du har problemer med at skelne mellem programmer som skal starte sammen med Windows og hvilke der er unødvendige, så brug programmet StartUpLite den er gratis og slet bare alle de programmer som der bliver foreslået, kun på engelsk men nem at forstå: http://www.malwarebytes.org/startuplite.php

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-09 08:51

Kloge ord fra de herre refi, Fijala og o.v.n.

Vær lige opmærksom på, at visse services er ret vigtige selvom maskinen kan køre fint uden. Her tænker jeg f.eks. på dit antivirusprogram og firewall.

På min XP maskine kører:

ashDisp (antivirusprogram)
zlklient (firewall)
jsched ( java update ..kan undværes)
Reader_sl ( Acrobat Reader..kan undværes)
AdobeARM ( Flash ..kan undværes)
ctfmon (..kan 'måske' undværes. Læs evt.: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/what-is-ctfmonexe-and-why-is-it-running/ )
Googleupdate (Google Chrome ..kan undværes)
Post-it®Software ( 'Gule sedler' fra Post-It ..kan undværes)
Delete Flash Cookies ( En batch-fil som 'dræber' Flash-cookies ..kan undværes)

De services jeg har skrevet; (..kan undværes) ved, er services jeg bevidst har valgt at lade køre, da jeg ofte benytter dem.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 30-12-09 11:04

Tak for svaret molokyle og I andre. Har hjulpet lidt. Skal i gang med resten efter nytår.