/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
DVD-RW drev i bærbar HP
Fra : d01tko
Vist : 415 gange
50 point
Dato : 21-12-09 23:28

Er der nogen der har erfaringer med DVD-RW drev i bærbare computere som pludselig hverken kan læse det ene eller det andet? Jeg har hørt andre sige det samme, så holder optiske drev i bærbare ikke så længe eller hvad? Har nu haft computeren i 3½ år, og det er ikke det store vilde jeg bruger DVD drevet i den bærbare. Kun til installation af diverse. Har kun brændt på den nogle få gange. Nu når jeg sætter en skive i drevet, så står den bare og lyder som om den kører læsehovedet frem og tilbage og spinner skiven op og ned i omdrejninger. Absolut intet sker, bortset fra lydene og skiftende blinken og konstant lys i HDD/IDE lampen. Nogen erfaringer? Jeg har prøvet at puste lidt ned i, og pudse linsen forsigtigt med en tør vatpind. Skiverne er også rene.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-12-09 00:00

Ja det er jeg bekendt med. Det sker tit at windows ikke kan snakke med det optiske drev, hvilket betyder at drevet pludseligt ikke kan læse, skrive eller helt se drevet. Inden man begynder at lede efter et nyt kan man lige prøve og køre et værktøj som MS har udviklet af den grund at de er bekendt med fejlen, men ikke har fundet en mere brugbar løsning.
http://support.microsoft.com/kb/314060

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 22-12-09 00:13

Hmmm. det virker (lyder) nu ikke som en softwarefejl... men det var da værd at prøve.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-12-09 00:17

tro mig jeg har haft mange kunder på mit arbejde der ringer ind og siger deres drev ikke virker mere, og når man så sletter upper og lower filter i regedit og genstarter maskinen så virker det igen. Hvis der ikke er lys i drevet og/eller det ikke vil skubbe ud så er det nok et dødt drev.

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 22-12-09 00:35

Fix'it programmet afhjalp ikke problemet. Den så også ud til at være tiltænkt problemer med at drevet er forsvundet i Stifinder. Det åbner fint og jeg kan godt se drevbogstavet men drevet vil ikke acceptere nogle skiver. Den spinner rundt i forskellige omdrejninger, og siger "klik" "dunk" osv. i meget monotone sekvenser, som om slæden med læsehovedet forsøger at finde noget læsbart. Efter tre-fire minutter blive der stille, og klikker man på drevet i Stifinder, ser man bare et tomt vindue ligesom hvis man havde klikket på drevbogstavet til en tom USB stick. Det er vist en mekanikfejl.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-09 01:27

Brænderdrev står af hurtigere af end almindelige læsedrev.

De kan fås for under 200 kr til en stationær, hvilket har fået mig til at skifte ud når der kom et problem, de koster jo noget mere til bærbare.

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 22-12-09 01:52

LuffeA: Ja det er jo det pokkers af det, at drev til en bærbar skal koste så meget mere end til stationær. Det er jo utroligt at et drevs pris skal starte en overvejelse om man i stedet skulle købe en ny bærbar

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-12-09 15:28

Okay så kunne det godt lyde som om at drevet er stået af og du skal købe et nyt.

Annuller spørgsmålet
Fra : d01tko

Dato : 22-12-09 18:10

Der er nok ikke andet for end at købe nyt. Jeg annullerer spørgsmålet da jeg jo ikke fik løst mit problem. Og så må jeg på januar-udsalg efter en ekstern USB brænder