/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computernørder se her
Fra : jlbendtsen
Vist : 1243 gange
400 point
Dato : 13-12-09 14:14

Byggede i sommers denne ,synes jeg selv, fantastiske med følgende komponenter , men den kører ikke optimalt da den af og til går fuldstændigt fast hvor der ikke er andet at gøre end at slukke og tænde på hovedafbryderen.Den kan også have svært ved at starte op hvor den stopper enten inden den tæller RAM eller lige efter. Har kørt benchmark på den men har indtil videre kun anført nedenfor beskrivelse af hardware så hvis der er en computernørd herude der kan hjælpe ville jeg blive meget glad tror nemlig muligvis at det er et hardware problem

< Computer >
Model: Gigabyte GA-MA790X-UD4
Workgroup: WORKGROUP
Host Name: *******
User: *******

< Processor >
Model: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+
Speed: 3.1GHz
Cores per Processor: 2 Unit(s)
Threads per Core: 1 Unit(s)
Type: Dual-Core
Integrated Data Cache: 2x 64kB, Synchronous, Write-Back, 2-way,
Exclusive, 64 byte line size
L2 On-board Cache: 2x 512kB, ECC, Synchronous, Write-Back, 16-
way, Exclusive, 64 byte line size

< Computer >
Platform Compliance: AMD LIVE!
Mainboard: Gigabyte GA-MA790X-UD4
BIOS: Award (Phoenix) F2 01/05/2009
Bus(es): ISA X-Bus PCI PCIe IMB USB FireWire/1394 i2c/
SMBus
Multi-Processor (MP) Support: No
Multi-Processor Advanced PIC (:Yes
Total Memory: 8GB DIMM DDR2

< Chipset >
Model: ATI (AMD) RD780 GFX Dual Slot
Front Side Bus Speed: 2x 1GHz (2GHz)

< Chipset >
Model: AMD Athlon 64 / Opteron HT Hub
Front Side Bus Speed: 2x 1GHz (2GHz)
Total Memory: 8GB DIMM DDR2
Memory Bus Speed: 2x 388MHz (776MHz)

< Memory Module(s) >
Memory Module: Kingston 2GB DIMM DDR2 PC2-6400U DDR2-800 (5-
6-6-18 3-24-6-3)
Memory Module: Kingston 2GB DIMM DDR2 PC2-6400U DDR2-800 (5-
6-6-18 3-24-6-3)
Memory Module: Kingston 2GB DIMM DDR2 PC2-6400U DDR2-800 (5-
6-6-18 3-24-6-3)
Memory Module: Kingston 2GB DIMM DDR2 PC2-6400U DDR2-800 (5-
6-6-18 3-24-6-3)

< Video System >
Video Adapter: ATI Radeon HD 4350 (40 SP 600MHz, 1GB DDR3
2x400MHz, PCIe 2.00 x16)

< Graphics Processor >
Adapter: ATI Radeon HD 4350 (40SP 600MHz, 1GB 250MHz)

< Storage Devices >
WDC WD6400AAKS-65A7B2 (640.1GB:596GB (C:) (D:)
TSSTcorp CDDVDW SH-S223B (SATA:N/A (E:)
TSSTcorpDVD-ROM SH-D163B (SATA:6GB (F:)

< Logical Storage Devices >
New Volume (D:): 468GB (NTFS) @ WDC WD6400AAKS-65A7B2 (640.1GB,
SATA300, 3.5", 7200rpm, NCQ, 16MB Cache)
Hard Disk (C:): 128GB (NTFS) @ WDC WD6400AAKS-65A7B2 (640.1GB,
SATA300, 3.5", 7200rpm, NCQ, 16MB Cache)
Optical Drive (E:): N/A @ TSSTcorp CDDVDW SH-S223B (SATA150, DVD+-
RW, CD-RW, 2MB Cache)
Sims3 (F:): 6GB (UDF) @ TSSTcorpDVD-ROM SH-D163B (SATA150,
DVD+-R, CD-R, 198kB Cache)
3.5" 1.44MB (A:): N/A

< Peripherals >
LPC Hub Controller 1: Giga-Byte IXP SB600 SMBUS Controller
LPC Hub Controller 2: ATI (AMD) SB700 LPC host controller
LPC Legacy Controller 1: ITE IT8720F
Audio Device: PC Partner R700 Audio Device [Radeon HD 4000
Series]
Audio Device: 12600 VT1720/4 Envy24PT PCI Multi-Channel
Audio Controller
Serial Port(s): 1
Disk Controller: Giga-Byte SB700 SATA Controller [IDE mode]
Disk Controller: Giga-Byte SB700 IDE
USB Controller 1: Giga-Byte SB700 USB OHCI0 Controller
USB Controller 2: Giga-Byte SB700 USB OHCI1 Controller
USB Controller 3: Giga-Byte SB700 USB EHCI Controller
USB Controller 4: Giga-Byte SB700 USB OHCI0 Controller
USB Controller 5: Giga-Byte SB700 USB OHCI1 Controller
USB Controller 6: Giga-Byte SB700 USB EHCI Controller
USB Controller 7: Giga-Byte SB700 USB OHCI2 Controller
FireWire/1394 Controller 1: Giga-Byte TSB43AB23 1394a-2000 OHCI PHY/link-
layer Controller
SMBus/i2c Controller 1: ATI SB600 SMBus
SMBus/i2c Controller 2: ATI AFS SMBus

< Printers and Faxes >
Printer: Microsoft XPS Document Writer (600x600,
Colour)

< Network Services >
Network Adapter: Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) PCI-E Gigabit
Ethernet NIC - Packet Scheduler Miniport
(Ethernet, 100Mbps)

< Power Management >
Mains (AC) Line Status: On-Line

< Operating System >
Windows System: Microsoft Windows XP Professional 5.02.3790
(Service Pack 2)
Platform Compliance: x64

< Performance Tips >
Warning 100: Large memory sizes should be made of
Registered/Buffered memory.
Tip 2546: Large memory modules should be ECC/Parity.
Tip 2: Double-click tip or press Enter while a tip
is selected for more information about the
tip.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-12-09 14:20

Uden at kigge nærmere på din lange liste----------------har du været i enhedshåndtering og se om der nogen anmærkninger ved dine drivere.
Bare et lille gæt.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 13-12-09 14:33

Der er ingen anmærkninger

Kommentar
Fra : CarmDown

Dato : 13-12-09 15:27

Hvad er det man skal se?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-12-09 15:32

Citat
Warning 100: Large memory sizes should be made of Registered/Buffered memory.
Tip 2546: Large memory modules should be ECC/Parity.
Tip 2: Double-click tip or press Enter while a tip is selected for more information about the tip.

Kunne det være det?

og der er ordentlig køling selvfølgelig, med pasta og hvad dertil hører

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 13-12-09 15:33

om der evt er nogle af de stumper der kan være noget galt med der står bla omkring rammene:
< Performance Tips >
Warning 100: Large memory sizes should be made of
Registered/Buffered memory.
Tip 2546: Large memory modules should be ECC/Parity.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-12-09 15:41
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-12-09 15:45

Ups forkert tråd beklager

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 13-12-09 15:46

Øh Fijala hvad skulle jeg med det link?

Klaudi. jeps der er køling på og trocessoren kommer maks op på 45 grader hvilket nok ikke er unormalt for en AMD

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 13-12-09 15:47

Ok fijala

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 13-12-09 18:17

har haft ligende fejl ved en maskine og jeg havde hele bundkortet ude og jeg tror det var en dårlig forbindelse fra bundkortet til til den plade der sidder bagpå med alle stikkene i.
Siden jeg har haft den ude er der ikke sådanne nedbrud siden
men prøv lige andet først

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-12-09 18:47

Citat
Warning 100: Large memory sizes should be made of Registered/Buffered memory.
Tip 2546: Large memory modules should be ECC/Parity.
Tip 2: Double-click tip or press Enter while a tip is selected for more information about the tip.

Der er jo en advarsel der, så du kunne jo prøve at pille 3 ram klodser ud,
den burde kunne starte på 2gb, test-test-test, sæt så en klods mere i, osv...

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 13-12-09 19:27

yepperdy der, du har for mange ram i den, hvor åndet det end lyder... men tilsyneladende accellerere dine ram så hurtigt at din processor ikke kan følge med men jo pil nogle blokke ud og forsøg med 4 til 6 blokke. så skulle den være on the road igen..

mvh
Melander

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-12-09 19:34
Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 13-12-09 19:41

Har prøvet at køre med kun 1 blok på 2 Gb men det hjalp heller ikke. Mit bundkort understøtter op til 16 Gb og der er 4 slots med hver 2Gb pt

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-12-09 20:02

Det kunne jo være en fejl i en af ram blokkene

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 13-12-09 20:14

har prøvet at bytte lidt rundt.. uden held

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-12-09 23:48

Citat
Den kan også have svært ved at starte op hvor den stopper enten inden den tæller RAM eller lige efter

tyder på problemer med dine diske (HDD/DVD)
enten et kabel der ikke har rigtig fat eller måske strømproblem.
mit umidelbare gæt vil være et dårligt sata kabel

der er intet der tyder på ramfejl

Kommentar
Fra : edison

Dato : 14-12-09 06:39

er din strømforsyning stor nok til alt det grej du har puttet i den

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 14-12-09 09:11

jeps købte en strømforsyning på 750 watt

Kommentar
Fra : edison

Dato : 15-12-09 06:17

jeg ville prøve at pille alle drev, kort, og de 3 ram klodser ud af maskinen, så der kun er bundkort, grafikkort, en ramklods, og c drev, så starte pc igen, hvis så maskinen virker ok, så monter en ting af gangen indtil den fryser igen. så har du fundet fejlen

Kommentar
Fra : edison

Dato : 15-12-09 06:18

og giv lige xp en service pack 3. og det forhåbentlig en xp 64bit

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 18-12-09 19:14

Har lige installeret windows 7 for at se om det kunne afhjælpe problemet men nej...Hva i alverden kan der være galt???? skal jeg virkeligt hen og flashe BIOSen?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-12-09 21:41

har du tjecket kablerne til dine diske?
sata kabler er notoriske for at kunne miste forbindelsen
Citat
den stopper enten inden den tæller RAM eller lige efter

hvis du kan komme ind i bios når den har problemet vil du kunne se at der mangler et drev, så ved du hvilket kabel der driller

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 18-12-09 21:56

Jeg kan ikke komme i BIOS når den har opstartsproblemer, har lige flashet Bios´en og det ser umiddelbart ud til at den kører nu men tør ikke håbe på for meget

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-09 03:04

KØLING:

Yes; det er fint du har tjekket din CPU temperatur til 45 grader celcius, men hvad siger temperaturen for 'de andre' komponenter?

Det kunne jo sagtens være dit grafikkort, din databus, din harddisk ..eller andre 'ting' som overophedes.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-12-09 04:09

Citat
grafikkort, din databus, din harddisk ..eller andre 'ting' som overophedes

nu er det jo sjældent at de ting har en temperatur der er problematisk lige når man tænder maskinen
Citat
Den kan også have svært ved at starte op hvor den stopper enten inden den tæller RAM eller lige efter

men du har da ret, der kan jo menes ved genstart

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-09 09:14

EXTERMINATOR -> Ja, jeg opfattede det som reboot.

Bortset fra det har jeg set grafikkort med defekt køleaggregat, som der kunne koges the på i løbet af nul-komma-duuuuuuuuuuuuuut !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-09 09:18

..og så kommer liiiige jeg i tanke om en anden fejlkilde: USB porten

Hvis der sidder enheder i USB porten ? ..så prøv at fjerne den/dem ..når maskinen er SLUKKET.

Nogle USB enheder har en tendens til at stall'e maskinen, når den boot'er.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 19-12-09 12:36

Tja men efter opdateringen af Bios køre den indtil videre stadig fint og nul problemer ved opstart, og har checket temperaturen på øvrige komponenter og det ser også fint ud selvom grafikkortet af og til kommer op på 60 grader. Men puteren kunne godt finde på at fryse 2 minutter efter opstart

Annuller spørgsmålet
Fra : jlbendtsen

Dato : 22-12-09 18:01

Efter jeg selv fandt ud af at det var biosen der skulle opdateres har den kørt upåklageligt