/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Gul streg over bærbars skærm
Fra : OnkelJoachim
Vist : 887 gange
50 point
Dato : 10-12-09 10:39

Hej.
På min svigerfars bærbare dell computer, er der pludselig kommet en lodret tynd gul streg, som overlapper alt hvad der nu er åbent. Stregen er ca 5 cm inde på skræmen, er 1mm tynd og går helt fra top til bund af skærmen, hvad kan dette skyldes og kan man få den væk?

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 10-12-09 10:44

Har din svigerfar evt. ændret noget ved størrelsen af skærmen?
Evt. indstillet den bærbare til 2 skærme?

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 10-12-09 10:46

Altså det tror jeg ikke, men kan selvfølgelig godt være at han har haft koplet den til en projektor på det seneste, hvorfor da?

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 10-12-09 13:14

Citat
hvorfor da?

spørger du.

Tjae, såmænd bare fordi, den gule streg måske kunne indikere, at der er lavet en eller anden forkert markering ved en funktion eller lign., måske i et forsøg på at ændre skærmopløsning -
eller noget i den retning.
Har I prøvet at højreklikke på den gule streg for at se, om den viser et eller andet.
Eller prøvet at åbne Joblisten for at se, om der er elt eller andet i gang >> Ctrl. + Alt ? Del.

Den gule streg er jo ikke kommet af sig selv - formentlig ikke, men præcis hvordan den er opstået skal der nok et større detektivarbejde til at finde ud af.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 10-12-09 13:34

Prøv at gå ind på denne side: http://nizhal.dk/~wise-man/blog/en_lodret_streg

Der er et spørgsmål om det samme med forskellige savr.
Måske kan du finde ud af noget der.

Prøv også at ændre skærmopløsningen og se om den gule streg stadig er der.

Håbe I finde ud af det!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-12-09 13:43

Ellers kan i prøve at gendanne maskinen til en dato hvor den gule streg ikke var der.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 10-12-09 14:43

Noget tyder på, at det er en hardware fejl. Skærmen styres af en processor, som regulere farverne i en matrix, og her er det styringen af den lodrette linie på både rød og grøn, som ikke længere vil slukke, når farverne rød og grøn ikke indgår i billedets farve.
Optisk rød og grøn giver i de rette styrkeforhold gul.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 10-12-09 16:51

det er normalt skærmen der er gået i stykker. har selv haft den fejl. men heldigvis på garantien, for sådan et display til en bærbar er temlig dyr.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-12-09 17:25

Ja nu var edison en person som levede i stenalderen!
Displayet er et krystaldisplay, som består af mange elementer med flydende krystaller, der påvirkes af en styrespænding, som får krystallerne i matrixen til at vende sig, så de reflektere det lys, som kommer fra det kold katoderør som ligger i bunden af skærmen.
Så her er det to strenge i matrixen, som hele tiden har en spænding på elementerne, så de reflektere lyset, og som opfattes som gul, som jeg tidligere har nævnt.

Godkendelse af svar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 16-12-09 22:52

Tak for svaret severino.