/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Disk Cahce
Fra : Hansen4life
Vist : 383 gange
100 point
Dato : 18-08-09 19:21

hej alle.

Jeg sys min computer er begyndt at blive lidt langsom,
så jeg har lånt nogle af min storebrors "Komputer" plade.
og der stod at ens computer gå hurtigere hvis man foretog
en Disk Cahce, men hvad er det?

Tak på Forhånd
- Hansen4life

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-09 19:31

Det er ikke noget du kan foretage. Det er noget, som findes i større eller mindre grad i de moderne computere.
Cache betyder et "gemme" , sådan et kan være i diskens elektronik eller et andet sted tilknyttet disken. Når man så skriver lidt til disken vil det i første omgang havne i cache, og så først skrives fyskisk til disken når den er kommet i position. Imedens kan processoren forsætte med noget andet. På den måde virker det som om disken er hurtigere end den i virkeligheden er.

risikoen er at data forsvinder ved utilsigtet afbrydelse, For de er jo ikke rigtigt gemt.

Kommentar
Fra : Hansen4life

Dato : 18-08-09 20:17

okay.
Er der ellers andre måder jeg kan gøre min com hurtigere på ? :D

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 18-08-09 23:43

God sen aften Hansen4life

Her er nogle gratis programmer, som du kan hente på nettet. Disse programmer vil helt sikkert fjerne meget unødvendigt "halløj", såsom midlietidige filer, unødvendige lings, historie mm. på din pc. Det sidste link er også gode råd til til at speede pc-en op.

http://programmer.downloadcentral.dk/?action=search&pattern=advanced%20system%20care&searchArea=programs

http://programmer.downloadcentral.dk/?action=search&pattern=ccleaner&searchArea=programs

http://danish.ilsc.org/lv/group/view/kl34946/EasyCleaner.htm

http://www.toflo.dk/art.asp?artikel_id=32

Mvh

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 19-08-09 02:33

Start med de indbyggede værktøjer, du finder dem under Start - Alle programmer - Tilbehør - Systemværktøjer, der ligger Disk oprydning og Disk defragmentering, kør begge programmer først Disk oprydningen og derefter defagmentere.
Du kan også køre en Disk kontrol, som finder og reparerer beskadigede sektorer på din harddisk, klik på Start og på Denne computer, højre klik på den disk du vil undersøge, for eksempel dit C drev med styresystemet, efter højre klik på drevet klikker du på Egenskaber, under fanebladet Funktioner, står der lidt nede Denne indstilling vil undersøge disken for fejl, klik på den og sæt markering i begge felter, klik på Start, nu kommer der en besked om at disk kontrol ikke kan køre, fordi den kræver ubegrænset adgang til disken, om du vil undersøge næste gang computeren startes, sig Ja til det og genstart computeren, afhængdig af hvor stor din disk er, vil der gå lang tid med den kontrol, bagefter er computeren måske så hurtig at du slet ikke behøver at hente andre programmer.
Hvad med din sikkerhed på computeren ? Hvis der er spy og andet skidt på, så bliver computeren meget langsom, du kan få kontroleret om der skulle være noget skidt på din computer, ganske gratis, du opretter dig som medlem hos for eksempel Malwarecheck og stiller et spørgsmål i kategorien Hijackthis: http://www.malwarecheck.dk/forum/ før du stiller et spørgsmål, så læs her og kør de foreslåede rense værktøjer: http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=1079

Kommentar
Fra : Hansen4life

Dato : 19-08-09 21:03

hvad er disk defragmentering?

Kommentar
Fra : Hansen4life

Dato : 19-08-09 21:05

den der sidste link, der står Win xp, jeg har vista, men har det nogen forskel?:D

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-08-09 01:15

Ja EasyCleaner skal du ikke bruge på Vista, men hvorfor ikke prøve de indbyggede først ? De er nemme at finde på Vista, klik på start flaget nede i venstre hjørne og skriv diskoprydning i søge feltet, du behøver sikkert ikke skrive hele navnet, før den er der som forslag du bare kan klikke på.
Disk defragmentering kan vist nemmest forklares ved fortælle om et bibliotek, der kommer mange og låner bøger, disse bøger bliver lagt tilfældige steder når de bliver afleveret igen, og så en gang om ugen cirka, sætter bibliotekaren alle bøgerne på de rigtige pladser, så de er nemmere at finde næste gang.
Det er nogenlunde det samme som sker når du defragmenterer disken, når et program eller en fil har været åbnet og bliver lukket igen, så smider Windows bare filen hvor der først er plads, en fil er sammensat af bit som igen bliver byte og megebyte MB, allle disse bit bliver lagt rundt omkring på harddisken, måske er de langt fra hinanden og Windows skal bruge tid til finde alle stumperne (bits) at sammensætte dem til din fil som er i megabyte MB, når du defragmenterer, så samler Windows alle disse små stumper (bit) af filen, så de ligger sammen og er nemme at finde og åbne, du bør defragmentere mindst en gang om måneden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-08-09 01:17

Prøv at læse Microsofts egne forslag til at få mere fut i Vista computeren:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/help/83ec0ffe-ee04-4d53-8b87-25d1f05c954e1030.mspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-08-09 01:19

Nederst på siden er der link til denne her side, også værd at læse:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/Help/95f70af6-edd6-4f2f-9f02-7d6bdf0190611030.mspx

Godkendelse af svar
Fra : Hansen4life

Dato : 25-08-09 18:06

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-08-09 00:57

Selv tak - fik du mere fut i computeren?