/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Windows XP
Fra : teh_nixc
Vist : 459 gange
100 point
Dato : 14-08-09 17:08

Hey,
Jeg har købt mig en ny bærbar computer. Den har selvfølgelig Windows Vista på, og det gider jeg ikke have, derfor vil jeg installere min orginal Windows XP pro på computeren. Jeg ved i forvejen at der er tre drev på computeren. To er synlige og et er skjult. På den skjulte ligger der system gendannelse til Windows Vista samt driver ect.

Dette kan ses her på det billede jeg har uploadet:
http://peecee.dk/uploads/082009/HDs.jpg

Hvis jeg installere Windows XP på c-drevet, og derved formatere det først så Vista forsvinder. Kan man så stadig godt recover til Vista i fremtiden, hvis det er?

Eller skal jeg dele c-drevet i to partitioner, og duel boot xp og vista???

Håber i kan hjælpe mig ^^

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-08-09 17:10

Hvorfor køber du så ikke en blærbar med XP, når du ikke gider Vista??????????

Kommentar
Fra : teh_nixc

Dato : 14-08-09 17:12

lol, hvorfor spørger du dumt...

Det er svært at anskaffe sig en god gamer pc, med windows xp, med mindre.... man gider betale ekstra, så derfor.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-08-09 17:15

Dumme spørgsmål, giver dumme svar, undersøg hos fabrikanten, at du stadig har garanti, når du ændrer på deres software. Det er desuden ikke et jop for begyndere, at indstallere xp på en vista pc.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-08-09 17:24

en del nye Vista computere kan ikke køre Win XP

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-09 17:51

[CITAT][en del nye Vista computere kan ikke køre Win XP
/CITAT]

Det nægter jeg at tro på.
Men peet 49 har ret i at det ikke er et job for amatører.

Ført og fremmest er det svært fuldstændigt of effektivt at rense vista ud af boot området.

jeg tror ikke det kan lade sig gøre at bevare en partition med mulighed for recovery.

Hvis du vil bevare muligheden for at vende tilbage til vista ( hvorfor), er det sikreste nok at boote fra en anden skive og med software til at gemme et helt image på en ekstern disk.
så kan du jo eksperimentere og bare geninstallere vista ,når du finder ud af at du ikke kan.

Husk også at du skal have drivere til bundkortet, som passer til xp. Ellers kommer det aldrig til at køre godt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-09 18:57

Man begynder at undre sig over modstanden mod Vista

Nu kommer Win7 - SOM OGSÅ ER EN FORBEDRET VISTA - men hvad skulle dog gøre XP bedre end Vista

"Folk" ofrer formuer på at få det sidste nye i teknologi og så lægger de en "afdanket" motor i

Alt det fis med at XP skulle køre bedre HOLDER IKKE...

Det eneste jeg umiddelbart kan se skulle forsvare et "ældre" styresystem - er nogle GAMLE programmer der ikke vil køre under Vista - og selv der er der muligheder...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-09 19:09

Og du kan jo køre programmer i kompabilitets tilstand. Altså som om det er en XP.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-09 19:13

Endelig kan du købe en ekstra harddisk og lægge Vista lidt til side.
Husk lige at aktivere det der skal aktiveres, før den tages ud.

Kommentar
Fra : teh_nixc

Dato : 14-08-09 19:36

For det første, ja det er ikke et amatør job, så det er jo heldigt at jeg ikke er amatør.
For det andet, peet49 startede... lol >.<

Jeg har hverken penge til ny harddisk eller maskine.

Desuden, kører mange programmer fint på Vista, dog er XP mere stabil, og da de fleste spil bliver "hæmmet" af Vista, er XP et godt valg, til en gamer pc, som min. Alt hvad det var jeg ville vide, var om der var nogen der havde erfaring med netop dette, at slette Vista frem for XP, og vha. boot drevet have mulighed for at geninstallere Vista, i tilfælde af at maskinen skulle sendes til rep.

Jeg ved også godt at for at installere XP på en født Vista maskinen, skal man ind og ændre i bios på harddisk indstillingerne, da XP ikke kan kører på SATA harddiske, fordi den ikke understøtter dette.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-08-09 19:38

det er især drivere, du skal være opmærksom på

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-09 19:57

Citat
ændre i bios på harddisk indstillingerne, da XP ikke kan kører på SATA harddiske, fordi den ikke understøtter dette.

Tja - min bærbare Zepto kører både XP - Vista - Win 7 - ubuntu
Min bios har selv drivere til SATA disken, under instalationen. (det har nyere comp.)
Jeg har købt computeren tom og fik så alle nødvendige drivere med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-09 20:27

Citat
til en gamer pc, som min

Det er vel en NY maskine du har - hvor kommer Vista ellers ind i billedet....

Er den ny og født med Vista er der ikke noget der hæmmer den - den er vel BYGGET til Vista siden det ligger derpå....

Men bruger du samtidig med spil ALT DET GØGL Vista kan - ja så hæmmer det - men det kan du bare slå fra.....

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 14-08-09 21:03

Hejsa, jeg ved ikke hvorfor de andre ikke vil svare dig på det du spørger om, men jeg skal prøve.
Da den hidden partition ligger i starten kan det ske at XP vil over skrive denne da den ikke kender til det nye NTFS som Vista bruger (den i XP er en ældre version)
Jeg vil anbefale dig at lave en Recovery DVD, og da jeg kan se det er en ACER gøres det sådan -> http://oem.windowsreinstall.com/acer/acerrecoverydisks.htm
Nå først Recovery DVD'en er lavet kan du komme tilbage til vista selv efter en total om partitionering, kan godt være det vil krave lidt arbejde med killdisk osv. men du vil kunne få vista lagt tilbage.
Hvis du vil ha garanti må du kontakte ACER support.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-08-09 21:14

Lige en kort bemærkning.
Hvis din XP er en OEM, som tidligere har været aktiveret på en maskine, kan du godt få problemer med at kunne aktivere den ved Microsoft.
Jeg har iøvrigt aldrig før hørt at XP ikke skulle kunne boote fra en SATA disk, hvor er det lige det står. Jeg tror da ikke det burde give problemer at bevare den skjulte partition, selv om du formaterer C-drevet, det kommer selvfølgelig an på om den skjulte partition stadig kan tilgås fra XP. Er der ikke mulighed for at tage en DVD kopi af recovery imaget der ligger på den skjulte partition? Dette tilbyder de fleste systemer dqa efterhånden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-09 09:02

XP lægger sig på en NTFS partition...............

Så hvis du vil være sikker på at kunne geninstallere, kan du bruge denne metode.

Hide den første partition. (hvis den ikke allerede er skjult)
Gem et sammenpakket (50%) image af Vista-partitionen på den sidste partition.
Hide den sidste partition.
Formater Vista-partitionen med NTFS (ikke slette og formatere > kun formatere)
Installer XP på den nyformaterede partition.

Det kan gøres med denne gparted CD
http://sourceforge.net/projects/gparted/

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 15-08-09 14:39

Er der ikke mulighed for at generere en restore dvd? Da det image som er placeret pc’er er et image som kun kan installere maskinen som ny. Uden Windows opdateringer. Jeg har selv acer maskiner. De har ligeledes denne restore funktion. Men har også mulighed for at generere et nyt image på en dvd. Som så sener kan benyttes som en restore image. På den måde er man fri for at skal installere office, og andre ting man alligevel skal installere efterfølgende.
Hvis der er en dvd image restore maker i de verktøjer der er på maskinen. Så konstruere denne dvd og benyt den til evt. restore i fremtiden.

MV.
Peter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-09 16:16

Men selv med en Restore DVD må harddisken vist ikke totalt slettes.

Kommentar
Fra : ultra2