/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
NY PC - Lyder denne fornuftig?
Fra : fehsenfeld
Vist : 550 gange
50 point
Dato : 03-07-09 17:19

Hej,

Jeg har fundet denne pc hos MM-vision, som med opgradering til 1 TB hdd samt windows Vista Home vil koste mig 5.900,-
PC'en skal bruges til familie-pc med lidt spil, kontor og surfing.

Ser det fornuftigt ud, eller er der bedre forslag???? Og hvad er erfaringerne med MM-vision???

Motherboard: Gigabyte EP43-DS3L bundkort (PCI-E, Intel P43 chipset, FSB1333MHz)
CPU køler: Intel temperaturstyret low-noise køler
Ram: Kingston HyperX 6 GB DDR2-1066 PC8500 RAM DualChannel
Harddisk: Seagate 500GB harddisk S-ATAII 3Gb/s Fluid
Grafik: Nvidia GeForce 9800GT 1024MB PCI-E Grafikkort (Dedikeret RAM)
Kabinet: Aplus CS-188A Miditower Deluxe LowNoise
Strømforsyning 650W ATX 17dB strømforsyning
Lyd: 6 kanals audio codec RealTek (SoundBlaster komp.)
Drev: Sony S-ATA 20x DVD-brænder +/- Dual layer
Netkort: 100/1000 Mb/s Realtek GIGABIT, Supports ACPI Power Management
Software: Alle drivere m.v. medfølger. (DirectX 10 klar)
Service: Vision ServicePack
Stik/forbindelser: 2 x PS/2
8 x USB 2.0 Port (4 x Bagpå, 4 x interne)
1 x Speak-out, 1 x Line-in, 1 x Mic-in
1 x RJ-45 LAN Jack Gigabit
1 x Floppy
1 x IDE Connector(Ultra DMA 100/133)
1 x Front Audio
4 x SATAII 3Gb/s Connector

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 03-07-09 17:38

Det ser fint ud. Jeg har ingen erfaring med MM-Vision. Hvorfor Vista? Jeg mener at Windows 7 kan hentes på nettet. Men det vil andre helt sikkert hjælpe dig med. Og o.v.n vil garanteret anbefale dig at bruge Ubuntu

Mvh

Kommentar
Fra : fehsenfeld

Dato : 03-07-09 18:37

Jeg har valgt Vista fordi jeg kun har XP liggende, og så har jeg forstået at pc'en kun kan udnytte 4 GB ram??? MM-vision skriver at ved køb af Vista er der gratis opgradering til Windows 7 ???

Men Ubuntu.....ved ikke rigtig....kender det ike så godt ????

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 03-07-09 19:00

Mht opgradering fra Vista til W7 kan du læse lidt her. De sku være ganske vist. http://www.computerworld.dk/art/52125?a=rss&i=0

Og jeg kender heller ikke meget til Ubuntu. Og du må undskylde, at jeg skrev det. Det er bare fordi, der er en rigtig god Kandu-bruger-rådgiver, o.v.n., som aldrig lader en chance gå fra sig til at nævne Ubuntu. Så det var for at drille ham, at jeg sådan lige ville komme før ham . Jeg håber, at det er OK med dig ?

Men, som sagt, så synes jeg, det ser ud til at være en rigtig god pc, du har udset dig. Og måske er der bedre forslag. Det er jo en meget stor "jungle" at finde rundt i, når man skal købe ny putter . Så hvis det var mig, der var i dit sted, ville jeg udskrive specifikationerne, aflægge et besøg hos nogle forhandlere og sammenligne med, hvad de kan tilbyde til samme pris. Og selvfølgelig få en snak med dem. Og så ville jeg helt sikkert ende med at købe den fra MM-vision.

Mvh fra Heller22

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-07-09 20:36

MM-vision er dans og de samler selv pcr efter dine ønsker (og penge). Har kun gode erfaringer med dem.

Med hvilken cpu skal du have i, synes den ser fin ud i konfiguration i øvrigt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-07-09 20:41

Også jeg kan anbefale den til prisen. I kan kun blive tilfredse med den.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 03-07-09 20:57

Processoren du vælger kan jeg se er en core dual 2x2,8Ghz. LIdt for gammel efter min smag. Jeg mener du min skal have en core2duo i. Synd at den næste du kan vælge er E9550 core2duo quad med 4 kerner, da den selv om den er væsenlig bedre også er ca 1000 dyrere.

Bare min ide til processor

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 03-07-09 21:02

Hej fehsenfeld.

Noget helt andet: Med det navn bliver du altså nødt til at finde et billede/avatar, der passer .

Mvh

Kommentar
Fra : fehsenfeld

Dato : 04-07-09 12:06

Fijala: forstår ikke helt om du mener synd p.g.a. prisen eller p.g.a. modellen. Ville du opgradere til en Q9550 core2duo quad???
Kunne måske vente med den ekstra diskplads, eller evt. opgradere cpu senere.....???

Er der i øvrigt nogen der ved hvordan jeg finder ud af om det kan betale sig at investere i et trådløst netkort med 300 mbps - det jeg har nu er til 54 mbps, og jeg bruger en Airport express (apple) som router, men kan ikke se hvad den er konfigureret til...???

Ja... det navn er der vist ikke så mange billeder der passer til, men nuser er jo altid god ..

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 04-07-09 13:46

Det er ikke helt ad Heckenfeld til med Nuser

God weekend

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-07-09 10:45

Fordelen ved N standard netkort er længere rækkevidde og ved intern netværk går det noget hurtigere. Men hvis du bare skal bruge netkortet til internet er der absolut ingen fordel, du vil ikke kunne mærke forskellen .
For ikke at forvirre begreberne så er de 54 mbps (G stamdard) sammenlignelige med de 300 mbps.(N standard) Men det har ikke noget at gøre med de din forbindelse fra internettet. Den er jo vel max 10-20 Mbit og dit G standard netkort kan klare op til 100 Mbit, eller hvis det er et gigabit netkort op til 1000Mbit.

Forvirrede det

Jeg selv kører i øjeblikket med G standard router og N standart netkort og det kører ok, men jeg har dog en helt ny ASUS N standard router der står i skabet jeg endnu ikke har fået tilsluttet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-07-09 10:54

Processoren er ved at være af ældre dato, da det er en af de første dobbelt kerne processorer der kom. Det jeg mener er synd er at der ingen mellem ting er mellem Q9550 og den du har valgt. Men for en tusse extra vil du sagten kunne mærke forskellen og er rimelig sikret i fremtiden.

MM vision har forøvrigt lige vundet en test i bladet Komputer for alle. Det er godt nok en af deres gamer pcer, men den sparker virkelig røv

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99111&type=pcsystem

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-07-09 10:56

Bare for en god ordens skyld så kan Vista Home 32bit ikke håndtere mere end max 4 gb ram. For at kunne udnytte mere skal du i 64 bit.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-07-09 11:12

Fijala, med den Avatar, du har, hvordan kan du så være så klog???

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-07-09 11:23

ikke forstået heller22

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-07-09 12:04

Citat
ikke forstået heller22
Jamen, det er det billede, du har af den "forpjuskede" løve . Det passer ikke sammen med en klog person altså.

Kommentar
Fra : fehsenfeld

Dato : 05-07-09 12:53

OK Fijala - forstår ganske vist ikke helt begreberne, men tror jeg forstår budskabet.
Det trådløse netkort (Asus WL-138G V2) jeg har, er fint i forhold til alm. interetforbrug (også at spille over nettet) fordi min netforbindelse kun er (10 mbit). Er det rigtig forstået ????

I.f.t. CPU, har du så et forslag til en der ligger midt imellem???
Tænker at jeg måske kunne ringe og høre om det er muligt at få installeret andre end de 2 de viser.
Og så smider jeg da vist pointene efter dig..... allerede nu stor tak for hjælpen - men hvordan tildeler jeg point - er det ved at acceptere svar???

Ps. Det er Vista 64 bit.
PPs.: den ser ret lækker ud deres gamer-pc, men ike lige mit behov ($$$$$$$ ) for nærværende.

Kommentar
Fra : fehsenfeld

Dato : 05-07-09 13:21

Hvad betyder følgende nedgradering:

GeForce 9800GT 1GB -> GeForce 9500GT 1GB (Passiv køler)

Hvis jeg foretager den, kunne jeg måske få plads (i økonomien) til CPU-opgradering til
Q9550 core2duo quad ...

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-07-09 14:24

Efter min ringe mening, vil det nok ikke betyde alverden. Jeg har set lidt på specifikationerne, og GeForce 9500GT 1GB (Passiv køler) er et helt fint kort også

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-07-09 15:51

heller22
Pjusket løve kendetegner godt nok heller ikke mig. Jeg er næsten skaldet om ikke så er jeg klippet sådan. 3 mm hele vejen rundt om månen.

fehsenfeld

Det er helt korrekt forstået med netkortet.

Nedgradering af grafikkkort:

Alt efter om du er til spil eller ej, så er det kort du har valgt et af de helt nye med meget hurtige ram på og en enorm hurtog grafik processor, men med et Geforce 9800 GT kan du stadig spille de nyeste spil uden problemer. Jeg ville nok ikke vælge Geforce 9500 for så begynder du at kunne mærke det. Jeg selv kører med et Geforce 9600 GT passiv køler og jeg skal bare huske på at rense luftkanalerne ind imellem da der jo ikke er en blæser til at smide skidtet ud.

Hvorfor en 1 TB harddisk, er det stræng taget nødvendigt. Jeg ville foretrække en 500GB, opdelt i 3 partitioner og en (senere måske) en anden 500 GB extern til USB eller ESATA. På en externe skal du gemme alle dine billeder og andre vigtige ting som ville være katastrofale at miste under et evt pc nedbrud.

Opdradering fra Vista til Windows 7

Windows 7 kører rigtig godt og er hurtigere en Vista, så jeg ville jo også nok hoppe på den.

Men kig lige i dine private beskeder.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-07-09 15:54

Point uddeles ved at klikke på - Accepter svar - ud for det svar du synes passer bedst til dit spørgsmål. Så åbner der sig en ny skærm hvor du ved simpel afkrydsning kan give stjerner for svarer iht hvor godt du synes det var.

Men hvad kan man bruge det til, hmm ingenting, det er bare dejligt at kunne dele ud af sin viden og hjælpe en med et spørgsmål. Det i sig selv er tak nok for mig.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-07-09 17:17

Citat
3 mm hele vejen rundt om månen.
Velkommen i klubben .

Og det med de point, synes jeg dæleme også er noget skidt. Fordi, hvornår er et spørgsmål svært eller let? Og er man for ivrig, bliver man sgu beskyldt for at være pointrytter, selv om man bare prøver at hjælpe efter bedste evner . Så der har jeg den helt samme mening som Fijala (Bortset fra, at svarene fra Fijala burde belønnes med meget mere end 50 point )

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : fehsenfeld

Dato : 07-07-09 12:46

Tak for svaret Fijala.