/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Virus ???
Fra : piaskov
Vist : 1182 gange
200 point
Dato : 01-06-09 18:17

Hej med jer.
Vores søn har store problemer med sin puter.
Han mener selv han har fået virus
Men men han kan overhovedet IKKE komme på nettet.
Den nægter at lukke op

Hvad kan han gøre andet end at aflevere den til en prof. som koster en bondegård ???

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-06-09 18:20

Han skal bare aflevere den til mig - så koster det kun en halv bondegård.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-06-09 18:23

Citat
så koster det kun en halv bondegård.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 18:23

Citat
Den nægter at lukke op
prøv med en brækjern, eller forklar hvad du mener med "nægter at lukke op"

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-06-09 18:27

o.v.n.
Det han har fortalt mig er at han ikke kan komme på nettet.
Han sagde den skrev trojaner. Det ved jeg jo godt hvad er og hvordan han kommer dem til livs....men når den er så hårdt angrebet at den bare lukker ned så er det altså svært at skrive til malwaretjek.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-06-09 18:32

Formater og recovery

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 18:46

Klik på Start og på kør, skriv:
Kode
shutdown -a
det skulle kunne holde den i live, og i kan komme til at rense den, læg mærke til mellemrum mellem shutdown og -a

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 18:47

Tryk på Enter efter kommadoen

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 01-06-09 18:50

Link til en god online scanner: http://housecall.trendmicro.com/
Malwarebytes antimalware hentes og installeres på computeren, husk at opdatere før i scanner:
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html
klik på den grønne Download now knap og ikke noget som helst andet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 18:52

Og til slut logger i ind på Malwarecheck og får computeren set efter for andet skidt og møj, som måske fulgte med: http://www.malwarecheck.dk/forum/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-06-09 18:57

o.v.n
Jeg er i tlf kontakt med ham så der går lidt tid.
Skal nok vende tilbage.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 19:01

Hvis i ikke kan komme på nettet efter infektionen, så er her et par gratis reperations værktøjer:
http://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/Dial-a-fix.shtml
prøv først den og bagefter winsockfix hvis den første ikke kunne løse problemet:
http://www.softpedia.com/get/Tweak/Network-Tweak/WinSockFix.shtml

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 19:03

Diverse programmer og værktøjer kan hentes med din computer og overføres til at syge computer, med din ny indkøbte usb memory stik pas på ikke at få virus med tilbage på din egen computer, efter at stikket har været i en inficeret maskine

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-06-09 19:07

Citat
pas på ikke at få virus med tilbage på din egen computer,

Jooohhhh tak det skal jeg nok passe på.
Problemet er bare han bor et godt stykke fra os ...men vi finder vel ud af det

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 01-06-09 19:13

Jeg ville bare køre det hele igennem - altså starte forfra. Det hjælper jo altid!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 19:29

Citat
Jeg ville bare køre det hele igennem - altså starte forfra
problemet er bare, at der garanteret er et eller andet, som man ikke har fået kørt backup på, og altså mister hvis Windows lægges ind på ny, efter en formatering

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-06-09 20:03

copy/paste det her til ham og sørg for han kommer derind - så har jeg skrevet det i 2 tråde

der er jo desværre en masse vira og andet skidt der ikke bliver opdaget - så

ind og meld dig til her: (gratis)

http://www.malwarecheck.dk/forum/

gå til kategorien hijackthis forum - følg vejledningen og opret dit spørgsmål i samme kategori - så kan jeg garantere du får al den hjælp der kan ydes dig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 21:29

Enten ruller Miritdk direkte ned til skrivefeltet, eller profilen går meget ind for at gentagelse fremmer forståelsen linket til Malwarecheck er lagt i begge de spørgsmål hvor Miritdk lægger den også uden at forstå at spørger i det her tilfælde ikke kan komme på nettet, eller i det hele taget holde computeren kørende

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-06-09 21:42

Citat
uden at forstå at spørger i det her tilfælde ikke kan komme på nettet, eller i det hele taget holde computeren kørende

Ja jeg så det godt....Jeg tror det er en vane for hende når hun ser ordet virus

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 21:48

Kan den syge computer nu holdes kørende ? Efter at have skrevet shutdown -a

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-06-09 21:56

Niks den vil hverken det ene eller det andet.
Det ender nok med jeg kører op til ham og henter den .Så må jeg jo prøve

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 22:03

Kan den heller ikke køre fejlsikret: http://kimludvigsen.dk/tips-windows-fejlsikret.php
tryk på F8 mange gange under starten, for at ramme det rigtige tidspunkt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-06-09 22:05

Nej det har han prøvet.
Han spurgte mig om han event. kunne slette hele harddisken Og så starte helt forfra.
Og det aner jeg ikke en sk.. om

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 22:12

Citat
Han spurgte mig om han event. kunne slette hele harddisken
jow da, det kræver bare en Ubuntu live cd, og så formatere og installere Ubuntu
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

øhh Windows CDen kan det samme, hvis han foretrække det styresystem

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-06-09 22:14

HØHØ det er godt med dig.
Han stopper for i dag og fortsætter i morgen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 22:14

Sørg for at få hentet det som ikke må slettes ud først, det kan måske reddes i Fejlsikret tilstand, ellers må vi over og se nærmere på den Ubuntu live cd

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-09 22:16

Held og lykke med projektet, et eller andet sted i alle ovenstående indlæg, er der sikkert en løsning, husk at det er godt at scanne med den indbyggede antivirus, i Fejlsikret tilstand

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-06-09 22:16

Ja det har du da fået lært mig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-06-09 01:34

korrekt jeg ikke havde læst indlægget godt nok

via o.v.n - eller dig selv kan du få spurgt på malwarecheck her

http://www.malwarecheck.dk/forum/viewforum.php?f=28

ps hvis udbyder har opdaget maskinen for eks sender spam kan der være lukket ad den vej - så det er en ide lige at forhøre sig der !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-06-09 01:40

ps - alt kan slettes og geninstalleres - harddiskens styresystem - det er bare at lukke pc´en og genstarte - klikke F8 og så kører recoveryen og gør det hele - sådan set også den absolut bedste måde at få udelukket der er mere skidt på - med mindre det er virut osv (ja der er noget skidt der hedder virut og andre navne)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-06-09 01:41

og til o.v.n - du linker selv til online sider

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-06-09 07:08

Nemlig Miritdk, se bare den her: http://www.mywot.com/ den har jeg brugt på mine computere i et par måneder nu, både Windows og Linux

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-06-09 07:32

haha det var da på tide o.v.n

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 02-06-09 10:12

Det lyder meget som om det er anti virus 2009, den kan fjernes med antimalware http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button

Hvis det er Anti virus 2009 så kan programmet dog ikke installeres med det navn som installationen downloades med, Mbam-setup.exe kaldes f.eks. ny-setup.exe, når programmet så er installeret så skal man også omdøbe den exe fil der starter programmet.
Så skal der køres en full scan og den finder så sikkert en masse skidt, som skal fjernes, så kan du få lov at køre en opdatering af programmet og når den er kørt, så skal der køres en full scan igen, så skulle det gerne være fjernet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-06-09 23:43

Hvordan går det med problem computeren ? Er intet nyt = godt nyt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-06-09 09:28

Citat
Er intet nyt = godt nyt

Ja det tror du.

Nej han er ved at opgive helt.
Han regner med at købe en ny nå¨r han får sine sp kr. udbetalt.
Jeg får så den bærbar der er problemer med . Så kan vi rigtig lege

Han er på kursus i dag så jeg ved ikke hvornår jeg høre fra ham.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-07-09 17:42

Hej igen.
SÅ er jeg tilbage med dette spørgsmål.
Nå jeg er nået så langt at jeg modtog sønnens puter i aftes.
Jeg har fået renset den for snavs i eftermiddag og skal nu til at installere sikkerhed på den.
Har kørt XP ind på den , Malwarebyts og skanner er ok .
Har downloadet AVG Free og sat ind.
Er der andet jeg skal tænke på at få ind som sikkerhed.
VÆR sød og husk på jeg IKKE er en ørn til det .

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-09 18:12

WOT til din browser, så du ikke har så stor risiko for at dumpe ind på usikre sider:
http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=2050
OnlineArmor gratis firewall, som er meget mere end bare en firewall:
http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=944
husk at slå Windows firewall fra, når OnlineArmor er på plads.
Læs selv flere forslag her:
http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=156
mine første link er plukket fra den side, og du må meget gerne spørge i deres forum, husk det er dem som er eksperterne, vi andre er kun budbrigere

og så lige en som ikke bliver foreslået så mange steder, det er lidt synd synes jeg, den har defensiv beskyttelse ved simpelhen at blokere sider på internettet som installerer skidt på din computer, funktionen hedder Immunisering, det kniber for udviklerne at være med i forreste linje og det er måske årsagen til den ikke anbefales så ofte, programmet er gratis og hedder Spybot Search&Destroy dansk sprog er indbygget: http://www.filehippo.com/download_spybot_search_destroy/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-09 18:14

Citat
Jeg har fået renset den for snavs
er rensningen foretaget i samarbejde med et sikkerheds forum ? Ellers kan din rensning vise sig ikke at være noget værd skidtet gemmer sig og kan gendanne sig selv uden at du opdager det

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-07-09 18:22

er det en XP maskine der har hentet IE8 kan fejlen ligge der. Afinstaller EI8 (og EI7 ligger underneden) så duer det igen.

Ellers selvfølgelig holde den ren, og der er www.spywarefri.dk ganske fortrinlig.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-07-09 18:38

Yes o.v.n.
Jeg går igang med det samme ....om en smøgs tid ...med dine anbefalinger .

Har lige holdt en spisepause.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-09 10:55

Citat
Jeg går igang med det samme ....om en smøgs tid
har du brændt hele huset og alle computere af med al den rygning ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-07-09 20:52

Så blev den renset.
Takker for hjælpen alle sammen.
Og nej o.v.n. huset står endnu

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 14-07-09 20:54

Citat
Link til en god online scanner: http://housecall.trendmicro.com/

Den er bare god.
Takker for tålmodigheden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-09 21:17

Selv tak - nu kan du så håbe at du er kommet til bunds i skidtet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-07-09 21:25

Ja det håber jeg så sandelig også...ellers må jeg jo på den igen