/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
vista contra xp
Fra : anuarak
Vist : 770 gange
100 point
Dato : 23-03-09 18:57

Nu ved jeg godt at jeg får en masse lor. i hoved med dette spørgsmål, men når ens børn spørger vil man jo gerne svare så sagligt og korekt som muligt.
Min datter har en "ældre" computer med xp-pro, men vil gerne have en ny -- større og bedre -- hun har kigget på de forskellige tilbud og konstanteret at næsten alle computer leveres med VISTA.
Hun skal bruge computeren til grafisk redegering og websidefremstilling.
Spørgsmålet derfra lyder : HVAD er forskellen på vista home og vista pro? -- i samme åndedræt lyder spørgsmålet og HVAD er forskellen på xp home og xp pro? nu nytter det ikke noget at fortelle at hun skal bruge linux eller mac - som hun siger "nu har jeg lært at bruge xp og nu kan det ikke leveres mere - jeg gider ikke sætte mig alt for meget ind i nye fantastige software. Ja de børn kan spørge om mere en 10 vise kan svare på -- eller kan de?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-03-09 19:24

Ud over det grafiske er der såmænd ikke den store forskel på Vista og XP (bortset fra noget RENT teknisk som vel er underordnet til en "bruger")

Vista kan sættes op så den 100% ligner XP hvis det er problemet...

Det næste bliver så Windows 7 (Som reelt er en forbedret udgave af Vista)

Så børnene kan lige så godt springe på vognen NU og skal du KØBE ny komputer giver det lidt sig selv da der måske slet ikke findes drivere til hardwaren i den NYE komputer så den kan køre med XP

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 23-03-09 19:57

Vil gerne tilslutte mig ovennævnte..

Vista er bestemt OK, nu er der ikke noget der hedder vista PRO

men home Præmium og Ultimate, den sidste er den største

der er vist 5 forskellige, men tror vist alle kan det din datter skal bruge

Det jeg vil sige er sørg for der er RAM nok, og en 32 bit maskine, som er det gængse
kan ikke bruge mere end 4 GB RAM, men det har jeg så også erfaring med en nok, men også nødvendigt hvis grafik....sammen med det rigtige grafikkort til formålet

good luck

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-09 20:13

Hvis hun har en fladskærm nu, så hop ikke på en bærbar til grafisk arbejde.
Man skal som regel sidde meget lige på for at se det "rigtige" resultat.
Microsoft office 2000 >>> og openoffice (gratis) kører begge på XP og Vista.
Hvis den Vista leveres med works, så kan office sagtens køre samtidig.

Køb ikke en " 64 " udgave da der kan blive vrøvl med nogle programmer.

Kommentar
Fra : CutniK

Dato : 23-03-09 20:16

Hvis jeg ikke husker helt forkert er det business udgaven hun skal investere i da den kan nedgraderes til at køre windows XP og da det er en nedgradering der købes sammen med en ny maskine er det naturligvis med alle nødvendige drivere... Har man de programmer man skal bruge og ved man at man ikke får brug for nye avancerede programmer indenfor den nærmeste fremtid er dette en ok løsning, men ved man allerede nu at man inden for nær fremtid skal opgradere sine redigeringsprogrammer ville det være klogest at begynde at bruge Vista. Det er jo ikke helt anderledes end XP da det jo stadigvæk er en Windows styring og har man bare lidt computer snilde lærer man det på "no time"

Håber det kunne bruges...

//CutniK

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-03-09 20:23

XP Pro har kun lidt udvidet sikkerhed samt udvidede netværksfaciliteter, noget hjemmebrugere ikke har behov for selv om de har netværk.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-03-09 20:23

Hvis hun stadig vil have XP, så få dog bygget en maskine til hende, så kan man selv bestemme hvilket styresystem man vil have ind. Og ofte er det billigere end at købe en færdig.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, så det er lidt svært at anbefale steder hvor du kan få bygget en maskine.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-09 20:25

Min Vista kører næsten i XP tilstand, uden en masse flimmerstads. Og nu har jeg snart vænnet mig til den.
......................Husk den skal ha' 4 GB ram til grafisk arbejde og billedrendering.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 23-03-09 21:16

Det er dejligt at se den prof der bliver vist .. hvis jeg husker ret har hun kig på HP pavilion m9566 med 2,3Ghz amd processor 5,1Mb ram 1 TB SATA hd og readon grafik pluds en del anden udstyr og vista home premium -- BILKA 5999 --- det er fortrinsvis adobe programmer hun vil bruge ( kender ikke så meget til det, men det lyder stort) -

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-03-09 21:37

Citat
5,1Mb ram

Det lyder som om det er en 64-bit

Det ville jeg så IKKE vælge hvis hun allerede har de andre programmer....

Det kan meget nemt bevirke hun skal ud og købe HELT NYE programmer - det er desværre langt fra alle der kan køre 64-bit... - ligeså risikerer du også at det externe hardware hun måske allerede har - IKKE virker..

Ganske vist kan det så "stilles" om til 32-bit - men så er der ingen fidus i mere end 4 GB ram...

Det varer nogen år endnu inden 64-bit bliver "standard" for menigmand.....

Jeg vil så absolut foreslå 32-bit.....

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 23-03-09 22:01

Ja Refi -- det kan der være noget om -- jeg må heller kontakte pigen så hun er opmærksom på det problem -- 64bit kontra 32bit -- kan ikke finde nogen produktbeskrivelse på denne hp - computer --

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 24-03-09 08:21

Generelt har tests vist at XP performer bedre end Vista, men computere i dag er så hurtige at det nok er noget du godt kan se bort fra. Om man skal vælge XP eller Vista er efter min mening en smagssag, og afhænger også af hvad man skal bruge computeren til. Jeg arbejder som software ingeniør, og kunne ikke drømme om at bruge Vista. Jeg synes at den føles tung og for ustabil, og mange af de professionelle værktøjer jeg bruger fungerer bare ikke ordentlig på Vista. Vi er ca 20 udviklere på min arbejdsplads, og ikke en eneste bruger Vista. Faktisk nedgraderer vi til XP hvis vi får en computer med Vista. Min kone derimod er ret glad for sin Vista maskine og kunne ikke finde på at gå tilbage til XP. Vi vægter jo forskelligt, og hun foretrækker den brugervenlighed (når man har vænnet sig til det), ekstra funktionalitet og flottere brugerflade som Vista tilbyder.
Så der er meget individuelt, og der findes ingen endelig foreskrift for hvad man skal vælge. Dog er det sådan at hvis man er gamer som gerne vil kunne spille alle de nyeste spil, så skal man vælge Vista da XP ikke har Direct 10 understøttelse, men det er jo en helt anden sag

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 24-03-09 13:52

Jeg har svært ved af fordele point - så jeg tager den jeg mener ligger tættest på svar -- tak alle i andre det har være lærerigt -- det er vel også det der er meningen med KANDU

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-09 14:21

Hovedsagen er da du er blevet "lidt klogere" på problemerne

PS... Se lige Aldis tilbud i denne uge.....

http://www.aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_13/OFF01.SHTML

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 24-03-09 15:34

Ja refi -- jeg har set den, men der forlyder at MEDION har store problemer med at udfylde deres service -- set andet sted her på kandu -- ellers en god computer i følge beskrivelsen -- immer væk en del penge og spare

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-09 15:35

Nu køber man vel ikke en være for at kunne køre til service om lørdagen

Der er ingen problemer i Aldi - du får bare pengene tilbage hvis du fortryder...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-09 15:36

være = vare

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-09 15:42

Det forlyder også at Aldi har service oppe at køre igen.
Jeg køber mest dimser hos Aldi og har altid fået byttet eller penge tilbage ved fejl eller fortryd.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 25-03-09 00:00

At skifte fra XP til vista er ikke noget problem, der er måske lige et par småting der skal tweakes, men det er mere eller mindre ud af landevejen. Og det der med at en 64bit vista er problematisk med hensyn til diverse programmer er noget fis! Jeg sidder selv med en vista64 og har i de 8 måneder jeg har kørt med det, kun haft et program der ikke ville virke (en shell extension), og alle programmer fra adobe kører fint.

Kommentar
Fra : Mr-Pullen

Dato : 14-04-09 11:37

nu har jeg ikk lige tage mig alt for meget tid til at læse alle de noget lange og kompliceret svar igennem men jeg har så såt forstået at din datter har en Xp pc som er ved at være gammel. og derfor vil have en ny. men at de jo så alle sammen blir leveret med vista. altså for mig er den eneste rigtig løsning vel at finde ud af hvilken server af Xp der ligger på hendes gamle pc ( home eller xp ) og så finde produkt nøglen. ( gerne på en klistermærke under bunden på computeren ) og så på lovlig vis anskaffe sig en Xp installations cd og så slettet ALT på den nye pc. og så installere Xp med den gamle produkt nøgle på den nye pc. når man laver sådan et nr skal man sikre sig at have en kopi liggende af alle drivere. men da hun har kigget på en Hp ved jeg at Hp er gode til at ligge driver på deres hjemme side.

DOG ska du inden du begynder på alt dette HUSKE at se om du har en EOM version af Xp. for er det en OEM kan du ikke bruge nøglen.

undskyld hvis jeg har talt i tåger :D