/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ulovlig programkopi
Fra : ks9000
Vist : 674 gange
100 point
Dato : 08-03-09 16:14

Man køber en computer med software.
1½ år efter siger producenten at din software er ulovlig - og vil så i øvrigt ikke påtage sig ansvaret for, hvad der var installeret på den købte computer, men vil gerne tilbyde at sælge en org. version af programmet.
Se det er jo smart, så kan man jo sælge det samme program 2 gange.
Men kom med et bud: Hvem skal betale? Producent af softwaren eller producenten af computeren?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-03-09 16:17

Hvilken software ? Er du sikker på at det ikke kun var en prøveversion, der var på computeren da du købte ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-03-09 16:18

Citat
Hvem skal betale?
det skal du, hvis du forsat vil bruge programmet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-09 16:25

Trial (= prøve-) version ?...med begrænset brugstid?

Har du nu også læst EULA (End User Licence Agreement) eller TOU (Terms Of Use) ???

..også det med småt?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-09 16:48

Drop programmet og gå over til Ubuntu, den er gratis og virker lige så godt som Windows.

http://ubuntudanmark.dk/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-03-09 16:55

Det er en voldsom overgang, fra en umulig program og til helt at skifte styresystem, det er vist kun et enkelt program, som skal købes efter at prøveperioden er udløbet, eller afinstalleres og erstattes af en anden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-09 16:58

Det er producenten af computeren der sidder med aben.

Det er ikke første gang at der er blevet lagt tvivlsomme licenser på en præinstalleret computer.

Jeg har selv aldrig, og kommer heller ikke til, at købe en computer med software uden medfølgende CD etc.
Her hedder det en blank maskine og selvvalgte programmer.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-03-09 17:26

LuffeA->> Uanset, om du har originale cdèr, kan du blive udsat for samme, en troaner, der blokker for registreringsdatabasen er nok, et keycreaterprogram, der tilfældigt vælger en af dine licenser, gør det samme, der er fler muligheder.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-09 17:32

Det slog mig også lige efter at jeg havde skrevet indlægget.

Det skulle være mærkeligt at man først 1½ år efter skulle få at vide at softwaren er ulovlig

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-03-09 17:36

Hos de fleste, er det office, der er galt med.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-03-09 19:07

Der kommer mange teorier, hvorfor kommer spørger ikkke på banen ? Og forklarer hvilken program og hvordan meddelelsen om ulovligheden helt nøjagtig lyder

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-03-09 06:57

Hvis du købte PC'eren som ny i en butik, er det butikken der har aben. Har du købt den privat, har du selv aben.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-09 14:49

Hvis der er tale om et trial program fra 3. part, har forhandleren af "Pc'en med installeret software" intet ansvar.

Det er alene BRUGEREN af programmet, som godkender betingelserne for brug af programmet.

AULA : END USER LICENS AGREEMENT : http://en.wikipedia.org/wiki/EULA

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-09 14:55

En forhandler kan sagtens livsvarig garanti/licens til et program der tillader 30 dages gratis brug

Du skal blot benytte programmet een dag hvert 10. år!

</MOLOKYLE>