/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Vista eller xp
Fra : grevelund
Vist : 520 gange
25 point
Dato : 17-02-09 22:23

Hej allesammen,

Jeg har netop købt ny zepto computer og skal have noget styresystem på den. Jeg har i dag ingen Vista licens, men kun en xp. Så jeg vil høre jer, om det ville være spild af god computer at installere xp, altså om der er noget kraft som går tabt ved dette.

Computeren har en 2,4 ghz processor, 4 gb ram og et Geforce 9600M GT 512MB grafikkort.

Evt. nogle som kender til en måde at få vista på, så det ikke koster mig 7-800 kroner ?

Vh

Grevelund

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-02-09 22:27

Stay with XP!!!

Kommentar
Fra : grevelund

Dato : 17-02-09 22:31

Hehe, kan høre at du er fan. Jeg synes egentlig også at det er bedre styresystem, men har bare hørt at det ikke er lavet til kraftige computere og ønsker jo ikke at "snyde" mig selv for nogle fede egenskaber, hvis styresystemet ikke kan trække dem...?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-02-09 22:43

Du kan sagtens køre med vista, men hvorfor det et et program der er poppet op med en masse ligegyldige features, der næsten ikke er til at finde rundt i, og de fleste aldeles unødvendige.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 17-02-09 22:44

Citat
Evt. nogle som kender til en måde at få vista på, så det ikke koster mig 7-800 kroner ?

Nej - det kan ikke lade sig gøre.

Og hvis du allerede har en XP licens, og den ikke er installeret andre steder - hvorfor så ikke bruge den.

Kommentar
Fra : grevelund

Dato : 17-02-09 22:54

Jeg er helt enig i, at xp vil være den bedste løsning for mig, da den er gratis.. Men dvs. at der ingen forskel er på xp og vista andet end udseende ?

Altså jeg vil sagtens kunne udnytte alt det hardware der sidder i maskinen?

Grevelund

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-02-09 22:55

Microsoft har erkendt deres nederlag med VISTA som aldrig blev den kasse success som de havde troet.
De har derfor fremskynnet udgivelsen af Windows 7, som allerede nu findes i en Beta version.
Så indtil da, bør du nok holde dig til XP!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-02-09 23:10

Jeg har XP og den er lige så stabil som Win 98. Det kan man ikke just sige om Vista.

Og så der der en helt klar fordel, man skal ikke ud og købe printer, scanner o.s.v. bare fordi de ikke virker i Vista.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-02-09 23:52

Vista kører helt fint og helt uden problemer og har en flot brugerflade, jeg har den kørende sammen men med XP, Windows 7 beta og Ubuntu.

Når du har XP, så kan det bedre betale sig at vente med at investrere i et nyt styresystem til Windows 7 er klar.

Du må bare være forberedt på at XP kun kan se 3 GB ram, så du får ikke glæde af den sidste GB før du får et andet styresystem.

Du kunne også afprøve Ubuntu der kan hentes her gratis http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Der en dansk side her http://ubuntudanmark.dk/ og en her http://ubuntu.linuxin.dk/

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 18-02-09 00:09

med mindre du køber 64bit versionen af vista tror jeg ikke der vil være den store fordel i at gøre det.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 25 point
Dato : 18-02-09 04:34

Først lidt data fra Microsoft: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx

Her så lidt info omkring udnyttelse af adresserum i XP/Vista :

http://members.cox.net/slatteryt/RAM.html

Hvad er det liiiiige Vista kan ...? ...som XP ikke kan?

XP understøtter faktisk mere, både soft- og hardware, end Vista pt. gør !!!

Jeg vil så absolut anbefale XP frem for Vista.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : grevelund

Dato : 18-02-09 08:20

Citat
Du må bare være forberedt på at XP kun kan se 3 GB ram, så du får ikke glæde af den sidste GB før du får et andet styresystem.

Det er netop facts som denne jeg søger. For jeg er selv af den opfattelse at XP er et flottere, mere stabilt og nemmere styre system, men er i tvivl om hvor meget af min computer der går det spilde, fordi styresystemet ikke er lavet til det.

Grevelund

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-02-09 17:19

Det eneste der går til spilde i din PB er 1 gb ram. Og du kan da ikke mærke forskel om der er 3 eller 4 gb ram i, med mindre du kører nye spil.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-02-09 19:43

Det med 3 & 4 GB ram handler om 32 bit & 64 bit ikke om Vista eller XP.
Hvis du vil har mere sikkerhed, så gør som anbefalet længe, brug ikke en konto med administrator adgang dagligt, kun når du skal installere software. Du kan finde masser om dette på nettet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-02-09 20:19

Vista 32 og 64 bit understøtter begge 4 GB.

Godkendelse af svar
Fra : grevelund

Dato : 18-02-09 20:44

Tak for svaret molokyle.