/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Installation af programmer
Fra : JM1989
Vist : 515 gange
100 point
Dato : 25-12-08 17:23

Hey allesammen.
Jeg har vista ultimate på min computer hvor jeg self skal installere alle mine programmer når jeg formatere og installere den.

Mit spørgsmål er om jeg ikke kan "lave" en cd/dvd hvor på at alle de programmer jeg skal have installeret automatisk bliver installeret under windows installationen???

Det vil være rart hvis man bare kunne sætte den igang om aftenen og den så var klar morgenen efter ;)

Mvh
Jack

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 17:35

Jo...

Du kan jo lave et "image" af dit drev.... incl. Vista....

Men hvorfor dog formatere i tide og utide

En CD/DVD KUN med programmerne vil ikke blive nemt da der jo skal skrives brugernavne og koder til hvert enkelt - og et "image" kun af programmerne vil ikke virke på en NY Vistainstallation....

Kommentar
Fra : JM1989

Dato : 25-12-08 17:41

Grunden til det er blandet at jeg ordner computere i et firma når de er i stykker og så self også hele familiens så det vil jo være meget smart hvis man kunne lave sådan en disk,

jeg har f.eks. lavet en dvd som kan installere vista bare ved at sætte den til at boot fra den dvd og så skriver den selv licenserne ind, det er meget smart syntes jeg, og hvis jeg kunne udvide den til at den også automatisk installere programmer vil det jo være endnu bedre...

Kommentar
Fra : Tkryhlmann

Dato : 25-12-08 17:45

Ved du kan med XP, har dog ikke forsøgt på en vista, prøv at kigge lidt her: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc758365.aspx

eller søg efter ASR+Microsoft eller noget i den stil.

Kommentar
Fra : JM1989

Dato : 25-12-08 17:47

Kunne forstille mig du mener jeg spørger dumt nu, men hvad er ASR?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 17:50

Bare lav et image af det hele.....

Det kræver så blot at alt hvad "folk" selv har gemt af filer bliver backet up af dem selv konstant - ellers er det jo væk ved en nyinstallation....

Men men men....

Du kører vel ikke med en aut. installeret Vista både privat og i firma

Det er ikke særlig lovligt (du bruger jo SAMME licens så)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-12-08 17:51

I firmaet kan Du jo oprette en server og installere hele lortet derfra.

Kommentar
Fra : JM1989

Dato : 25-12-08 17:55

nej har en cd til min egen og så har jeg en i firmaet til deres self ;) der er jo ikke noget ved ulovligt windows når man får et med sammen med computeren ;)

ja det med iso fil er jeg godt klar over man kan,,, men den installere det ikke automatisk...

server giver jo mere eller mindre samme resultat som hvis jeg ordner det med cd'er

Kommentar
Fra : Tkryhlmann

Dato : 25-12-08 18:03

ASR = Automated System Recovery

Som sagt har kun prøvet en enkel gang på XP, men der ligger et program på installations cd'en hvor du kan få den til at gøre en masse igennem installationen uden du skal røre en finger, installere programmer updates osv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 18:04

Citat
der er jo ikke noget ved ulovligt windows når man får et med sammen med computeren

Hvordan laver du så ALLE de forskelle licenser AUTOMATISK (det lyder lidt umuligt)

Eller er det en DVD til HVER maskine

Du har jo samme problem med det du kalder "programmer" - det kan da ikke være de samme på ALLE maskiner.....

Citat
ja det med iso fil er jeg godt klar over man kan,,, men den installere det ikke automatisk...

Et image bliver installeret aut. når det er sat igang.....

Kommentar
Fra : JM1989

Dato : 25-12-08 18:07

boot op fra dvd, så har du valgmuligheden til hvilken pc det er til, alt efter hvilken du har valg bliver licensen til den pc automatisk installeret, meget hurtigere og tager ikke engang 2 min ved computeren,,,

Man skal da stadig klikke på næste ved en img? eller er der noget jeg har misforstået der?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-12-08 18:11

Jeg mener også man skal have fat i licensnøglerne selv ved slipstreaming eller installation fra server, ellers var der åbnet et bundløst hul for piratkopiering som ville give p2p baghjul.

Jeg har egentligt aldrig målt hvor lang tid det tager at indtaste en key

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 18:18

Citat
Man skal da stadig klikke på næste ved en img? eller er der noget jeg har misforstået der?

Laver du imaget på samme måde er det jo også KUN EEN gang du skal vælge maskine....

Ved ikke hvad det er for "næste" du tænker på.....

Men du kan da bare leve en seperat DVD til hver maskine - så mange drejer det sig vel heller om

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 18:20

Desuden dur DIN metode IKKE i længden - du vil jo konstant mangle flere og flere opdateringer

Kommentar
Fra : JM1989

Dato : 25-12-08 18:38

ja men jeg kan jo holde den delvist opdateret når jeg lavere dvd'erne på RW,,, det jeg mener med næste var nu mere at man under installationen skal klikke på knapperne næste, installer, færdig osv...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 18:45

Overhovedet ikke....

Når imaget er sat igang stopper det først når det er færdigt

Kommentar
Fra : JM1989

Dato : 25-12-08 18:48

ville jeg prøve så,,, ideer til program der kan lave img af de org cd/dvd'er?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 18:52

http://vistaguide.dk/?AcronisTrueImageHome2009/Backup/Programmer/550

Det er IKKE DVDer og CDer den skal lave backup af - det er HARDDISKEN....

Kommentar
Fra : JM1989

Dato : 25-12-08 18:56

doh, så med andre ord skal jeg gøre det på en ny installeret pc hvor der ikke er installeret alt muligt lort på???

kan man lave installationen så der er tilvalgsmuligheder, altså på nogle af computerene er der brug for skype og på andre ikke, kan det laves?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 19:05

Du laver et IMAGE af hver enkel PC - så kommer du heller ikke i klammeri med licenser.....

Laver du det så på RW skiver kan du jo med jævne mellemrum lave et nyt image.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-12-08 19:33

Image er til et godt kørende system som kan genskabes senere.

Image
format
på med image ..................................samme fejl som før.

Der kan nok laves noge slipstream, men hvad med driverne til de forskellige comp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-12-08 19:35

Prøv lige at se hvor meget din Vista egentlig fylder................. flere DVD

Kommentar
Fra : JM1989

Dato : 25-12-08 19:37

jeg har slip stremet vista ultimate som vi har licencer til til alle computere,,, det fylder 2,1 gb så der er meget plads ledig til programmer,,,,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 20:51

Jeg forstår slet ikke du skulle have behov for at NYinstallere arb.computere hver anden dag

Kommentar
Fra : JM1989

Dato : 25-12-08 21:16

Det har jeg heller ikke på dem alle, men der er flere computere end du lige regner med... og desværre er der nogle som er en dør til computere som har det med at køre dem helt ned.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 21:22

Det lyder som "dårlig" computeradministration.......

Der bør KUN være ganske få der har adgang til ændringer.....

Kommentar
Fra : JM1989

Dato : 25-12-08 21:24

tja, det er jo firma politik du er inde på der og jeg laver ikke om i noget med mindre jeg bliver bedt om det, men jeg gør det derimod gerne lettere for mig selv...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-08 23:49
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-08 23:53

..og den lange version:

http://www.advancedinstaller.com/user-guide/tutorial-professional.html

Det kommer vist for vidt at forklare teknikken nærmere i dette forum, men det korte og de lange er, at man skal lave en selvudpakkende *.msi installations fil.

</MOLOKYLE>