/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar vil ikke starte op
Fra : sydney69
Vist : 1172 gange
50 point
Dato : 20-11-08 21:08

Jeg har en bærbar, Acer Aspire 1522 WLMi som ikke vil starte op. Den "udstøder" et langt og to korte bip og så sker der ikke mere. Jeg har fundet frem til at det muligvis er en hardwarefejl. Jeg har prøvet at fjerne harddisk, netkort, modem, ram og det hjalp intet. Er der en der kan hjælpe mig? Har hørt at det også kan være grafikkort eller bundkort og så kan det vist ikke betale sig at reparere den, eller hvad? En snakker også om biosfejl, men hvordan kan man reset den?

Kommentar
Fra : momin001

Dato : 20-11-08 21:11

se om den er opladt eller vis der stadig er garanti kan du aflevere den til reperetion eller få en ny

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 20-11-08 21:13

Måske kan det hjælpe at tage batteriet ud, trykke på den knap du tænder på, hold den nede 10-15 sekunder.....så resetter du maskinen, det kan være det hjælper

/ Henrik

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 20-11-08 21:53

Der er strøm på og garantien er desværre lige udløbet, og det med at resette ved at holde power-knappen nede virkede heller ikke.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-08 23:08

De lyde der kommer tyder på et aller andet helt galt i maskinen.

http://www.microsoft.com/danmark/dinvirksomhed/themes/winxp/article5.mspx

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-08 23:14

Se her:
FATALE FEJL (KUN LYD)

Antal bip Betydning
1 Fejl i DRAM Refresh
2 Fejl i CMOS RAM
3 Fejl i de første 64 Kb RAM.
Kan også være fejl på grafikkort
4 Fejl i System Timer
5 Fejl i Processor
6 Fejl i Keyboard controller.
Kan også være fejl i Gate A20
7 Fejl i Virtual mode
9 Fejl i ROM BIOS Checksum

IKKE FATALE FEJL (KUN LYD)

(Et LANGT bip efterfulgt af korte bip)

Antal bip Betydning
3 Fejl i Conventional og extended test
8 Fejl i Horizontal retrace test

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 50 point
Dato : 21-11-08 00:01

1 langt og 2 korte plejer at være skærmkort problemer (MDA, CGA)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-08 00:02

ps til ovenstående så behøver det ikke at være alvorligt - prøv at gå i fejlsikret og vælg den sidst kendte konfiguration hvor systemet virkede - håber for dig

Godkendelse af svar
Fra : sydney69

Dato : 21-11-08 08:31

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 21-11-08 08:35

Jeg kan ikke gå i fejlsikret da den jo overhovedet ikke starter noget op, ikke engang bios. Har på fornemmelsen at det grafikkortet, men kan det betale sig at få det fixet?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-11-08 08:41

Den vil sige samme biblyde med ramkort ude, så det kan du ikke teste, jeg vil dog mene, det er rammene, det er galt med.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-11-08 15:44

velbekomme men måske har du accepteret for tidligt ?

peet49 - det kan nemlig også være rammene - det kommer lidt an på maskinen og alderen.

strømforsyning eller tastatur kan altid betale sig at få skiftet - hvis det kan skiftes (jeg har for første gang forleden set et skærmkort onboard og den gik jo ikke)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 16:51

Ikke rammene, det giver meget specifikke 3 bip, man er slet ikke i tvivl.

Kommentar
Fra : sydney69

Dato : 21-11-08 22:55

Den siger slet ingen ting uden ram. Har prøvet at sætte bare et ram i i begge porte uden succes. Prøver at få fat i nogle andre ram som en prøve. Der er strøm på så det er ikke strømforsyningen. Tror nu stadigvæk at det er grafikkortet.