/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Linux på pc
Fra : vvdriver
Vist : 704 gange
420 point
Dato : 04-11-08 18:44

Jeg har nogle ældre pc`til at stå.
Vil gerne prøve Linux, hvad kræves der af maskinen.
Jeg tænker på Ram og kaldes det MH.
De to ekstra,klarer XP fint.
vvdriver

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-11-08 18:46

Du kan bare gå i gang, linux kan sagtens bruges når de duer til XP. Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 04-11-08 19:13

Det kan jo næsten køre på en lommeregner

Den nyeste Ubuntu:

300 MHz x86 processor
64 MB of system memory (RAM)
At least 4 GB of disk space (for full installation and swap space)
VGA graphics card capable of 640x480 resolution
CD-ROM drive or network card

kilde:

https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

Bare lad være med at tænde op for al liret med cubes og blafrende sider osv.

Hent den nyeste Ubuntu der lige er kommet herfra:

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Lav et image nemt med dette gratis program:

https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 04-11-08 20:07

Linux Mint skulle klart være den mest bruger venlige version at starte med =)

http://www.linuxmint.com/

Faktisk behøver du ikke en seperat computer for at indstalere Linux, du kan sagtens indstalere det på samme maskine som du køre Windows på.
Når du tænder din PC, så vil den hvergang spørge dig om hvilket styresystem den skal starte op.

Kommentar
Fra : eZtaR

Dato : 05-11-08 00:04

Jeg har skrevet en guide til hvordan du brænder ubuntu ud og evt. får tilsendt en cd helt gratis :)

http://dl.getdropbox.com/u/230132/Guide%20til%20download%20af%20Ubuntu.pdf

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-08 02:05

Vi er nogle stykker her på Kandu som bruger Ubuntu, den kan sagtens køre på din computer, og som granner01 skriver, bare kom i gang du kan hente en live cd fra linket fra Sygate og køre den fra cd skuffen, helt uden at installere den, så kan du se om det er noget for dig først, Ubuntu er meget bruger venlig, kun engang imellem kommer du ud for at skulle skrive nogle koder for at få ekstra funktioner, og så er der hjælp at hente på forum hos http://www.ubuntudanmark.dk eller her på Kandu

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 420 point
Dato : 05-11-08 02:08

Og som Trine08 skriver, så behøver du ikke slette XP, begge styresystemer kan sagtens være der på en gang, dualboot kører fint hos mig

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 05-11-08 15:05

Nu har jeg hentet Linux/Ubuntu fra nettet.
Når jeg instaler på den anden pc,skal jeg så formater harddisken først.
Hvad med driverne til bundkort.skærm.lydkort m.m.
Det bliver spændende

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 05-11-08 22:50

Altså linux kræver jo ik så meget men der findes en masse programmer som kører oven på linux og det er dem som kræver ram og cpu osv.

Men du kan køre linux på en 386 cpu med et par mb ram men det kunne fuldstændigt an på hvad du vælger og installere.

Men hvis du kan køre windows xp så kan du selvfølgelig også køre linux med diverse krævende programmer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-11-08 00:35

Hvis du har både linux og XP på samme maskine, men på hver sin partition, så er driverne du skal bruge i XP, og så behøver du dem ikke i linux.

Hvis der er XP på maskinen, så lav en partition og indtaller linux der. Og som tidligere skrevet, du kan have lige så mange styresystemer installeret som du har partitioner.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-08 01:21

Har du haft startet din computer med Ubuntu CD i skuffen og kørt live ? Den starter og ser ud som når den er installeret, men kører fra CD skuffen og det varer længere at starte fra CD end når den er installeret, når Ubuntu er kørt ind og du kan se skrivebordet, så kan du gå på nettet med Firefox eller læse mail i Thunderbird eller en anden mail kient, du kan også bruge OpenOffice og du kan også brænde CDer hvis du har et brænder drev og det ikke er den du bruger til at køre live CDen, helt uden at noget som helst er installeret endnu.
På skrivebordet er der en ikon som hedder Install den dobbelt klikker du på når du har bestemt dig til at installere Ubuntu på computeren, der kommer så et vindue hvor du indstiller sprog og tester om dit tastatur virker som det skal (æøå) og indtaster brugenavn og adgangkode, så starter partions værktøjet Gparted og nu skal du bestemme om du vil bevare Windows, det er valgt som standard så du skal bare videre hvis du vil have begge styre systemer på computeren, nedenunder kan du sætte prik ved Guidet installation (bruger en hel disk) den bruger virkelig hele disken, og der er ingen spor af Windows bagefter! Der er også en tredie mulighed men den kan jeg ikke huske hvad er, jeg bruger kun de to øverste når jeg installerer Ubuntu på venners og min egen computer, installation af Ubuntu sker ret hurtig sammenlignet med Windows.
Hvis du har valgt første mulighed ved installationen og bevaret Windows, så starter Grub loaderen når du starter computeren, der skal du vælge om du vil starte Ubuntu eller Windows (Windows er nederst) du manøvrer med piltaster og Enter
Ubuntu formatere cirka 20GB til sig selv helt automatisk når du installerer sammen med Windows og lidt henne i installationen tilbyder Ubuntu at hente dine Foretrukne fra Internet Explorer, der er altså et par gange installationen stopper og du skal vælge et eller andet.
Hvis du vælger anden mulighed (bruge hele disken og slette Windows) så kører installationen igennem uden at spørge om den skal hente noget fra Windows, den har du jo slettet.
Spørg endelig mere hvis du stadig er usikker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-08 01:27

Drivere behøver du ikke bekymre dig om, dem klarer Ubuntu når den installeres, du skal have forbindelse til internettet mens du installerer så Ubuntu kan hente nødvendige pakker, bagefter er der automatiske opdateringer, som gør dtg opmærksom når der opdateringer til Ubuntu og programmer, der kan måske være lidt problemer med Nvidia grafilkort og du skal opdatere drivere manuel.
Alle spørgsmål klares hen ad vejen når de kommer, enten her på Kandu eller Ubuntudanmarks forum

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 04-12-08 13:21

Jeg har haft ubuntu instaleret.
Det var ikke noget for mig.
Skal evigt og altid instaler nye driver,som skal hentes her og der.
Men tak for hjælpen
vvdriver

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-08 13:25

Citat
Skal evigt og altid instaler nye driver,som skal hentes her og der
der er helt klart noget du har misforstået

Godkendelse af svar
Fra : vvdriver

Dato : 04-12-08 13:25

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-08 13:29

Tak men synd du ikke kunne få det til at virke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-08 00:54

Tak men skidt at du opgav