/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Drev-problemer.
Fra : Mosebaek
Vist : 721 gange
250 point
Dato : 02-11-08 14:14

Jeg har 2 drev: DVD drev (E). DVD & CD writer (brænder) (F).
Jeg kan ikke mere brænde billeder på (F) drev.Den kan stadigvæk afspille (vise) billeder.Når jeg lægger en cd i drevet,plejer den at vise en cd-ikon,som tegn på der er noget
i drevet.(Stifinder-Denne computer).Nu er der i stedet et "CompactFlash" ikon og navnet "CompactFlash".Lægger jeg nu en brændt cd i drevet,skiftes navnet til cd`ens
navn,men "CompactFlash" ikonet bliver der stadig.Hvorfor har det "CompactFlash" halløj,ligesom overtaget mit (F) drev.Og hvordan får jeg gjort mit (F) drev normal igen.

Er det en driver,der er smuttet.Jeg har været inde i "Download Program Files" at slette en beskadiget fil: "TEinstallPlugin".(Det skulle jeg nok ikke ha`gjort).Sætter min lid til
ekspertisen,herinde.Skal lige "lufte" konen,i det gode vejr,men er tilbage lidt senere.
Viser lige et klip af slettet filer.
http://peecee.dk/upload/view/138276

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-11-08 14:31

Kan du huske fil endelsen på TEinstallPlugin ? hvis det var ocx skulle du måske nok ikke have fjernet den .

Conpacflash halløjsaet har du vel pga et memory noget - eller digital camera osv ? Har du evt slettet et program der hører til der ?

du kunne jo forsøgsvis lige prøve at systemgendanne til før dit problem opstod

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-11-08 14:52

Citat
Er det en driver,der er smuttet

Næh..

Det er drevet der er "smuttet"

Først med brænderfunktionen og nu med tilslutningsfunktion...

Umiddelbart vil jeg tro det er en "ældre" maskine du har sat et extra drev i (ellers er der ingen logik i 2 DVD-drev)

RENE læsedrev bruges ikke mere

Så løsningen er nok at fjerne BEGGE og sætte et nyt DVD-RW drev i.....

En rimelig billig fornøjelse....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-11-08 16:06

Prøv at fjerne de 2 drev i Enhedshåndtering og Genstart PC,
så skulle de blive installeret igen, måske ingen effekt, men et forsøg værd

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-11-08 16:09

Citat
Conpacflash halløjsaet har du vel pga et memory noget - eller digital camera osv ? Har du evt slettet et program der hører til der ?

Nej,jeg har ikke slettet nogle programmer.Jeg lægger billeder på pc`en med USB stik.
Men jeg kan se at der på pc`en er en "stik",ca. 4 cm bred,der hedder Compactflash I/II.
Den sidder over "stikket" til hukommelseskort (SD) m.m.

Citat
Umiddelbart vil jeg tro det er en "ældre" maskine du har sat et extra drev i (ellers er der ingen logik i 2 DVD-drev)

Min PC er en "hp pavilion t370.dk" fra 2004.(Tror jeg nok).
På øverste låge står der: dvd-rom.
På nederste låge: hp dvd writer & cd-writer.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-11-08 16:17

Citat
På øverste låge står der: dvd-rom.
På nederste låge: hp dvd writer & cd-writer.

Den er næppe købt sådan fra ny - det er ulogisk....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-11-08 16:30

Citat
Prøv at fjerne de 2 drev i Enhedshåndtering og Genstart PC,
så skulle de blive installeret igen, måske ingen effekt, men et forsøg værd
Kan jeg det,uden de helt forsvinder.Er lidt tvivlrådig.

Citat
Den er næppe købt sådan fra ny - det er ulogisk....

Jo,det er den.Gennem TDC medarbejderbredbånd.Og intet er ændret.
Har våget over den,dag og nat.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-11-08 16:31

Ulogisk ja, men mange Compact & HP er bygget sådan i den tid, at øverste var et Læse drev CD eller DVD og så et ekstra drev som brænder nedeunder.

Som klaudi skriver er det bedste forsøg at slette/afinstallere drevne under Enhedshåndtering og genstarte maskinen som så finder drevene automatisk igen, løser dette ikke problemet skal du ind i regedit og rette op.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-11-08 16:48

Citat
Som klaudi skriver er det bedste forsøg at slette/afinstallere drevne under Enhedshåndtering og genstarte maskinen som så finder drevene automatisk igen, løser dette ikke problemet skal du ind i regedit og rette op.
Eftersom 2 nu har anbefalet det,må jeg vel prøve.Men det bliver med svedige hænder.
Men jeg vil gerne vide lidt om "gørelsen" i Regedit.Som i nok kan fornemme,er jeg ikke vild med at
rode i system-filer.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-11-08 16:48

Citat
Ulogisk ja, men mange Compact & HP er bygget sådan i den tid, at øverste var et Læse drev CD eller DVD og så et ekstra drev som brænder nedeunder.

De var bygget med et DVD-rom drev og et CD-rw drev

IKKE 2 DVD-drev...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-11-08 16:51

Du skal IKKE rette noget i regedit - hvorfor dog det....

Helt iorden at "slette" drevene i enhedshåndtering.... men derefter skulle de sandelig gerne installere sig selv (hvis driverne eksisterer)....

Tvivler dog på det gør nogen forskel - men det er da et forsøg værd

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-11-08 16:53

Citat
IKKE 2 DVD-drev...

Rigtig refi.Det lyder forvirrende med "dvd" på begge låger.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-11-08 19:14

Hej Mosebaek,

regedit skal også kun være sidste udvej, det som Card-Reader software og nogle andre programmer gøre er at "hardcode" lås ikon & navn på et drev bogstav, det gøres alt efter Windows versionen her:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DriveIcons
eller her
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Icons
Normalt er der intet begge steder (eller punktet findes ikke), men er der noget, eks
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\DriveIcons\F\DefaultLabel
Vil denne information vinde over andet standard.
Hvis du piller, så husk backup eller exportere den gamle information så det kan ligges ind igen.

Til refi: jeps i "starten" var det en DVD læser øverste og CD-RW nederste, men senere da DVD-RW kom ned i pris og bruger havde vendet sig til at kunne kopier CD'er direkte, blev det leveret med DVD læser øverste og DVD-RW nederste.
PS. Medion gør det tit omvendt, men også 2 DVD drev hvor det øverste så er DVD-RW.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-11-08 19:47

Citat
regedit skal også kun være sidste udvej

Nej,regedit holder jeg mig fra.Der er sket den "forbedring",at CompactFlash igen har lagt sig i drev (G),hvor den hører hjemme.Drev (F) kan også stadigvæk læse billeder,men ikke brænde dem.
Jeg har prøvet at fjerne (E) og (F),genstarte skittet.Dog uden resultat.
Men måske er det,som salige P.E.Krogen sagde:Tobakken er skyld i det hele:Jeg ryger en hel del pibe,her ved puteren.Kan det være nikotin,der sidder på laser-hovedet.Og er det muligt at rense den.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-11-08 20:02

Kommer jo an på om den prøver at brænde eller du slet ikke får muligheden for at brænde?
1. Ja
2. Nej

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-11-08 20:06

PS. de filer du har slettet i "Download Program Files" påvirker kun "Internet Explorer" ikke Stifinderen.
så det hænger ikke sammen, om du spurgte om.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-11-08 21:02

Citat
Kommer jo an på om den prøver at brænde eller du slet ikke får muligheden for at brænde?

Den gør filerne klar til brænding.Grøn lampe lyser i brænderen.Jeg kan også hører den kører.Den tæller også ned med tiden.(Minutter der er tilbage).Som normal.Men tilsidst kommer der bare et skilt:Brændingen kunne ikke gennemføres.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-11-08 07:24

Sidder der en usb stick i maskinen, eller en kamerakortlæser, så tag den lige ud.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-11-08 07:26

Siden kan du så ændre drevbogstav på den..
monter memorysticken
højreklik på denne computer - vælg administrer - vælg diskhåndtering - højreklik på usb enheden og vælg skift drevbogstav - brug så f.eks "U"

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-11-08 08:46

Citat
Siden kan du så ændre drevbogstav på den..

Det er på rette plads nu,drevnavn (F) og ikon.Det ser fint ud.
Ååhhh det er så vanskelig,når det er så sjældent jeg bruger brænderen.
Jeg kom til at tænke på: Nogle gange,når jeg starter pc`en,popper et skilt op med Sonic manager,eller Sonic update.Jeg plejer at klikke den væk,inden jeg har kigget ordentlig på den.Jeg mener jo Sonic,har noget med brænderen at gøre.(Måske updateringer).Jeg synes også "Record Now" er blevet mere synlig.Før i tiden,så jeg ikke noget til dette prg.Nu "overta`r" den skærmen så snart jeg trækker filer til brænderen (F).Og den står altid på "musikfiler".Det kan jeg ikke ændre,uanset hvad jeg gør.Derfor klikker jeg den bare væk,og prøver på at fortsætte brænding i "Stifinder".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-11-08 09:03

Se nede i højre hjørne om der er et lille ikon for sonic dér.
Hvis der er, så højreklik og se om der er noget med indstillinger, fjern automatisk start med windows

Hvis ikke der er, så se om det er i Programmer - Start, og fjern det der. (marker og delete)

Sidste mulighed er - Programmer - Sonic - og se efter indstillinges muiligheder dér.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-11-08 09:29

Sonic Update Manager ligger i "tilføj/fjern prg.".Er det ikke risikabel,bare at fjerne den??

Jeg er væk fra komputeren,ind imellem i dag.Men kigger ind med mellemrum.Derfor er jeg stadig taknemmelig,for flere kommentarer/tips.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-11-08 09:44

Det er ikke risikabelt helt at fjerne programmet i tilføj fjern..
Men hvis du alligevel vil bruge det med manuel opstart, så er det nok at fjerne den "agent" der automatisk startes samtidigt med windows, og som starter sonic når en cd sættes i.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-11-08 12:50

Nu begynder det at blive mystisk.Den er begyndt at lægge ikonen til "sikker fjernelse af hardware" i
proceslinjen.Fakta er at alle enhederne er tomme.(Ingen kort eller USB-stik o.s.v).Jeg fjerner dem så
(Se billed).Hvad gør jeg med popup`en "Sonic update manager" (agent) ?? (Se billed) Den må jo have indflydelse på min brænder (drev F).
Endelig vil jeg gerne ha`en forklaring på fænomenet: Thumbs.DB,(Se billed).Er det en form for spy.
Den forekommer,med mellemrum,når jeg lægger 300 - 400 billeder ind på USB-stikket.Også forhen ved cd-brænding.Det er billeder,jeg selv har taget med egen kamera,så der kan vel ikke være "snavs".
Er ordentlig mundfuld,håber på reaktion.

http://peecee.dk/upload/view/138435

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-08 13:10

Fjern ALT hvad der har med Sonic at gøre...

Det er "blot" software som fulgte med maskinen fra ny (eller med dit brænderdrev jeg stadig tror er monteret EFTER - da der er to DVDdrev)

Sonic er blot et medie/brænderprogram som Nero men er åbenbart ligeså aggressiv som Pinnaccle og forsøger at overtage det hele.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-11-08 13:30

Sonic update er blot programmet der forsøger at se om der er opdateringer til det på internettet.

--
USB enhederne er enheder der er monteret på/i maskinen.
Er der kortlæsere i fronten af din maskine ?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-11-08 14:06

Citat
jeg stadig tror er monteret EFTER - da der er to DVDdrev)

Den øverste skuffe (dvd-rom) kan udelukkende afspille dvd-film.
Den nederste er brænderen.(hp dvd writer & cd-writer).
Jeg tror ikke der er foretaget ændringer på den.Alt kom i original emballage,ved levering.

Citat
USB enhederne er enheder der er monteret på/i maskinen.
Er der kortlæsere i fronten af din maskine ?

Ja i fronten er der: 2 USB-stik + 1394-stik?? + Compactflash I/II + SD/MMC/SM/MS/MS Pro.
S-vidio in, vidio in. Plus flere. Der er yderligere 2 USB-stik bag på maskinen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-08 14:31

Så er det jo LOGISK du har iconet for "sikker fjernelse"....

Den vil du have uanset om der er kort eller ej i kortlæseren....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-11-08 14:36

Den er der ikke hele tiden.Lige nu er den væk.(Har "udvidet" ikon rækken,så alle er synlige).

Jeg skal lige hente konen.Er tilbage ved 16 tiden.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-11-08 18:02

Det er fordi den skjuler inaktive ikoner - kommer og går når du klikker på pilen > < til venstre for ikonerne i nederste højre side.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-11-08 19:32

Citat
Det er fordi den skjuler inaktive ikoner - kommer og går når du klikker på pilen > < til venstre for ikonerne i nederste højre side.

Jeg er ved at få spat af det her.Ikonet til "sikker fjernelse af hardware" er aktiv nu på proceslinjen,hver gang jeg starter komputeren.Og alle enheder er absolut tomme.(Kort,USB,osv)

Men alle fem (Se billed) står som aktive-i brug,på proceslinjen.Så jeg må starte med at lukke dem ned.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-08 19:50

NEJ NEJ NEJ....

Iconet SKAL være der....

Din kortlæser er USB udstyr og optræder som DREV selvom der ikke er noget kort i... og selvom der er FAST i komputeren.

HVER læser har sit EGET bogstav... - så er der 4-5 kortporte er der også 4-5 drevbetegnelser....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-11-08 08:51

Citat
Fjern ALT hvad der har med Sonic at gøre...

Det vil jeg gøre.Men jeg må nok bide i det sure æble,og se mig om efter en ny brænder.Den nuværende har måske fået nok,af min pibetobak.
Kan nogen forklare fænomenet med filen: Thumbs.db og "Bekræft tab af stream".(Se evt.billed).Det fremkommer ved enkelte billeder,under overførsel,både ved brænding og USB-overførsel.Har det noget at gøre med at jeg redigerer i nogle af mine billeder.(Skriver små notater på dem).Inden overførsel.
Et "tillægsspørgsmål": Hvad er komm. i "kør" for sletning af "Midlertidige internetfiler".Det har jeg bare glemt.

http://peecee.dk/upload/view/138435

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-08 09:57

Thumps er blot en cachefil Win selv opretter i biblioteker og lign hvor du på et tidspunkt har kørt med store iconer...

Den er betydningsløs og kan slettes efter behov (den danner sig selv igen ved store iconer)

Hvis du vil HELT af med den skal du i dine mappeindstillinger og sætte et hak

Se her.
http://www.pcworld.dk/art/8144?page=1

Hvorfor vil du slette med. internetfiler via kør ?
Bare sæt din browser til at slette ved hver lukning...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-11-08 11:27

Citat
Hvorfor vil du slette med. internetfiler via kør ?

Det er bare,når "ånden kommer over mig",jeg gør det.

Citat
Bare sæt din browser til at slette ved hver lukning...

Det har jeg gjort.Men jeg synes alligevel tit,der er mange af dem.Men der er måske forde jeg er for meget på nettet.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-08 11:47

Til det sidste er KUN at svare - JA

Der dannes lynhurtigt et par hundrede filer i minuttet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-11-08 16:33

Citat
Der dannes lynhurtigt et par hundrede filer i minuttet

Rigtigt.Men jeg har fundet den i mine "gemmer": %temp% Den er faktisk ret simpel.

Det er mere problematisk med brænderen.
Så vidt jeg kan se,hedder den: HP DVD Writer 300x
Er det mon en standard type,der passer ind i kabinettet.(Harddisk).?
Skal man istedet købe en "løs",med USB-tilslutning.?

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-08 17:01

x står sikkert ikke for hastighed - for så er den godt nok hurtig

Så hurtige medier findes ikke....

Nej - jeg syntes da du skal købe en til indbygning - den vil også være hurtigere/billigere.... (end USB)

Dernæst ville jeg fjerne BEGGE de gamle....

Men teoretisk kan du jo godt bruge læsedrevet - jeg ved bare ikke hvorfor....

Og KLART....

Rygning ødelægger enhver komputer mindst dobbelt så hurtigt....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-11-08 17:55

Citat
x står sikkert ikke for hastighed - for så er den godt nok hurtig

Nej tværtom,det kører utrolig langsom.Jeg tror der er rigtig "udu" i det.
Hvordan slår man "automatisk afspilning" fra.Den står og kører op og ned i hastighed.Til sidst får man det lakoniske svar: Dette program svarer ikke.
Og hvad foregår der:Nu har den igen skiftet navn fra Drev (F) til (I).Jeg var i ENHEDSHÅNDTERING.
Og pludseligt var den omdøbt.Det er sket engang før,for nogen tid siden.Hvordan får jeg navnet (F) tilbage igen.Jeg kan sagtens omdøbe andre mapper,men ikke drevene.

Spørge-Jørgen... øhh.. Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-08 17:59

Skift det nu ud først....

Der er ikke nogen grund til at rette en hel masse som retter sig selv når du skifter drevet....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-11-08 16:04

Jamen,det lyder så enkelt........
Citat
Skift det nu ud først....
Der er ikke nogen grund til at rette en hel masse som retter sig selv når du skifter drevet....

Men hvor finder man een der passer.Der er vel lige så mange typer som biler.
Skal man til at søge efter nye drivere??? Er lidt på herrens mark.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 250 point
Dato : 05-11-08 16:36

Du kan bruge et hvilket som helst brænderdrev til indbygning....

Drivere osv. følger med drevet....

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-11-08 17:09

Tak for svaret refi.Også den sidste.Du har gjort dig fortjent til at blive "Accepteret".
Nu må jeg hellere lukke denne tråd.Men åbner nok snart en ny.

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-11-08 17:16

Selv tak....