/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC starter forkert op
Fra : Klumme
Vist : 720 gange
500 point
Dato : 22-10-08 04:57

Så er den gal i NV

Når jeg starter PC'en op som jeg plejer, så begynder den at indlæse, men efter et kort øjeblik gir den 2 høje bip lyde, efterfulgt af en sort skærm med tekst på. Jeg kan vælge om jeg vil trykke på F1, som sender mig til SETUP eller F2 som sender mig til RESUME. Jeg har hidtil valgt F2, og så fortsætter den indlæsningen og alt fungerer øjensynligt som det plejer. F1 har jeg ikke turdet røre. Den sender mig sikkert til noget, som jeg ikke aner hvad er, eller jeg skal svare på, som jeg jo ikke kan, da jeg ikke aner en dyt om indvoldene i en PC.

Den står på bordet...sort og uhyggelig..... med en startknap. Når jeg trykker på den knap, skal den fandme bare virke BASTA Hvordan den gør det, må den selv om. Maskinen er 14 mdr. gammel og har kørt perfekt hidtil.

Jeg har ikke pillet ved noget (så vidt jeg ved lool) Skærmbilledet kan ses her. Godt nok er der en blitz på, men jeg kan, når jeg forstørrer, læse teksten så det kan de kloge herinde osse..

http://gemdet.nu/9/1224644666skarm_002.jpg

Hvad gør jeg

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-10-08 06:20

Køb en ny, det skal jeg også til, da mit CD drev kun kan læse DVD'er og ikke CD'er.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 500 point
Dato : 22-10-08 06:52

Din BIOS er blevet resat.
Enten fordi batteriet på dit bundkort er syg eller også har der været klumper i strømmen.
Der er flere muligheder.

Tryk F1 når du bliver bedt om det, så kommer du ind i BIOS.

Her vælger du "Load Defaults eller Load Optimal Setting".

Så vælger du "Save Settings and Exit". (Eller sår'n noget )

Så skulle elektronhjernen gerne starte op.
Med mindre du har specielle opsætninger med flere harddiske i RAID eller ligenende.
Gambrinus
Det er ikke farligt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-10-08 07:25

Hawaii.
Citat
Er en mand lidt over 50 år og mener selv er i besiddelse af lidt viden om mange ting
Det første er nok rigtigt, men det er det sidste den ondehylemig også med tryk på LIDT

Tak Gambrinus...Det vil jeg prøve lidt op af dagen. Det er frygteligt, når man har berøringsangst for dyret LOOL

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-10-08 08:59

højst tænkeligt batteriet der fejler eller er næsten dødt - netop den fejl viste her i hvertfald at der skulle nyt batteri til.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-10-08 09:29

Er det normalt at et batteri går dødt efter blot 14 mdr. Det har jeg da aldrig oplevet før. Dækkes det så af garantien??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-10-08 09:39

næ er det egentlig ikke -men hvem ved hvor gammelt det var da det blev sat i

prøv gambrinus råd i første omgang og se hvad der sker.

har du for i øvrigt recovery skiver så du evt kan køre en recovery hvis nødvendigt ?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-10-08 09:41

Ja det vil jeg gøre, men jeg har noget der skal laves først. Hvis det hele crasher skal den opgave være færdig inden LOOL recovery skiver ....hvad er det...kan det spises???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-10-08 09:54

recovery = genindlæsning = restore osv osv (sætter maskinen tilbage som den var fra fabrikantens side i starten).... om den/de kan spises - tjahh sikkert - hvordan du vil have det bagefter skal jeg så undlade at udtale mig om

du har muligvis nok "overset" der ligger en recovery partition på din pc som du burde have brændt ud - men kan være heldig så du stadig kan bruge den.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-10-08 10:01

Hmmm okay. Jeg kigger på det senere på dagen. Nu kører den jo, og jeg vil ikke slukke for den, før jeg er færdig.

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 22-10-08 11:00

Hej Gambrinus

Utroligt...nu kører den igen som da den var ny, efter jeg fulgte din anvisning. Du nævner noget om at BIOS har været resat, måske p.gr.a. " klumper" i strømmen. Hvordan sker dette???

Nå men den kører...alletiders. Jeg blir sgu altid nervøs, når der sker sådan nogle ting. Det er vel fordi jeg ikke ved ,hvad der er inden i den, men det interesserer mig ikke lool og så skal man holde snitterne for sig selv.

1000 tak for hjælpen.

Klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-10-08 11:02

Hawaii...gør mig lige en tjeneste. Hold dig væk når jeg laver en tråd. Det er jo ikke andet end dumt ævl som kommer fra dig. Fik du den?? På forhånd tak

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-10-08 11:14

godt det virkede

gør nu dig selv en tjeneste og brænd recovery ud hvis det skulle gå helt galt ! Ellers er dine chancer for at redde maskinen ved fejl ringe eller slet ikke til stede. !

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-10-08 11:55

Elementært min kære Klumme.
Ikke utroligt.

"Klumper i strømmen" (fluktationer, spændingsspidser) kan opstå ved tordenvejr, store elmotorer der starter og stopper (Specielt i industrikvarterer), andre større brugsgenstande der tændes og slukkes eller fra guds hånd (Bare for at drille tror jeg).
På arbejde kaldte vi det altid "skidt i RAM'men"
Reset og tænk ikke mere på det.
Hvis problemet gentager sig flere gange fremover, vil jeg i første omgang skifte batteriet på bundkortet.
Hvis uret på din elektronhjerne ikke går rigtigt, efter den har været slukket tyder, det på at dit batteri er ved at være fladt.
Det er højst tænkeligt et 3 Volts knapcellebatteri Der hedder CR2032.
Det fås blandt andet hos Harald Nyborg til en flad ti'er.
Varenummer : 1928
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-10-08 12:03

Du må tænke på, at hvis bare et bit ændre sig, vil hele BIOS og dermed POST-programmet gå i kludder og maskinen vil ikke kunne starte op.
Hvis du skal skifte batteriet, skal du huske at tage 220 Volt helt fra så længe
og resette BIOS til Default Settings eller Optimal Settings bagefter.
Uret skal også indstilles enten i BIOS eller i Windows.

Takker og bukker
Gambrinus

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-10-08 12:20

For fanden hvor ved I altså bare meget..... Snøffft. Jeg kan bare lave frikadeller Men tak for tipsene. Normalt har jeg jo min egen PC supporter, men den heldige skid skal i arbejds medfør 4 dage til Mallorca på en konference med alt betalt, og kan selvfølgelig ikke nå at hjælpe sin gl. far

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-10-08 23:09

Ka' man virkelig lave frikadeller selv ? ? ?
Jeg troede, at det var nogle, Aldi fik plukket i Langbortistan.
De er te'vær'te'fal modne, dem jeg køber i Aldi.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-10-08 00:29

Ajii dem må du sgu ikke spise...

Papadeller
Ingredienser
500 gr. 12-14 % hakket flæsk
150 gr. løg
80 gr. hvedemel
2 æg
1 bouillonterning
1 dl vand
Salt
Peber

Fremgangsmåde:
Hæld kødet i en skål. Rør det sejt med 3 fingre salt. Lad den stå i 10 min. Hak løgene meget groft - opløs bouillonterning i 1 dl. kogende vand - køl bouillonen af og hæld i farsen - Hæld de resterende ingredienser i og krydr med salt og peber. Rør det hele godt sammen. Smag på farsen...hvis du tør. Pas på den ikke blir for salt.

Lad farsen stå i køleskabet ½ times tid. Tag farsen ud. Form dellerne - ikke for store - med en spiseske, så de har en smuk let aflang facon og steg dem på en varm pande i margarine. Vend dem flere gange. Skal de fryses, skal de ikke steges helt færdige. De skal være smukt gyldne i farven. Der bliver ca. 20 deller på den portion, minus de 5 du prøvespiser mens du steger.

ALDI MERE ALDI DELLER

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-10-08 02:45

Citat
Det er vel fordi jeg ikke ved ,hvad der er inden i den, men det interesserer mig ikke lool og så skal man holde snitterne for sig selv.

Sår'n har jeg det med frikadeller og alt andet til at proppe i kæften.
De skal bare være der, når jeg er sulten

Jeg har et komfur ude i mit køkken, udelukkende fordi det så dumt ud, at der var et hul, der hvor håndværkerene havde glemt et skab.
Sår'n et passede sjovt nok lige i hullet !
Jeg har derefter lagt en plade over, for at kunne bruge pladsen til min søjleboremaskine.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus