/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Blæser på min bærbare larmer
Fra : Ysseven
Vist : 2423 gange
140 point
Dato : 11-10-08 08:41

Hej derude,

Min bærbare har gennem de seneste måneder ikke været så stille, som den var engang...

Blæseren larmer mere og mere, og i anfald lyder den nærmest hysterisk.

Det gør ingen forskel, om jeg har den på skødet, eller om den står på fast underlag. Allerede fra jeg åbner den, siger den lyden.

Kan man - uden at lave ulykker - åbne den og evt. fjerne støv eller lignende?

Og hvordan kan jeg måle temperaturen på den? Har gjort det engang, men husker ikke hvor eller hvordan.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-08 08:44

ny blæser

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-08 09:01

Rumler den, så kan det være skidt på vingerne så der er uballance.
Skriger den, så kan det være den er slidt og bør skiftes.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-10-08 09:07

Den hverken rumler eller skriger. Man kan bare høre meget tydeligt, at den "arbejder".

Det har den ikke gjort tidligere...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-10-08 09:25

Har du mod på at tage tastaturet op så skulle der ikke være noget i vejen for at du rensede den. Brug en makeup pensel til at løsne støvet og så køb et par dåser trykluft til at blæse det væk med.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-08 10:37

Citat
Det har den ikke gjort tidligere

Den trænger måske til ny udstødning....

Hvis den ikke giver mislyde er der jo ikke noget galt.
Arbejder den mere end normalt er det sikkert fordi den ikke kan komme af med luften (rensning af "udstødning" - der var den igen )

Selv en "støvsugning" (uden adskillelse) af lameller i bunden kan gøre underværker.

Endelig er der den mulighed at den slet ikke larmer mere - du hører det bare bedre fordi du koncentrerer dig om lyden....

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 11-10-08 11:53

Du kan prøve og skille den ad og rense den for støv og smøre den på akslen og se om det hjælper.
Ellers køb en ny blæser.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-10-08 12:50

Det kan være fordi du har noget kørende i baggrunden som får cpu'en til at arbejde meget,
så bliver den varm, ergo kører blæser mere/hele tiden.

Det kan også være at Strømstyring er ændret, klik på batteri i Systembakke for at ændre dette,
eller i kontrolpanel.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-10-08 12:55

--> Klaudi: Det giver mening, det med at noget kører i baggrunden. For lige nu er den stille...

Men kan jeg tjekke, hvad maskinen arbejder med, når den larmer mest? Så kan jeg måske fjerne noget af det...!?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-10-08 13:11

Højre-klik på proceslinjen og vælg Jobliste, her kan du se hvad der bliver brugt af ressourcer

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-10-08 13:18

Hold da op...! Der er gang i 53 processer - og jeg aner ikke, hvad det går ud på.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-10-08 13:20

Her er et ganske godt program, gratis, med dette kan man se hvad som kører:
http://technet.microsoft.com/da-dk/sysinternals/bb896653(en-us).aspx
Download og pak ud, skal ikke installeres.

Et mere, her kan du se hvad som starter med pc'en, man kan også deaktiverer programmer,
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx

Hent og pak ud, kør, skal ikke installeres.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-10-08 13:22

En blæsers værste marreridt er en blanding af støvede omgivelser og rygning. Negotinen i røgen giver et klæbrigt lag på kølevingerne, og støvet i luften vil så sætte sig i det klæbrige, så du får en lodden grønlænder ventilator.
Her i huset, er vi i dag kun en der ryger, og det er datteren, som tager behørig hensyn til os ældre. I de år det har været sådan, har vi ikke haft de samme problemer.

Så det er nok værd at tage sådanne fremtidige forbehold.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 11-10-08 13:37

til at checke hvor meget den arbejder og hvor varm den bliver anbefaler jeg mobmeter til en bærbar -> http://tamaru.homeip.net/~shingo/mobilemeter/mobilemeterreadme-e.htm
Den kan se hvis hastigheden sættes ned på CPU'en grundet strømstyring i windows når maskinen ikke laver så meget.
Hvis du vil se mere præcist hvad den laver installere du de 2 programmer klaudi linker til.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-12-08 08:17

Nu har jeg 2 tråde kørende, som ligner hinanden...

Men denne her startede med, hvordan jeg kan se, hvad temperaturen er oppe på.

Noget bud herpå?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-12-08 09:00

Hent SpeedFan, hvis bundkortet understøtter det, så kan du se både temp for CPU og MB
og på Harddiske
http://www.filehippo.com/download_speedfan/

Du kan også bruge Everest Home Edition
http://www.filehippo.com/download_everest_home/
med det kan du få en masse oplysninger om PC'en

mvh klaudi