/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
CDrom selvstarter
Fra : Sønder
Vist : 707 gange
50 point
Dato : 17-09-08 20:33

Jeg har glemt hvordan jeg får mine Cdrom´er til at starte automatisk når jeg putter dem i.
Som det er nu, må jeg gå via Start> kør..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-09-08 20:36

Når du har smidt skiven i drevet så højreklik det i Denne Computer og vælg Åbn automatisk afspilning. Der kan du sætte den til at starte op

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-09-08 21:45

Hvis du også selv brænder CD'er, så findes der også en starter for dette, hvis det har din interesse!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-09-08 23:53

Severino

Ja tak, det vil jeg gerne vide.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 18-09-08 16:45

Hej Fijala
Ja det er meget godt; det virker i det tilfælde, men er jo ikke meget nemmere end det, jeg gør. (se ovenfor)
Jeg ville gerne have at den selv skulle starte op hver gang. Den har gjort det før.. inden jeg havde virus (som nu er væk)
Har du et bedre trick, severino ? Så vil jeg da også gerne vide det..
mvh
sønder

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-09-08 16:57

En sådan auto starter kræver at CD'en har en sådan starter, og at dit OS er sat til at starte CD'en, hvis der ligger en starter på den.
Så du må ind i indstillingerne og se om denne funktion er slået til.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 18-09-08 17:03

citat: Så du må ind i indstillingerne og se om denne funktion er slået til.
Yes!! og det er lige det jeg spørger om, hvordan jeg gør
-vi nærmer os..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-08 17:04

ja undskyld men hvis du under Åbn automatisk afspilning går videre ind i indstillinger og sætter hak i Brug automatisk afspilning til alle medierkommer den faktisk til at gøre det af sig selv. Det er bare et spørgsmål om ayt læse det jeg skrev.

Sådan hedder det i Vista, kan ikke lige huske det i XP men det er nogenlunde det samme

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 18-09-08 17:37

Nix fijala.
Klikker jeg på åbn automatisk afspilning, åbner den denne Cdrom uden andre instillingsmuligheder, -også selv om jeg højreklikker.
går jeg i samme menu ned i egenskaber, kommer der en menu der igen hedder åbn automatisk afspilning. Her kan jeg vælge at åbne musikfiler med media player, hvis det drejer sig om Cd´er med blandet indhold kan jeg vælge Åbn mappe for at vise filer. Det sætter jeg den til, men den gør det ikke.'
Der må være noget knas et andet sted...?
og det hjælper ikke meget, du skriver hvordan det er i vista...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-09-08 20:36

Er jeg en gammel nørd der ikke følger med eller er der noget med en fil der hedder" autoexec.bat", men den kan måske ikke bruges mere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-08 20:42

Ganske rigtigt er der i XP en menu der hedder Automatisk afspilning. Deri kan du så vælge hvad der skal ske og husk at sætte flyeben i Udfør altid den markerede handling.

Evt som du selv siger så. under Egenskaber kan du finde den menu der hedder Automatisk afspilning. Der skal du sætte hak i Vælg en handling der skal udføres, vælge handlingen og evt. fjerne hakket i Spørg hver........

Hvis ikke noget af dette virker så er der ganske rigtigt noget galt. Så kan du jo evt. bruge Systemgendannelse og gå tilbage til hvor det virkede.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-08 20:50

Desværre stig54 så er det en saga blot. Men ganske rigtigt kunne du jo deri bestemme hvad der skulle ske når din pc startede op. Du kunne bestemme hvilken type hukommelse der skulle bruges bla. - ems eller no ems - (extented memory size) Dette er jo en levn fra gammel tid hvor hukommelsen kom i lower og upper memory og man kunne derved fx. tvinge pcen til at bruge at den upper hukommelse. Ak den tid hvor er den blevet af.
Ligeledes kunne du ændre i din config.sys for at få bla. hardware til at fungere eller ikke.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-09-08 20:57

Akja man er blvet mere end 20 så hukommelsen er ikke hvad den har været

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 19-09-08 18:29

Tak for gode input, Fijala. Jeg har gjort nøjagtig som du beskriver, men som nævnt i forrige indlæg virker det stadig ikke.
Og Systemgendannelse er ikke muligt, da jeg måtte formatere for at slippe af med virus..
Øv. Jeg forsøger videre...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-09-08 19:47

Ja så er der da helt sikkert noget galt.

Hvad med at prøve at sætte drevet over på et andet ide kabel, hvis det er muligt. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan du har dit system sat op, men hvis du har hd og cdrom på samme kabel så kan du jo flytte cdrom over som master på sekundær kablet

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-09-08 01:07

stig54, hvor mange gange 20 skal vi til at regne med

autoexec.bat er et levn fra DOS-tiden.
I dag hedder den bl.a. AUTORUN

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 20-09-08 07:05

Fijala: Der røg jeg af. Så meget ved jeg ikke at jeg forstår det sidste.
Desværre tager jeg til Jylland nu, så der går et par dage før jeg kan arbejde videre på det.
till then..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-08 16:52

Alt efte hvor gammelt din pc er er der flere muligheder med harddiske og cd/dvd drev.
Det ældste system hedder (P)Ate og er det med de flade brede kabler. Der er som regel to kabler på bundkortet. Den ene er den primære (IDE 1) samt den sekundære (IDE 2). Der er to tilslutninger på hvert kabel og det ener er MASTER og det andet er SLAVE. Dit C drev SKAL altid sidder som MASTER på primær kabel mene cd/dvd drevet kan sidde som det passer bedste til. Altså vil jeg prøve at flytte drevet til et andet kabel bare for at teste.
Vær opmærksom på at bag på cd/dvd drevet ved siden af IDE kablet sidder der en lille jumper, som bestemmer om drevet sidder som enten MASTER, SLAVE eller CABLE SELECT.

Det næste system hedder SATA og er med nogle små stik der er lidt forsat i den ene ende. De skal bare plugges i bundkortet så virker de uden konflikter.

Der findes endnu et system SCSI men det tror jeg ikke på du kører med.

Så af med sidepladen på kabinettet og se hvilket system din pc bruger

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-09-08 21:15

Egentlig vil PATA være at fortrække frem for SATA.
En parallel overførsel vil være langt hurtigere end en seriel (teoretisk 8 gange hurtigere)
Men SATA portene er i dag så hurtige, at de overhaler PATA inden om, indtil de også laver hurtige PATA porte. Men det kommer nok i næste generation.
Computerindustrien bruger salami metoden. De sælger et produkt som de langsomt men sikkert forbedre hend ad vejen, så kan de nemmere holde gang i hjulene, især hos de brugere der gerne vil have det sidste nye og moderne.

Annuller spørgsmålet
Fra : Sønder

Dato : 30-09-08 19:25

Jeg har desværre ikke modtaget et svar, der virker, og annullerer derfor dette spørgsmål