/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
MHz - afhænger af ?
Fra : ingelein
Vist : 545 gange
50 point
Dato : 18-08-08 13:17

Hej
Kan man opgradere clockfrekvenzen fra 601 MHz til ???? . Eller er det en fysisk umulighed - afhængig af processoren (Pentium III).

PC'en har 601 MHz og 512 MB Ram - 2 Harddiske på ialt 150 GB.
Kunne godt tænke mig at køre lidt hurtigere.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-08 13:55

Du kan roligt sætte den op til 602 MHhz. Ram kan formentlig nok følge med og det går kun en smule ud over levetiden.

Hvad er det som er 601MHz. Der er jo flere forskellige frekvenser i en moderne computer.

Ellers giver overclocking generelt mere bævl og fejl, end det er værd, når man ser på hvad der kan opnås.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-08 14:52

Hvis det ikke er spil / billedeprogrammer / men alm. office saa vil du ikke opdage en st'rre hastighed.
Win 98 vil arbejde hurtigere end XP / paa en 600 Mhz comp.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-08-08 15:32

Hej transor
Citat
Du kan roligt sætte den op til 602 MHhz. Ram kan formentlig nok følge med og det går kun en smule ud over levetiden.

Hvad er det som er 601MHz. Der er jo flere forskellige frekvenser i en moderne computer.

Var det ironi eller sarkasme ??

Hvad i HH mener du - eller ved du det bare ikke ?

Hlsen Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-08-08 15:42

Hej Eyvind

Jeg har i dag installeret 9 PC'ere i Aktivitetscentret for pensionister. Vi har længe sukket efter hurtigere PC'ere og har endelig fået noget, som ikke er længere er hurtigt/stort nok i Kommunen.
Meeen.......... Jeg ville jo lige sammenligne med de gamle PC'ere, og det viste sig, at nogle af de gamle var bedre udstyret end de nye, som næsten alle var 930 MHz-256 Mb RAM. (De facts, som vises, når man går ind i kontrolpanelet under System. (Første vindue nederst - efter oplysninger om styresystem, licens osv). Enkelte af de nye PC' havde dog flere Ram hukommelse).

Så ville jeg da lige se på min egen herhjemme, og den har 601 MHz-512 Mb Ram.

Jeg håb er at selv "transor" kan finde ud af, hvad det er jeg spørger om nu.

Jo, jeg skal ikke spille, men billedbehandling, osv. vil jeg gerne have i en rimelig fart -

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-08 16:02

Men om den kan taale overclocking ved jeg ikke noget om.
Der er mange som saetter hastigheden op, og rigtig mange oedelaegger deres cpu.
Hastighed er lig med varme, og kan den varme ikke komme vaek saa braender CPU\en af.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-08-08 16:40

Hej Eyvind
Så er det nok derfor de fleste CompaQ maskiner har en ventilator, som ofte virker forstyrrende.
Der er sikkert en sammenhæng med MHz-.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-08 18:41

Alle computere har en ventilator - nogle larmer mere end andre.
Jeg har selv 3 ældre Compaq Armada bærbare 600 Mhz og 130 Mhz som larmer lidt.
Min nye Zepto støjer meget lidt selv når jeg sætter den til hådt arbejde.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-08-08 18:48

Hej Eyvind
Ja, man må nok udtrykke sig lidt klarere herinde. Jeg mente at Compaq's ventilatorer støjer mere end andre. Min HP bærbare støjer overhovedet ikke - men sender en kraftig varm luftstrøm, så man ikke er i tvivl om ventilatorens placering.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-08-08 20:06

Når en ventilator støjer, er det et udtryk for det kvalitetsniveau den er på. Den vil med tiden slides i lejerne, så der opstår mere slør, som er lig med mere støj.
Ventilatorer er koblet direkte til strømforsyningen, og er IKKE et udtryk for hvor hårdt din PC arbejder.
En difus undtagelse er de bærebare, hvor ventilatoren starter og stopper med jævne mellemrum. Jo mere den bærebare skal arbejde, jo mere varme opstår der. Da ventilatoren er termostatstyret, vil den derfor køre oftere, når der opstår mere varme på grund af processoren og andre dele skal flytte data rundt i systemet.
Skal man udskifte en ventilator, kan det godt betale sig, at købe en af god kvalitet, med et lavt støjniveau.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 18-08-08 20:12

En PC med høj hastighed, er ikke altid ensbetydende med, at det er en hurtig processor.
Fx. en dual processor, består af to processorer, der arbejder sammen, og ka derfor sagtens ligge langt lavere i hastighed hver især. Det giver derfor også mindre varme.
Quad processorer består af fire processorer, der deles om arbejdet, og derfor ikke behøver at køre mere end 1/4 af den opgivne hastighed.
Så husk altid, lige at læse det der står mellem linierne.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-08-08 20:22

Hej Severino
Hvad mener du nu med det der står mellem linjerne. Kommunikation er jo i forvejen en svær en, når man ikke kender hinanden og ikke kan se på hinanden.
Ellers tak for to fine indlæg til mit spørgsmål her.
Men hvor finder jeg det mellem linjerne
Ingelein

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 19-08-08 17:12

Hej Ingelein
Det severino mener er at det er ikke hastigheden der giver varmen, de nævnte er nye hurtigere processorer der er meget hurtigerer, det er et spørgsmål om hvor meget man presset / belaster processoren i forhold til dens størrelse.
hilsen Kim

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-08-08 22:23

Tak for svaret severino.
Især for det mellem linjerne
Hilsen Ingelein