/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Min computer er blevet langsom
Fra : Anne-Marie01
Vist : 838 gange
200 point
Dato : 13-07-08 15:26

Hej
Gennem den seneste tid er min computer blevet langsomt. Jeg har fået checket hastigheden hos yousee og når jeg genstarter maskinen er hastigheden ok (siger de). Er der nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
På computeren har jeg windows xp, officepakken´og skype installeret.
Er der nogen der kan hjælpe mig?

Hej
Anne-Marie01

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-07-08 15:33

har du prøvet diskoprydning og diskdefragmentering=

Kommentar
Fra : Anne-Marie01

Dato : 13-07-08 15:38

Nææ - hvad/hvordan gør jeg?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-07-08 15:42

Start-alle programmer-tilbehør-systemværktøjer-defragmentering.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-07-08 15:50

tilde 38
du glente diskoprydning!

Kommentar
Fra : mlkl

Dato : 13-07-08 15:50

Det kan også være virus/spyware, som gør computeren langsom.
Hvad har du af beskyttelses program?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-07-08 15:52

Hastigheden på yousee, er et internethastighedstjek. ? Og har ikke direkte noget med defragmentering at gøre.
http://yousee.dk/privat/kundeservice/internet/faq.php?id=14636

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-07-08 15:55

tryk på start - alle prigrammer - tilbehør - systemværktøjer - diskoprydning

når du har diskopryddet så gør du som tilde38 beskrev.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-07-08 16:02

Det er rigtig som Pallebhansen siger at hastigheden på yousee at gøre MEN den var jo også i orden
så prøv bare med oprydning og defragmentering, det er da rigtigt at der kan være så meget andet

Kommentar
Fra : Anne-Marie01

Dato : 13-07-08 16:04

..jeg kan se at jeg har 84% ledig kapacitet på c: - så burde den da ikke være langsom, eller hvad?
Jeg har 7 genvjes ikoner til at ligge på skrivebordet - kan det være med til at den er langsom i opstarten?
Hvordan der jeg hvilke virusprogrammer jeg har?
(jeg har indtil for nylig været kobler op på en server på mit arbejde, hvor vi havde en edb-ansvarlig, derfor har jeg ikke været vant til selv at skulle sørge for "alting" - hvilket jeg kan se nu er lidt dumt )

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-07-08 16:12

Prøv også at se hvor meget diskplads der er ledig.
Når operativsystemet køre, bruger den en del af den ledige harddisk kapasitet til swapfiler.
Hvis der så ikke er ret meget plads tilbage, kan det have stor indflydelse på hastigheden.

Læg også mærke til hvor mange programmer du har startet op i baggrunden, det er med til at sænke hastigheden.

Hvad har du af virusprogrammer og spyware programmer! - I nutidens verden, er det vigtigt at have sådanne programmer, da der findes onde mennesker ude i verdenen, som forsøger at sprede den slags skidt ud over hele nettet.

Hvis du ikke har ret meget forstand på PC'ens måde at gøre tingene på, ville et godt kursus i PC være dig til stor hjælp, nu og i fremtiden. Du vil gøre dig selv en stor tjeneste, at sætte dig mere ind i tingene.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-07-08 16:18

ups valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-07-08 16:29

Men så er det nu nok spy eller andet snavs

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 200 point
Dato : 13-07-08 16:32

Ane_Marie01 - det er rigtigt at manglende oprydning kan være årsag til en langsom computer men det kan også skyldes du har skidt (virus - spyware osv) på din maskine

hvis du vil have et check og lidt hjælp på vejen så opret dig som bruger her:

http://www.malwarecheck.dk/forum/

gå ind i kategorien runscanner forum og skriv dit spørgsmål - bed om et sikkerheds check i første omgang

Godkendelse af svar
Fra : Anne-Marie01

Dato : 15-07-08 09:26

Tak for svaret miritdk.
Jeg gik ind på den omtalte hjemmesiden og fandt frem til et antivirusprogram "avast". Det installerede jeg og fandt 2 vira (Trojan-gen) på c: drevet. Efterfølgende blev jeg dog nødt til at slette det igen, da det kollidere med de to virusprogrammer jeg havde i forvejen (eTrust, Fireball).

Men hvor om alting er, er min pcér næsten som den var engang. 1000 tak for tippet.

Hej
Anne-Marie01

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-07-08 10:36

2 antivirus programmer giver ballade - det skal du ikke have - du har med garanti flere problemer - brug i stedet for forummet til at få hjælp