/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Vandkøling - hvilket flow?
Fra : nutman
Vist : 397 gange
40 point
Dato : 18-03-08 14:05

Ok, jeg skal til at lave mit 1. vandkølesystem og så melder der sig selvfølgelig nogle spørgsmål, efter at have læst om vandkøling i diverse fora.

Jeg har fået fat på flg.:

1 CPU hoved fra Thermaltake's Big Water 735 sæt
1 Zalman ZALMAN ZM GWB3 VGA hoved
2 radiatorer fra Thermaltake's Big Water 735 sæt
1 pumpe + reservoir fra Thermaltake's Big Water 735 sæt

Jeg skal have kølet min CPU og min GPU og det er planen at bygge radiatorerne, pumpen og reservoiret ind i en ekstern kasse.
Men så melder spørgsmål ang. flowmodstand (det er der jo i lynkoblinger) og varmeafledning sig, så hvordan gøres det bedst, så systemet køler bedst muligt?

Jeg tænker på 2 flows:

1. Pumpe -> Lynkobling 1 -> CPU -> Lynkobling 2 -> Radiator 1 -> Lynkobling 3 -> VGA -> Lynkobling 4 -> Radiator 2 -> Pumpe
2. Pumpe -> Lynkobling 1 -> CPU -> VGA -> Lynkobling 2 -> Radiator 1 -> Radiator 2 -> Pumpe

Se http://www.nutman.dk/filer/vandkoeling.png for billede.

Hvilket flow er bedst?

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 18-03-08 15:26

Ser teknisk ud , men kan den så også lave kaffe ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-08 16:18

Det kommer lidt an på hvor store de lynkoblinger er - altså åbningen når kuglen er presset til åbning.
(jeg går ud fra at det er lynkoblinger med kuglelås)

Og så skal du lige sørge for at der er stigning hen til der hvor du kan udlufte.

Eks. kan en luftlomme, sænke flowet og minske den effektive køleflade.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-08 16:28

Model 1 ser da ud til at være bedste løsning da der derved køles mest Det er ikke en fordel at kører det uafkølede hen til endnu en køling så 1 er absolut den bedste løsning .Går ud fra at koblingerne er bygget til den slags systemer