/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
fjern alt på pc
Fra : bimsa
Vist : 434 gange
100 point
Dato : 08-03-08 15:35

Hvordan fjerne jeg mit styresystem og indsætte mit
gamle Windows 98 som jeg desvære ikke har mit system nøgle til?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-03-08 15:38

Mener du at du vil til at køre med 98 igen. Men hvad skifter du fra Xp eller ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-03-08 15:38

Uden cd-key (nøgle) kan du ikke indstallere.

Kommentar
Fra : bimsa

Dato : 08-03-08 15:47

fra xp

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-03-08 15:50

Men hvorfor vil du da så absolut til at køre med 98 igen. Det er da virkeligt et tilbageskridt.

Men jeg kan da godt finde emn nøgle til dig hvis det er

Kommentar
Fra : bimsa

Dato : 08-03-08 16:02

fordi jeg tror min xp er en kopi og den skal genstartes engang imellem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-08 16:14

Først bør du undersøge om du har en CD med drivere til din comp. (motherboard / utility)
Og så bør du rense den med et lowlevel (nemmest med diskette som du kan få på nettet)
Alt efter hvilken 98 du har - så finde en start-diskette på nettet
Og så lige pille det løse grej fra comp ( printer og eksterne dimser)

Og så tager det et par timer at lowlevel-formatere en harddisk.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-03-08 16:19

Ved du da ikke ome din xp er lovlig, for du kan jo bare tjekke den hos Microsoft og registrere den der.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-03-08 16:19

Var det så ikke bedre at købe en licens til XP ? Eller hvad med at prøve Linux ? Ubuntu distrubitionen er meget bedre end både XP og 98eren, hent og brug den helt gratis, vi er nogle stykker her på Kandu som bruger Linux Ubuntu og kan hjælpe dig i gang, læs mere her og klik på Download oppe i den gul brune menu, når du er klar: http://www.ubuntudanmark.dk/

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-03-08 16:25

Jeg vil også mene at det at skulle gå tilbage til et 10 år gammelt styresystem er virkelig en dårlig ide, der kommer ikke flere opdateringer og der er så mange ting som er forældede go som man vil gå glip af. Som o.v.n siger så køb dog den XP og installer den forfra på en hel clean hd. Det kan du jo gøre ved hjælp af den cd du køber

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-08 16:26

Du kan se hvilken win 98 du har sådan:
Læg din CD i skuffen og luk mens du kører i windows.
Hold evt. skift-tasten nede mens den starter, så den ikke åbner. (du skal ikke installere herfra)

tryk wintasten+e > i stifinders venstre side klikker du på win 98
find > setuptip eller en anden tekstfil .......................der står hvornår den er fra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-08 16:31

Jeg har en DOS 6,0 og en win 311 hvis det er.

Kommentar
Fra : bimsa

Dato : 08-03-08 16:32

det er fordi jeg har en windows 98 cd men jeg vil da også gerne have xp lovlig så jeg må nok købe den, men hvordan fjerne jeg den jeg har?.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-08 16:34

Og så bør du rense den med et lowlevel (nemmest med diskette som du kan få på nettet)

Kommentar
Fra : bimsa

Dato : 08-03-08 16:36

jeg kikker sener jeg skal i by unskyld.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-03-08 16:36

Bare køb den XP og du sætter cd/dvd drevet til First Boot Device i bios, smider skiven i drevet og genstarter. Når den starter kommer der på et tidlig tidspunt frem og spørger om du vil starte fra cd-rom. der trykker du blot på en tilfældig tast og den ruller selv ind på plads. Så følger du bare anvisningerne og du får en komplet ren pc uden rester fra den gamle version.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-08 16:45

Ikke sikkert Fijala...................den kan lægge sig sammen med den der er der i forvejen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 18:45

Giver eyvind ret, den kan lægge sig sammen med en der er der i forvejen. Har lige set det selv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-08 20:58

En ulovlig XP burde ikke give anledning til genstarter, medmindre Du hverken kan lægge sp1 eller 2 ind så den er åben for angreb.

Hvis Du køber en XP kan Du faktisk lovligt installere den, eller rettere bruge den til reparation af den eksisterende ulovlige, da den så at sige bliver lovliggjort med en key, dette bruger man hvis man ikke vil formattere grundet en masse andre programmer og filer.
Men hvis computeren ikke kører godt er det bedst med en ren installation.

Iøvrigt findes der også kun ganske få sikkerhedsprogrammer tilbage der kan bruges på 98, så den skal helst være uden net og kun bruges til gamle spil eller tekstbehandling.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-08 22:51

Jeg ved det ikke - men kan den gratis avast mon køre på win 98 og 98se

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-03-08 08:40

AVG kan køre win98

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-03-08 13:26

Hvis man ellers lige får en guide i installering af XP, herinde fra fx. så kan det jo ikke gå galt.
Tænk på hvor dygtige vi allesammen er

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-08 13:43

Dette har jeg hørt et sted:

Hvis microsoft ikke kan finde ud af at din XP er god nok.
Og hvis det er en XP med SP1 eller uden SP...................så
Installer og opdater til SP1
Hop ud til mikroblød og opdater
Når du har hentet alle opdateringerne incl. den der kigger på ægtheden ...........
så kan du installere SP2 - og det spiller.