/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
pc vil ikke starte
Fra : olskar
Vist : 473 gange
200 point
Dato : 01-03-08 18:28

pc startede imorges med en meddelse om at "disk boot failure insert system disk and press enter
jeg slukker for pc og starter op med klik på f5 og efterfølgende prøver med f8 intet sker.
så prøver jeg med "en ny cd xp i disken da jeg starter op" den skriver den ikke kan finde harddisk
ER DEN STÅET AF ????????

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-03-08 18:42

du skal ind i bios under opstart og ændre boot rækkefølgen så du kan boote på din systemdisk. CD drevet skal stå til at boote først.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-08 20:14

Der sidder vel ikke en diskette i comp.

Kommentar
Fra : olskar

Dato : 01-03-08 21:57

den står til at boote først på CD drev
og kan ikke finde harddisk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-08 22:20

Du kan prøve at hente og brænde Gparted på en cd, det er en ISO fli og skal brændes som ISO, se et eksempel billede af skærmen når computeren er startet med Gparted i cd skuffen: http://gparted.sourceforge.net/larry/livecd/screenshots/gparted-livecd-0.3.4-5.jpg hvis Gparted ikke kan se din disk så har du et problem, vil du prøve så hent den gratis her: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/ men lad være at bruge de mange muligheder, som Gparted har, uden grundig instuktion

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 200 point
Dato : 01-03-08 22:58

Jeg har selv prøvet det 2 gange og begge gange var det harddisken som var stået af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-08 23:09

Og ledningerne på harddisken sidder vel ordentligt på plads.

Kommentar
Fra : olskar

Dato : 02-03-08 08:21

ok tak for svar bider i det sure æble og køber en ny pc

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-03-08 08:21

Det lyder som en defekt harddisk. Prøv lige at pil kablerne af disken og se om alle stik sidder som de skal og at der er ordentlig forbindelse.
Jeg har nemlig en 120GB harddisk der en gang imellem lige skal have power kablet ud for så igen at kunne virke. Hvorfor, tja det kan jeg så ikke finde ud af.

Godkendelse af svar
Fra : olskar

Dato : 02-03-08 08:23

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : olskar

Dato : 02-03-08 08:26

hej fijala så ikke dit indlæg da jeg skrev det vil jeg lige prøve inden turen efter en ny TAK

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-03-08 08:31

jeg tror også vi ramte lige oven i hinanden mere eller mindre