/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
stationær trådløs ?
Fra : sponk123
Vist : 582 gange
20 point
Dato : 07-02-08 11:42

hej

Jeg har en gammel pc som der gerne skulle kunne bruges som trådløs, jeg har fået at vide at det er muligt men aner ikke noget om hvordan og hvad jeg skal bruge.

Jeg aner ikke hvilke oplysninger jeg skal give for at komme videre, men spørg endelig.

Nogen hjælp ?

ps den skal ikke være afhængig af min forbindelse da den skal i sommerhus i sverige

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-02-08 11:44

Det kræver, at der er en trådløs router, samt et trådløs netkort i PCèn:
http://ph-computer.dk//product_info.php?cPath=75&products_id=645&osCsid=e5b80aeb08831f8379bd1f18a45d032b

Kommentar
Fra : zith

Dato : 07-02-08 11:55

der den skal sluttes til på noget trådløst kræver de på deres internet forbindelse har en router og et access point eller en trådløs router.

Når det er sat til skal du bruge en eller anden form for trådløs netkort i din pc enten en usb adapter eller et pci kort som du sætter i selve pc'en.

Og når det så er gjort så kan du komme på trådløs men kræver det er en adsl/fiber forbindelse kan ikke på et modem eller lign.

Kommentar
Fra : sponk123

Dato : 07-02-08 12:14

Jeg prøver at forstå og suge til mig, mit kendskab til pc er meget begrænset.

Fik lige oplyst af de der deler huset har en trådløs forbindelse via telia/3g trådløs forbindelse. Kan jeg på nogen måde dele forbindelse med dem ? Eller skal jeg selv have en forbindelse ? Stadig det er i sverige. !

ps vi taler om en stationær der måske skal have andre dele i sig ?

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 12:16

Citat
den skal ikke være afhængig af min forbindelse da den skal i sommerhus i sverige

Er det rigtigt forstået at du egentlig vil have en computer som skal have en slags trådløs internet forbindelse et sted (dit somemrhus) hvor du ikke har en almindelig internetforbindelse? I så fald kan du ikke bruge løsningen med et trådløst netværkskort og router som forslået ovenover. Du skal have et trådløst internet abonnoment som f.eks. http://privat.3.dk/mobiltbredband/Abonnement/ Så vidt jeg kan se fungerer den også på 3's net i Sverige, men du skal nok sikre dig at der er dækning i dit sommerhusområde.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-02-08 12:17

3G kører vist med et specielt modem til usb, den kan ikke deles, såvidt jeg ved.

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 12:18

Hvis de har en 3g forbindelse (som den jeg har foreslået) kan du ikke dele den umiddelbart. Det kan kun lade sig gøre hvis du låner deres USB mådem, hvilket betyder at de så ikke kan være på samtidigt.

Kommentar
Fra : sponk123

Dato : 07-02-08 13:32

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/mobiltbredband/?sl=privat_produkter_tjanster_mobilt_mobiltbredband

via dette forstår jeg at jeg skal have netop et usb modem og helst også et der kun virker i sverige. Kan det lade sig gøre med en stationær ?

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 13:42

Det var netop den type løsning jeg forslog. Var dog ikke klar over at man også kunne få det via Telia. 3's skulle i hvert fald virke i Sverige hvor der er dækning på 3's svenske net, uden ekstra udlandsafregning. Derudover er det ligegyldigt om det er en stationær eller bærbar PC du skal bruge det til.

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 20 point
Dato : 07-02-08 13:42

Du kan ikke købe sådan et modem, det hører med til opkoblingen.

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 13:45

peet49 har ret, hvis det var det du havde tænkt dig. Du er nødt til at tage en abonnoment, eller låne modemet fra de bekendte som har sådan en der hvor du skal bo.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-02-08 13:59

Du køber et USB modem fra eksempelvis 3 (de er de eneste i DK der har en fast prisplan for hele Skandinavien).

Så sætter du det i USB porten og du er kørende, det er fuldstændig ligegyldigt om det er en stationær eller en bærbar computer

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-02-08 14:04

Kortoververden->> trod du har misforstået et og andet.

Kommentar
Fra : sponk123

Dato : 07-02-08 14:06

Det ser ud til at jeg skal have en abonnement i sverige for at slippe så billigt som muligt, så lang så godt.

Men jeg er usikker på om der skal et andet netkort eller lignende i. Følger det måske med ?

Jeg opholder mig længe nok derovre til at det kan betale sig med det billige ab de har : - )

NobleK jeg er ikke så sikker på det danske 3 efter at have talt med dem, de svinger for meget i deres oplysninger og jeg har ikke i sinde at få ekstraregninger.

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-08 14:20

Citat
NobleK jeg er ikke så sikker på det danske 3 efter at have talt med dem, de svinger for meget i deres oplysninger og jeg har ikke i sinde at få ekstraregninger.

Har intet erfaring med dem selv, så det kan jeg ikke udtale mig om. Er heller ikke tilknyttet 3 på nogen måde, så det er ikke for at gøre reklame for dem Fordelen med dem ville bare være at du kunne have et abonnoment som virker både i Danmark og Sverige, uden at du skal betale ekstra. Ellers skal du nok have undersøgt de svenske udbydere. Under alle omstændigheder er det sådan at når du får sådan en mobil internet abonnoment så modtager du en USB modem, hvilket er det eneste udstyr du skal bruge for at komme på nettet.

Godkendelse af svar
Fra : sponk123

Dato : 07-02-08 14:36

Tak for svaret peet49. Det var helt rigtigt at det hører med til opkoblingen og det kan ikke deles da det har "et eller andet" unikt pr. modem. Jeg kontaktede telia i sverige og fik de oplysninger jeg ønskede så der bliver tale om et abonnement på kroner 199 for 2Mb (sidste ved jeg ikke hvad står for men det er sikkert godt nok)

tusind tak for jeres hjælpsomhed

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-02-08 14:47

Selv tak.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-02-08 17:33

peet49

Hvad er det du mener jeg har misforstået??

Jeg svarede på spørgsmålet, ligesom en masse andre også har gjort

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-02-08 17:39

Kortoververden->> Du køber et USB modem fra eksempelvis - det er det, der ikke funker. Et usb standard modem kører ikke mere end 56K og kan ikke bruges i dette sammenhæng.