/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Nulstiller ur...
Fra : epidedymittis
Vist : 3022 gange
205 point
Dato : 27-01-08 00:42

Hej!

Min Packard Bell PC er begyndt at nulstille tid og dato, HVER gang jeg tænder computeren.

Lige når jeg tænder, fremkommer en skærm, hvor jeg enten kan trykke F1 for at starte computeren, eller F2 (Måske?) for at ændre nogle indstillinger.

Det er et lidt anstrengende problem.

Har I et bud på en løsning på dette problem?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-01-08 01:11

Hvis en stationær PC nulstiller dato og tid hver gang den starter, så skal der nyt batteri i, så måske er det problemet.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 27-01-08 01:12

Det er en bærbar PC.

Har det noget med batteriet at gøre?

Min PC er somregel sluttet til en strømforsyning.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-01-08 01:19

En bærbar har da også batteri, hvordan kan den ellers holde tid og dato når den er slukket.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-01-08 01:43

Hvordan er uret i BIOS ? Går den rigtig ? Åben Kontrolpanel og Dato og klokkeslet, sørg for at du er den rigtige tidszone: København, Stockholm,Madrid ----, og sæt computeren til at synkronisere med en tidsserver på internettet

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 27-01-08 02:05

Jeg er ikke ekspert i BIOS.

Jeg tror ikke uret går rigtigt i BIOS. Man kan vælge at stille uret, ved opstartsskærmen (Ved tryk på F2)

Det nytter desværre ikke noget at sætte tid og dato i windows. Når computeren genstartes er problemet der stadig!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-01-08 02:15

Ja du kan stille uret i BIOS, tryk på F2 under opstart, hvis det er adgangen, det står på skærmen hvilken tast du skal trykke for Setup eller hvad det nu hedder på din, min er en lille Medion og der skal jeg trykke F2

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 27-01-08 02:28

Det har jeg nu prøvet. Når jeg stiller uret i BIOS fungerer det fint i Windows.

Hvis jeg genstarter er tid og dato igen nulstillet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-01-08 02:30

Huskede du at gemme ændringerne i BIOS ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-01-08 03:26

Bios kører uret så længe computeren er tændt og biosprogrammet kører.

I de allerførste pc ere måtte man så stille uret i bios hver gang man startede computeren .

Derefter fandt man på at indbygge et lille batteridrevet digitalur som hele tiden automatisk opdateres af biosuret , og som går videre , når computeren slukkes.
Når computeren tændes igen henter den tiden fra digitaluret og man slipper for at taste den hver gang.
Efter 5 til 10 år skal der nyt batteri i for at uret kan gå med slukket computer.

Det er nemt at skifte batteri på de nyeste computere, men på visse ældre typer skal det loddes i.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-01-08 09:30

Når man justarer tid/dato i windows, rettes det også i bios.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-08 11:56

Du har 2 batterier et stort og et lille og en strømforsyning (evt. via en trafo fra stikkontakten)
Strømforsyningen giver maximal hastighed på comp. og lader evt. det store batteri op.
Det store batteri leverer strøm til opladning af det lille batteri.
Det lille batteri holder biosindstillinger og bl.a. ur kørende selvom strømforsyning og det store batteri tages fra.
Det lille batteri kan normalt holde spændingen i flere år, selvom comp ikke er i brug.
Når tid og dato tilbagestilles af sig selv er det normalt det lille batteri som er blevet træt og skal udskiftes.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 27-01-08 13:15

Min computer er kun et par måneder gammel. Problemet har været der længe. Jeg kunne bare sende den til rep, men jeg gider ikke undvære min computer i flere uger, som sådan noget jo ta'r!

Hvor sidder dette "lille batteri"?

Hvordan skifter man det og hvad koster et nyt.

Er det noget jeg selv kan gøre, eller skal jeg aflevere computeren til rep?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-01-08 13:23

Det sidder under pladen til køleren(under bunden) eller under tastaturet, det er loddet på 2 ledninger og sat i krympeflex.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-08 13:33

Lodder du selv et andet batteri i din comp.....................farvel garanti.
I gamle dage kunne der være små klatter maling på skruer, så det kunne ses om den havde været skildt ad. I dag kan det være klar lak som dryppes på.

Men den er da helt gal, hvis en ny comp ikke kan holde strøm på det lille batteri.

Hvis det ur bare bliver sat lidt tilbage så kan det også være fordi tiden opdateres fra en server på nettet og tidszonen står forkert. Kig lige efter > dobbeltklik på det lille ur > vælg tidszone > den skal være Gmt +1 > og så kigge på internettid hvor den kan hedde "time.windows.com" .

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 27-01-08 14:52

Uret bliver ikke bare sat lidt tilbage.

Det bliver nulstillet, altså der står 00:00 når jeg tænder maskinen!

Er den bedste løsning at sende den til rep?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 205 point
Dato : 27-01-08 14:53

Nulstillet = kaput batteri = sendes til rep

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-01-08 15:49

Giver Eyvind helt ret. Skift batteriet (det lille på bundkortet), eller send den til rep.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-01-08 16:13

Jeps det er dit BAT til bios der er mere flat end den fysiske tykkelse!
På nogle maskiner er der en lille plade i bunden, hvor batteriet sidder. (Det gør det på min)
Hvis det sidder på bundkortet og hele maskinen skal åbnes, så er det ikke det helt store problem; MEN at få det hele stoppet ind i kassen igen, er ikke helt så let!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-01-08 20:15

Dit batteri burde holde i flere år, jeg har skiftet mange batterier i pc'er qva at jeg har undervist voksne i IT i 20 år. Hvis din bærbare ikke er mere en 2 år, så kan du måske få det under garantien. Men spørg i forretningen. Et nyt batteri koster under 100 kr. Nok omkring 50.

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 29-01-08 20:21

Tak for svaret Eyvind.

Der er nok ingen vej uden om rep.