/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bus kommunikation
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 623 gange
101 point
Dato : 20-01-08 17:11

Nu har jeg længde undret mig, over hvordan alle enhederne i computeren, kan kommunikere over de samme forbindelser på engang, nemlig bussen. Hvordan adskilles data'ene fra hinanden, således at det hele ikke modtager alt, og det bliver noget rod?

- Martin

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-01-08 17:32

Der er adresse på alt.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-01-08 17:42

Jamen, præcis hvordan fungere det?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-01-08 17:45

En filpakke har nr først og sidst så den passer med næste og forrige.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-01-08 18:11

Det jeg savner, er en punktlig forklaring af hvad der sker.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-01-08 18:28

jøsses mand,
find en bog i emnet, jeg gider ikke skrive den lange smøre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-01-08 18:39

http://www.mkdata.dk/
Læs hvad Michael Karbo skriver.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-01-08 18:52

Det er svært at besvare meget kort.
Tag en sporvogn der kører på skinner (bussen). Der kører jo ikke 10 sporvogne samtidig. Det er meget kortvarig der bliver sendt data på en bus fra et punkt til et andet punkt.

hawaii7

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 20-01-08 19:31

Jeg tror du vil finde en god forklaring på denne side.

http://home1.stofanet.dk/aaderupvej/johnstek/distribu/distribu.htm#IPv4
Citat
7.1. Ethernet

Protokollen blev udviklet i starten af 1970. Defineret som IEEE802.3 (ISO 8802.3). Omfatter det fysiske lag og mac-laget, lag 1 i OSI (det fysiske lag). Man kan diskutere om det er det samme i DOD, men mere præcist, er det placeret under Data-link laget (mac-laget).

Alle computere er tilsluttet i en logisk bustopologi, hvor alle kan se alle.
Tilgangs metoden CSMA/CD (Carrier Sense Multiple Access/Collision detect) beskrives som følger.
Carrier Sense ser om der er elektrisk aktivitet på mediet, hvis ikke, sendes datapakken af sted.
Alle computere lytter hele tiden på nettet (Multiple Access).

Når en computer ser sin egen mac-adresse, sender den pakken til LLC-laget (Logisk link kontrol).
Når flere computere har konstateret at der ikke sendes på nettet, vil alle sende deres datapakker. Disse pakker vil kollidere.

Når en computer vil sende en pakke, undersøger den om der er kollisioner (Collision Detect). Hvis der er, udsender den en kort jamfrekvens der sikrer at alle på nettet opfatter kollisionen. Derefter udsendes pakken igen et tilfældigt stykke tid senere. Hvis alle computere valgte at retransmission det samme tilfældige stykke tid senere, ville der opstå kollisioner i det uendelige. Derfor udregnes den tilfældige tid efter en algoritme kaldet Truncated Binary Exponential Backoff Algorithm:
Tiden udregnes i slot-tid (tiden det tager en ramme at bevæge sig fra den ene ende af nettet og tilbage igen, plus en sikkerhedsmargen). Slot-tiden svarer til den tid det tager at sende 512 bit.

Efter kollision venter en computer et tilfældigt antal slot-tider i heltal. Dette heltal forøges afhængigt af hvor tit en computer er involveret i kollisioner. Dette hindrer ethernettet i at kollapse helt, hvis flere vil sende.

En datapakke kan være maks. 1500 byte og minimum 512 byte (MTU).

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 20-01-08 19:35

UPS UPS "bussen" i PC´en.....det havde jeg ikke lige fået med !!

Beklager.....men principperne kunne være lidt det samme....men det er jeg ikke sikker på !

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 101 point
Dato : 20-01-08 19:56

Der findes flere forskellige systemer til at sende data serielt på.
En af måderne hedder I2C. Her kan der kun være 1 master CPU på og så et utal af slaveenheder.
alle enheder er kun forbundet med to ledninger + stel (nul).
Den ene leder er klokken, som giver takten til alle operationer. Klokken kommerfra masteren.
Den anden leder er data (1 taller og nuller) eller rent faktisk kan et 1 tal svare til + 5 volt, og et 0 svare til 0 volt.
Hvis master CPU'en feks skal bruge en værdi fra en af slaverne, begynder den at give en takt med klokken (den kan sagtens være flere millioner gange i sekundet)

De første 16 "taktslag" fra klokken (1010101010101010) skifter datalinien også mellem 1 & 0, feks.
11000000 som er en adresse på en enhed. alle slaveenheder modtager dette.

De næste 16 taktslag fra klokken, skriver masteren igen 8 stk 1 eller nuller. Det er det register nummer som den ønsker data fra. alle slaveenheder modtager dette.

De næste 16 taktslag fra klokken, skriver masteren igen adressen, men det sidste skal være et 1 tal
11000001. Dette betyder at nu er masteren klar til at modtage dat fra en enhed.

De sidste 16 taktslag fra klokken, afsender den slave med adressen 1100000 indholdet af sit register der tidligere blev bedt om.

operationen er over.
Dette er et eksempel på at overføre 1 byte (8 bit) som kan repræsentere værdierne fra 0 - 255 (decimal)

Håber du forstår lidt af det.

MVH

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 20-01-08 19:56

Her er der nogle forklaringer.......og jeg har ikke læst dem !!
Men kræver også lidt "studietid".

http://www.interfacebus.com/Design_Connector_PCI_Express.html

http://www.interfacebus.com/Design_Connector_PCI.html

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-01-08 20:15

Tusind tak for din besvarelse, den ramte præcis hvad jeg søgte. Jeg er selv under uddannelse som Elektronikfagtekniker, og har derfor også modtaget undervisning i digitalteknik, og det var derfor godt at du fik forklaringen omkring bit-koderne med, det var egentlig en forklaring på hvordan hver enhed forstod, at det var den der blev "snakket" til at jeg søgte, hvilket du ramte perfekt.

- Martin