/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
watt forbrug pc
Fra : dayworker24
Vist : 1731 gange
100 point
Dato : 18-11-07 00:04

hej. Jeg har en pc, som har følgende specifikationer

x2 6000+
2 gb ram
onboard grafik
harddisk x 1
lydkort (x-fi)
og et cd rom drev.

Den kan vel godt køre med en 300 watt strømforsygning ikke? (den kører med det lige nu, men lydkortet er ikke slået til)

Men det egentlige spørgsmål er
Jeg har lånt den 300 watts sprømforsygning fra en anden computer
athlon xp 2200+
512 mb ram
onboard grafik
harddisk x 1
onboard lyd.

men vil den kunne køre med en 200 watts strømforsygning?
Håber i forstå spørgsmålet forsat god weekend

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-07 00:36

Dine specifikationer er ikke helt nok til at vurdere det.

Noget andet er at der er gået inflation i watt angivelserne på computerstrømforsyninger. Det er snart ligesom med Hi Fi grej.
en ældre 200 W strømforsyning kan vel klare 200W kontinuert, men en ny 500 W klarer måske ikke mere undtagen lige i 1 sekund ved spidsbelastning.
Især harddiske trækker ret hård ved starten, så du måse på deres data for at vide hvor meget der skal til. Selve bunkortet tager sjældent mere en 150 W.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 18-11-07 00:50

Der er meget der spiller ind, hvilket Hardware, antal blæsere og hvor meget USB der er tilsluttet.

Jeg ved ikke hvad et Onboard Grafik bruger i forhold til et VGA-kort, men ASUS har lavet denne calculator. Så kan du måske få en ide om det.

http://support.asus.com:80/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 18-11-07 01:10

Jah ok. Men de dele i den første pc, er lidt ældre end der er opgivet i deres katalog

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-11-07 12:46

En 300 watt er i dag faktisk aldrig nok, så jeg ville købe en ny 500 watt

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-11-07 12:56

Enig,har selv 1000wat,fordi alt i pc'en er opgraderet til det maximale antal komponenter der kan sidde på moboet og min 520wat gad ikke at være med mere,da jeg satte den nye psu i kunne jeg mærke med det samme at ydelsen globalt blev højere og mere stabil,lang historie vis jeg skal gå i detaljer.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-11-07 12:58

kunne nok have nøjes med en 700wat,men når alle usb og andre eksterne komponenter er til sluttet så er det godt med lidt overskud.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-11-07 19:32

Hvor får man fat i en 5 kW PSU ?
(Den må vist hellere forsynes med 3 faser)
Det har også meget at gøre med kvaliteten af PSU'en.
Husk at gå efter en PSU der min. overholder ATX 2.2

Jeg har en 750 watt ThermalTake.
Jeg har alligevel tænkt mig at møve en ekstra PSU i dyret.
Så kan alt gejlet - møller, lys, cigarettænder, kaffemaskine etc. køre på deres egen fodermaskine.
Gambrinus
Sjovt nok stræber de efter at gøre processorene mindre og mindre.
Med det resultat at de skal bruge større og større køleprofil og mølle.

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 18-11-07 20:37

Det vil jeg nu ikke anbefale! Du må se at få et større strømforsynig da 200-300 er ikke nok. Risikerer at maskinen pludselig vil fryse eller endnu være...lukke helt ned! så se at få kbt et større et da prisen er inden for rimelige grænser. Du har ikke brug for at tage chancer

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 100 point
Dato : 18-11-07 22:55

Øøøøøhhhhh Er det mig du snakker til, Sp4unker ?
Sæ,'fø'li' skal man vide, hvad man gør.
Det er da heller ikke noget, jeg bare vil anbefale alle at rode med. Undskyld.
Men det er jo ikke værre end at bruge en ekstern harddisk for eksempel.
Den har jo også sin egen strømforsyning, så det er ikke så farligt endda.
Jeg får også den fordel, at jeg kan bruge andre spændinger end en PC-PSU leverer.
Jeg skal ha’ indbygget noget relæstyring til harddiskene (8-10 stykker) og jeg har en pokkers bunke 24 Volts printrelæer liggende og flyde et eller andet sted, som gerne skal bruges.
(Jeg er for nærig til at investerer i så mange 12 volts relæer)
Endvidere vil jeg gerne ha’ alt gejlet, som jeg kalder det, adskilt fra de dele, der er mere støjfølsomme.
Det skal nok komme til at funke.
Oooooog .... Hvis du læser min profil, kan du se,
at jeg altså har en smule erfaring med at klytte sår'n noget sammen.
Jeg kom på et tidspunkt a vanvare til at tage en elektronikteknikereksamen og har derefter blandt andet arbejdet med at klytte (konstruere) elektriske og elektroniske dimser sammen.
Det var for resten for det meste sikkerhedsgodkendt elektronik, jeg arbejdede med, så en bette strømforsyning regner jeg ikke rigtig for noget.
Gambrinus med

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 19-11-07 08:21

det da godt der er nogen der kan selv, men hvad havde det med sp. at gøre

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-11-07 11:51

Det må du sørme undskylde egjegj.
Det kan da godt være, at jeg i min iver blev lidt for langhåret og overtrådte Jantelovens §1 stk. 3.
Det er her på Kandu nogle gange meget svært, at vide hvilke forudsætninger folk har, når de stiller et spørgsmål. Især fordi der er mange, der ikke skriver noget som helst i deres profil.
Samtidigt er det nogle gange nødvendigt at forklarer, hvilke forudsætninger man selv har for at besvarer et spørgsmål.
Jeg vil da tit gerne selv vide, hvilken baggrund folk har, når de svarer på et af mine spørgsmål.
Det behøver da absolut ikke at være fine uddannelser.
Praktiske erfaringer er ofte meget mere værd.

Det er min erfaring, at der faktisk er spørgere, der gerne vil vide mere, end hvad man kan læse sig til i diverse oftest mangelfulde manualer.
Jeg prøvede bare at pointerer, at der ikke er noget odiøst i at fukse med flere strømforsyninger i en elektronhjerne. Det er ikke altid, at konstruktørerne af hardware finder den optimale løsning og det kan sagtens lade sig gøre at lave løsninger, der er bedre og billigere end bare at sætte færdige dele sammen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-11-07 12:06

PS : Med mit kendskab til Dayworker24 tror jeg han ER en gut, der HAR interesse i at gå lidt mere i dybden. Det kan da godt være at jeg tager fejl, men jeg tror det ikke.
(Dayworke24 er foresten en af de få, der har beskrevet sig selv i hans profil)

Såååå....
Skal vi ikke lade ham selv bedømme, om jeg bevæger mig uden for hans spørgsmål ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 19-11-07 13:58

Hej igen. Jeg har bestemt mig for at vente, for som i selv har skrevet ville det nok være for stor en risiko. Men mange tak for alle svarene.

Vender lige tilbage med en karakter engang.
Skal lige have tíd til at tænke over det

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 20-11-07 18:22

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : Gambrinus