/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bib-lyde
Fra : Dalapin
Vist : 1135 gange
145 point
Dato : 15-11-07 09:25

Suk, ja så er jeg her sgu igen

Denne gang er det min ellers "upåklagelig kørende" DELL som tér sig.

Når den skal startes op trykkes der på knappen, hvorefter den bib'er 3-4 gange, blæseren begynder at drøne derudaf, maskinen brummer lystigt, men skærmen fortsætter med at være sort.

Øøhø, sidst jeg havde sådan sort skærm, hvor den ikke rigtig fik fat, var i min gamle blærbare, hvor jeg fik at vide at bundkortet var gået, yuk.

Er der nogle, som har et par bevingede ord til dette ?

På forhånd tak for hjælpen og go' dag til allle Jer Kan'du'ere derude

Dala

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-07 10:15

Hejsa
Ja det tyder på at et eller andet er futtet af. Diverse bip-lyde i opstartsfasen skyldes i de fleste tilfælde hardwarefejl, at komme ind på hvad, vil være en stor gættekonkurence - sorry det var sikkert ikke det svar, du vill høre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-07 10:24

Den korte ikk helt korrekte forklaring:

Når man starter en computer sætter først i gang med et selvtest program, som findes fastbrændt i en romchip på bundkortet. Det tester forskellige ting, som f.eks at der er et videokort, så den kan sende besked til skærmen, og at der er noget ram, som der kan udføres programmer i.

Hvis alt er ok kommer der normalt et lille bib , men det kan variere mellem de forskellige bundkort.
Hvis der findes en fejl, kommer der et antal bib. Antallet er en kode for hvor fejlen er. Det burde stå i manualen til bundkortet, men det er ikke altid man ved køb af færdig computer, får den med. Den. kan være på cd rom eller findes på nettet.
Fejlen kan ikke vises på skærm da den er i en basal funktion, som gør at ikke engang skrivning til skærmen fungerer.

hvis du ikke er hjemme i hardware fejlsøgning og reperation, skal du have professionel hjælp.

Mange nyere bundkort kan få ændretr de indbyggede funktioner, idet rom kan overskrives - flashes kalder mange det. Hvis du har gjort det, er fejlen nok der. Visse virus kan også ødelægge sådan en "skrivbar rom".

Derfor er der gode bundkort med en fremgangsmåde så den skrivbare rom kan genindlæses med en indholdet af en rigtig rom. Se manualen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-11-07 10:26

Jeg ved ikke og dette kan hjælpe dig og hvilken bios du har>
http://manse9933.dk/un_sider/html/bios_error.htm

Kommentar
Fra : carlarne

Dato : 15-11-07 10:54

Prøv at se dette link:

http://support2.jp.dell.com/docs/systems/inspd531/dk/OM/trouble.htm#wp932426

Jeg har været ude for en måske tilsvarende fejl på en af mine stationære pc'er.

Det var en fejl i en deffekt blæser.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-11-07 12:26

måske sidder grafikkortet ½ mm løst - vær sikker på det sidder HELT fast

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 15-11-07 13:04

På min gamle Amitech, tog jeg sidebeklædningen a´....Fandt min gamle Nilfisk støvsuger....satte den bløde børste på (vigtigt: ingen metalting i pc´en). Og så rengjorde jeg grundigt især omkring blæseren.
To edderkopper og én bille fik en værdig begravelse, men pc´en kørte fint derefter.

Bare en mulighed?!

TOM

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-11-07 13:14

Prøv at følg min Kandu – standart - fejlfindingsprocedure :

Sluk for 220 Volt mellem hvert punkt.

Systematisk fejlfinding :
Alt kobles fra bundkortet undtagen 20/24 polet strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.
Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU og CPU køre.
Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU, CPU og RAM køre.
Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
(Den smukkeste lyd i verden med undtagelse af en Alfa Romeo boxermotors brøl)
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.
Nu kan de resterende enheder : Skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus
Oplys os om hvor langt du kommer.

PS : Evt. tilføjelser / rettelser til denne fejlfindingsprocedure modtages med glæde.

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 16-11-07 08:20

Det ville hjælpe en del hvis du kunne sige nøjagtigt hvor mange biip der kommer,de biip er et diagnostiserings værktøj

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-11-07 09:28

Citat
at komme ind på hvad, vil være en stor gættekonkurence

Jeps

Kommentar
Fra : Dalapin

Dato : 05-01-08 18:05

Hej gutter

Tak for jeres svar / indlæg

I første omgang hjalp støvsugningen af Dell'en - og føj, hvor var det tiltrængt.

Meen, nu efter at have kørt fejlfri i godt 1½ måned begynder det igen, og denne gang larmer blæseren vildt meget - så jeg må gå ud fra at det er blæseren der skal skiftes.

Vi forsøge mig videre, med nogle af de fejlfindings-tips I kom med og så får I forhåbentlig den "lykkelige / ulykkelige" afslutning på eventyret om min Dell.

En forsinket "glædelig bagjul", godt nytår og "tak for hjælpen" so far

Dala

Kommentar
Fra : mattiasdrengen

Dato : 07-02-08 17:50

hej er der nogen der kan hjælpe lidt med half-life jeg kan sempelt hen ikke få det der noclip til at virke

Kommentar
Fra : mattiasdrengen