/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
A-drev
Fra : Gucci1704
Vist : 596 gange
100 point
Dato : 01-11-07 17:42

Vores pc ville ikke starte i morges. Den ville have en eller anden kode.
Det lykkedes at få den igang i fejlsikret tilstand og på den måde få kørt en chk disk og den fandt alvorlig fejl, som den reparerede. - men den har smidt A-drevet ud af systemet. Kan heller ikke finde den inde i enhedshåndtering.
Systemgendannelse har ikke hjulpet.
Meddelse ved opstart:
Boot from atari cd-rom: failure
cd-rom + dvd drev kører normalt. Også alt det andet.
Vi bruger system XP
Vi kan leve uden A-drev, men det er drøn irriterende
Har nogen et bud på fejlen.?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-11-07 17:45

Desable floppyen i bios.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 01-11-07 17:50

Og det vil sige?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-11-07 17:52

At du lukker floppy (A:\\)

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 01-11-07 18:00

Men kan den genåbnes.?
Det skal siges, jeg glemte at tage disketten ud, da jeg lukkede i går aftes.

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 110 point
Dato : 01-11-07 18:03

Så lad være, der er ikke sket ændringer i dit system. Du må ikke lade disketter/cdèr sidde i maskinen, når den lukker, så vil den forsøge, at boote på dem. Derfor du havde problemet i dag.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 01-11-07 18:24

hvem bruger a: drev idag har ikke brugt det en del år

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-11-07 18:25

Du må lige åbne siden på computeren og se om de to kabler til diskettedrevet sidder helt på plads.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 01-11-07 18:36

Det eneste jeg bruge a-drev til - er når min datter skal have noget udskrevet fra hendes pc. (hun er nemlig ikke koblet på printer) som jeg så lagre der og overfører til min pc - men det er ikke så tit og der er jo også andre muligheder, det ved jeg.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-11-07 18:55

Citat
hvem bruger a: drev idag har ikke brugt det en del år

Det gør jeg da, og der er sikkert andre som stadig bruger det.

Jeg bruger det til at sende telefax'er med. De bliver lagret på disketten og flyttes over i min telefax, hvorfra den sender og modtager.

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 01-11-07 19:28

Prøv at gå ind i BIOS og vælg "Load setup default" husk at gemme

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-11-07 19:29

Jeg bruger A-drev til at gemme små filer og programmer, som jeg meget sjældent har brug for. Også gamle nostalgiske ting har jeg gemt, skabeloner som jeg ikke så tit bruger og sådant.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-07 19:32

Der er nok ingen tvivl om at din PC var i orden.

Du startede bare med en diskette i A drevet, og så var din bio indstillet til at boote fra A.

Det var tidligere ( din er nok ikke helt ny) almindeligt at levere computere indstillet til at boote fra A: og først gå over til C: hvis A var tomt.

Du skulle bare have slukket computeren , om ikke andet så på vægkontakten, derefter fjerne disketten og så starte på normal vis.

Du skal nu ind og checkke indstillingerne i bios opsætningen.

Det afhænger af fabrikat på bundkortet, hvordan man gør det. På en del af maskinerne holder man delete knappen nede, medens man slår stømmen til og indtil bios indstillingsskærmen kommer frem. Her kan du aktivere A drevet og slå A: boot fra. Men du kan også komme til at lave ulykker , hvis du piller ved indstillinger, som du ikke forstår.
Hvis det der kommer er helt volapyk for dig, skal du nok have hjælp af en mere erfaren.
computerbruger.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 02-11-07 14:34

Jeg er ikke så meget for at rode i bios selv - men som computeren kører nu, kører den godt og starter noget hurtigere op - så jeg overvejer kraftigt at leve uden A-drev. min datter kan jo altid maile, det som skal udskrives.
Og ja, vores pc er ikke helt ny, men vi klarer os - den kan det vi har brug for lige nu.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-11-07 19:36

Har du en startdiskette win 95 98
Så start computeren med den.
Når den er rullet helt ind - så tag disketten ud,
og genstart med ctrl + Alt + Del

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 22-11-07 16:21

Nu har jeg prøvet at køre uden drev A i et stykke tid,og pc fungerer som den skal så jeg tror jeg lader det være ved det i første omgang.
Jeg vender tilbage senere, hvis jeg får brug for at genåbne drevet.

Godkendelse af svar
Fra : Gucci1704

Dato : 22-11-07 16:22

Tak for svaret peet49.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-11-07 16:44

Selv tak.