/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar istedet for stationær
Fra : anyway
Vist : 829 gange
500 point
Dato : 01-10-07 16:51

Svigersønnen har efterhånden lavet så mange børn på vores datter, at de ingen plads har
Derfor vil han sætte den stationære pc væk, indtil de for bygget til, og så vil han anskaffe sig en bærbar, som skal køre trådløs. Jeg har lovet ham at spørge efter flg.:
1) Hvilken Router er bedst til at placere umiddelbart efter modemet - han har 1024-512 fra
http://www.nordit.dk/page.php?s=1&p=14
2) Hvilken Bærbar vil I anbefale ham? Pris 6-7000kr. Han er ikke interesseret i en med en
masse programmer installeret, ej heller windows vista. Han vil hellere købe en XP Home (OEM)
3) Den bærbare skal helst kunne matche hans internethastighed og hans stationære, som har flg.
RAM 1024 MB - Processor 2800 MHz - Grafikkort ATI Radeon 9200 256 MB -
Motherboard Gigabyte GA-8S648FXM2 socket 478 - Harddisk Seagate 80 GB - Diskettedrev -
DVD-RW Brænderdrev
4) Hvis nogen har personlig erfaring med Router og Bærbar der funker fint som "alene" PC, vil
det være fint.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-10-07 17:08

Her er der lidt at kigge på:
http://www.shg.dk/

Jeg benytter Dlink og Hawking uden problemer dog bruger jeg både stationær og trådløs forbindelse.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-10-07 17:13

Ja, men det er ikke sådan et generelt link jeg har brug for.
Det er en konkret god Router og matchende Bærbar

Kommentar
Fra : Ronni2200

Dato : 01-10-07 17:18

Jeg bruger selv Linksys og det er jeg 110% tilfreds med. har ALDIG nogle problemer.. Bor på 8 sal. og tager jeg min bærbar med ned på det grønne område. har jeg stadig dækning.. med hensyn til den bærbar. kan jeg varmt anbefale en Acer Aspire 9500. Har lige købt 1 til tøsen. 1024 Ram. 160 GB HD 17" widescreen. fjernbetjening osv osv. 7000 Kr.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-10-07 17:34

Prøv lige at checke Znote :
http://www.zeptoeksperten.dk/Default.aspx
Der kan du selv sammensætte en bærbar også uden styresystem.
Jeg undersøgte mulighederne for en bærbar til en bekendt
og har kun fundet positive anmeldelser om Znote.
Prøv bare at søge på Znote her på Kandu.
Gambrinus

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-10-07 17:38

Det lyder godt Ronni2200 og Gambrinus

Jeg glemte at fortælle, at det kun er ikke krævende spil der skal bruges. Han laver en del billedbehandling og så almindelig kontorbrug.

Ser lige på linkene

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-10-07 18:52

Citat
Det er en konkret god Router og matchende Bærbar

Ok - der nok en der finder den til dig - når du ikke selv gider.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-10-07 19:00

e.c -> det er unødvendig med off topic. Når jeg spørger om en konkret router, er det fordi jeg ikke har en dyt forstand på hverken router eller bærbare pc'er. Jeg har lovet min lige så lidt vidende svigersøn at spørge mig for, så hvis du ikke har noget fornuftigt at skrive, så lad være

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-10-07 19:01

Ronni2200 - har du et link til den Acer. Jeg synes ikke jeg kan finde den og prisen på den.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-10-07 19:04

Du har sat nogle krav til en comp - og du kan måske finde det på mit link.

Og her var svaret på et af dine spørgsmål.
Jeg benytter Dlink og Hawking uden problemer dog bruger jeg både stationær og trådløs forbindelse.
Vi har et lille netværk som har kørt nogle år på de routere................................

Men ok - hopper fra her.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-10-07 19:10

Er det så svært at forstå hvorfor jeg spørger. Jeg jo nok at Dlink er udmærket, men der er jo nogle stykker at vælge imellem: http://www.pricerunner.dk/cl/168/Bredbaandsrouters?man_id=2111

Kommentar
Fra : Ronni2200

Dato : 01-10-07 19:27

Hey anyway.
Nej desværre ikke. købte den i Fona, så ved ikke om du måske kan finde den på deres hjemmeside.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-10-07 19:29

Her er en test foretaget for nylig, måske den kan guide dig og svigersønnen lidt på vej??

http://ekstrabladet.dk/forbrug/test/article338433.ece

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-10-07 21:12

Aaaahhhhh... Nordsted.
Ekstrabladet har erfaring med Side 9 Piger, så lad dem holde sig til det.
At teste en bærbar til 7.000 kr. mod en til 13.000.
Det er da ikke særligt seriøst. Vel ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-10-07 21:31

Jeg har lige snakket med svigersønnen.
Han er parat til at gå op til 9000 for en 17" bærbar, så det udvider jo "sortimentet" en del. Der var en på hans arbejde der pointerede, at signalet fra/til den bærbare endelig skulle være krypteret!!
Det regnede jeg nu som en selvfølge med at det var.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 02-10-07 01:19
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-07 02:13

Den her viste bærbare, kan i ikke gå galt i byen med: http://www.itbutikken.dk/i/194164/1.htm trådløs netkort indbygget og masser af kræfter til billeder, at den Windows MediaCenter betyder at det er Windows XP pro med media center indbygget (har jeg ladet mig fortælle) som router kan jeg anbefale D Link, jeg bruger selv en D Link router, meget nem at sætte op, der er ingen grund til at købe den dyreste, så hvad med den her: http://www.itbutikken.dk/i/181683/1.htm den har en 4 port switch indbygget, så engang når alle børnene får computer, kan der sættes op til 4 computere på med kabel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-07 02:17

Køber i denne her også, så glemmer svigersønnen helt at han sidder ved en bærbar computer: http://www.itbutikken.dk/i/166984/1.htm

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-10-07 06:51

Hvilken computer man skal vælge, handler om hvad der betyder noget for personen der skal bruge den. Hvis det bare er til husbehov og pengene til den er så store, så er der råd til at gå efter design eller anden lækkerhedsværdi.
Send ham ind i en desideret PC shop og få en gang nørdgas af en ekspedient. Selv er jeg glad for Zitech, men deres design er ikke ligefrem lækkert...

En helt anden ting som jeg synes der skal formidles er denne artikkel, det er da lidt stof til eftertanke, også nu du skriver der er multiple børn:

http://www.berlingske.dk/article/20070920/danmark/109201211/

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 02-10-07 11:18

Han var inde i ComputerCity i aftes. Han var lidt varm på denne: http://www.computercity.dk/ Toshiba Satellite P200-16C til 8 999,- Prisen på edb priser:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=390615 Er det mon ikke en OK bærbar?
Den router du linker til: D-Link 54 Mbps trådløs bredbåndsrouter - DI-524 har http://www.computercity.dk/ tiil 399,-

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-07 11:46

Citat
Han er ikke interesseret i en med en
masse programmer installeret, ej heller windows vista.
computeren er da ok, men den er med Vista, spørgsmålet var, at det ikke skulle være med Vista den viste Toshiba er en meget kraftigere og dyrere bærbar, end den jeg viser, dobbelt så mange RAM og dobbelt så stor harddisk, og så på tilbud, grafik kortet vil jeg ikke kommentere, kender kun Nvidia og ved intet om hvad den viste ATI kan i forhold til Nvidia Geforce Go 7600 i Fujitsu Siemens maskinen, routeren koster lidt mere end ved at købe på nettet, men så sparer i jo fragten

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-10-07 11:58

Den er enorm!
Den skal bruges ind til de har bygget til - det lyder somom det er en kortere periode. Som sagt kan han købe hvad som helst, så måske skal han tænke længere - dvs en der er bærbar istedet for slæbbar?

Trådløst internet kan aldrig blive lige så stabilt og kraftigt som han er vandt til.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-07 12:19

Citat
Trådløst internet kan aldrig blive lige så stabilt og kraftigt som han er vandt til
det var noget af en påstand jomfruane det virker hurtig og stabil hos mig, lige så stabil som kabel forbindelsen til den stationære, mon ikke du sidder for langt væk fra senderen

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 02-10-07 14:54

o.v.n. -> Han har forandret mening med prisen fra 6-7000 til 9000. Toshiba Satellite P200-16C var nok ikke lige den jeg ville købe, men han var inde i ComputerCity i går og synes den var utrolig god at bruge og flotte billeder. Sælgeren bedyrede ham, at den sagtens kunne køre med Vista!! Hvornår han lige kommer til at udnytte 2 GB RAM ved jeg ikke.

jomfruane -> Han regner sikkert med at den stationære bliver til ungerne senere og så kan det måske være meget rart med en nogenlunde kraftig bærbar.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-07 19:32

http://www.zepto.dk/Shop/Config.aspx?configurationid=313¬ebookid=673

6300 og den kører fint. Har lige købt en til naboen

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 03-10-07 07:18

Gå ind på www.pcworld.dk og kig anmeldelser.
2GB RAM til Vista er absolut ikke for meget, Vista alene bruger ca. 1 GB til at køre sig selv på.
Hvis han går op i den størrelse og VIsta, vil jeg anbefale at han overvejer om han skal have en intel core duo2 HD.
Han skal kigge efter batteritid. Det er ikke noget man funderer så meget over når man har stationær i forvejen, men det er virkelig dejligt at være ledningsfri.
17 tommer skærm er STOR, så hvis den skal bruges som bærbar, især til børn, ville jeg nok holde mig til max 15,4.
Blank skærm / mat skærm. Den blanke giver et godt billede, men også irriterende reflektioner, den matte er ofte dyrere.
Hvis jeg kunne vælge om, ville jeg vælge en Zepto-maskine, eller en HP.
Router o.v.n. har et godt bud synes jeg. JEg er ihvertfald ret godt tilfreds med D-link.
Krypteringen sætter man op under installeringen. Men gå ud og shop lidt mere, når han ikke er klar over hvad han har brug for. Det er surt at købe for småt, men det er også surt at have en maskine man ikke udnytter

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 03-10-07 09:24

Tak for mange god input ind til videre. Jeg skal se nærmere på dem alle i løbet af dagen, så må svigesønnen selv beslutte sig der efter. God dag til alle

Annuller spørgsmålet
Fra : anyway

Dato : 04-11-07 08:43

Beklager. Han vil ikke lytte efter de gode råd han har fået. Så nu må han selv finde ud af det