/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC med plads problem
Fra : mads13772
Vist : 506 gange
75 point
Dato : 30-08-07 19:07

Min PC'er bliver ved med at sige at jeg ikke har nok ledig plads på mit c-drev. Umiddelbart kan jeg ikke forstå hvorfor der skulle være plads problemer. Jeg har ca. 8 GB plads på c-drevet hvoraf de ca. 2,5 - 3 går til programmer osv. hvad resten bliver brugt til er mig en gåde. Jeg har prøvet at frigive mere plads ved hjælp af windows' "diskoprydning" program, men det har ikke hjulpet. Er der nogen der kan være mig behjælpelig med en metode til at komme plads problemet til livs?????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 19:08

diskoprydning er det også defragmentering.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 19:09

slet temp. filer og cookies

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 30-08-07 19:10

nej jeg har ikke kørt en diskfragmentering. Jeg har kun 95 MB plads tilbage på c-drevet og det er ikke optimalt at køre en fragmentering med så lidt fri plads.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 19:12

det er jo galt
defragmentering skal gøres, enten du mener det er optimalt eller ej.
Det tar sikkert et par timer.

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 30-08-07 19:15

ok, det vil jeg lige prøve så

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 19:22

Om 8 dage har du problemet igen.....

8 Gb er ikke nok idag......

Ny harddisk - de koster ikke alverden.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 19:23

8 GB er hvad hans BIOS klarer
Ny pc vil jeg anbefale.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 19:26

Citat
8 GB er hvad hans BIOS klarer

??????

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-07 19:32

Hvilket styresystem har du på den comp. - 98/ME/2000/XP
Hvis du har 2000/XP så:
Højre-klik på denne computer > og vælg administrer
og vælg så diskhåndtering
Nu kan du nede til højre se hvor meget plads der er.

Fortæl lige hvad der står
eller
Tryk på print screen tasten > åbn paint > rediger >sæt ind > gem
navn = harddisk
filtype = jpg (jpeg)
Og så:
www.peecee.dk
gennemse > find din billedfil "harddisk" > opload >
kopier link-adressen ind her på Kandu - så vil det se nogenlunde sådan ud.
http://peecee.dk/?id=58846

Så kan vi se hvad du har af plads på din harddisk.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 19:49

Citat
8 GB er hvad hans BIOS klarer

??????

Eller det DOS baserede styresystem, det er før gorm den gamles tid.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 19:50

Det går ikke at smide en HD på 200 GB i stedet for den gamle på 8
i en gammel pc

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 19:54

De fåes også mindre

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-08-07 19:58

Må jeg være så fræk at foreslå at du sletter noget?
Hvis din pc har USB stik. kan du måske lægge noget på en ekstern harddisk. Alternativt læg alt unødvendigt på andre medier - fx billeder/film der kan fylde en del. Prøv at finde ud af hvad det er der tager mest plads og økonomiser ned til det højst nødvendige.
Undskyld hvis mine forslag er for soleklare, men hvis du ikke vidste det, så kan det måske hjælpe.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 20:02

Han bruger 3 GB, 5 er ledige. God albuerum til computeren.
En defragmentering gør underværker her.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-07 20:04

Nu ikke så frække.
Min 2 Compaq Armada e500 (600 Mhz) kører med ubuntu 704 og XP på hver sin 8,5 GB HD.......

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 20:10

e.c.
du får museumsfolk på nakken ved at afsløre sådant.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-07 20:16

Jeg har da også en ældre som kører win 2000 (166 mhz 80 Mb ram) på en 5 GB HD.
God til at tage med til feriebilledlager.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 20:16

Citat
kører med ubuntu 704 og XP på hver sin 8,5 GB HD

Du bruger dem sikkert heller ikke til andet end at se hvordan de starter op

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 20:18

14" skærm kaske? ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 20:20

Citat
Du bruger dem sikkert heller ikke til andet end at se hvordan de starter op

Det lugter af dampmaskiner, den digitale slags.

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 30-08-07 20:28

nu skal det lige siges at de 8 GB kun er til "styre systemet". Harddisken er delt i et c og f drev. Alt i alt er der 40 GB ikke vildt det ved jeg, men det må gøre det indtil videre

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-07 20:29

1530D = 30,543 cm på sned
e500 = 34 cm på sned (jeg har ikke en tommestok så i må selv dividere med 25,4)
Begge har været med på ferie (en af gangen) og bruges til gratis internet opkobling hvis der er en åben forbindelse / feriebilleder / visual basic programmer og andet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 20:31

Du gjorde det forhåbentlig efter mørkets frembrud så ingen så dig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-07 20:31

mads13772 - så er der lidt muligheder for at rokere lidt.
Du skulle jo helst have mindst 1 Gb fri plads på partitionen med styresystemet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 20:32

Citat
nu skal det lige siges at de 8 GB kun er til "styre systemet". Harddisken er delt i et c og f drev. Alt i alt er der 40 GB ikke vildt det ved jeg, men det må gøre det indtil videre

Det lyder straks bedre, prøv at defragmentere.
Kører du NTFS eller FAT 32 ?

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 30-08-07 20:33

jeg kører NTFS

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-07 20:35

Men det undrer mig at der ikke er noget E drev.
Med mindre din comp er preinstalleret - så der ligger backup på et skjult E: drev

mads13772 -
Prøv lige at kigge på dette:
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=108939#1222855

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 20:36

Citat
1530D = 30,543 cm på sned
e500 = 34 cm på sned (jeg har ikke en tommestok så i må selv dividere med 25,4)
Begge har været med på ferie (en af gangen) og bruges til gratis internet opkobling hvis der er en åben forbindelse / feriebilleder / visual basic programmer og andet.

Min regnestok gav jeg til en gammel mand der næsten græd ved synet af den.

Citat
gratis internet opkobling hvis der er en åben forbindelse

Er det naboens forbindelse ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 20:37

Citat
jeg kører NTFS

Helt fint, defrag. er hurtigere i NTFS.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-07 20:38

Teil - hyss hys

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 20:42

OK e.c.
Du lukker naboens digi-sign. så blir der mere plads til dig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-07 20:47

Lidt alvor.
Sidefilen kan defragmenteres, og det gavner en sløv pc.
http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/FileAndDisk/PageDefrag.mspx

Sæt et flueben og sidefilen defragmenteres ved næste opstart.

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 30-08-07 20:47

e.c. her er linket

http://peecee.dk/?id=65441

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-07 20:55

Jeg kan ikke se det.

Du skal helst gemme det som jpg i paint inden du oploader

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-07 20:56

hov det kom nu

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-07 21:04

OK nu kan E: ses som en flytbar disk/kortlæser/osv

Det kan lade sig gøre at minimere F: og så udvide C:
Hvis du har diskettedrev så er det rimelig nemt.

Men der er godt fyldt op, og en løsning kunne være at flytte data over på et pendrive (2-4 GB)

Dit C: kan ikke defrakmenteres før der er mere end 13 - 15 % fri plads

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-07 21:16

Lige en bemærkning - du kører sikkert også med en STOR gendannelsesdel.....

Den kan du roligt sætte ned til 30-50%...

Går igen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 31-08-07 09:54

Her er min WIN XP
C:\ = 2.5 GB (Pagefile & Hiberfil)
C:\WINDOWS\: 3.0 GB
C:\RECYCLER\: 4.1 GB
C:\Program Files\: 4.1 GB
C:\Documents and Settings\: 22.3 GB
D:\: 75.7 GB (diverse video m.v.)

Hiberfil, RECYCLER, Documents and Settings og hele D-drevet er naturligvis noget der kan reduceres/undgås afhængigt af behov *)

*) Diskbehovet udgør 110% af den til enhver tid værende disk-størrelse