/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
hvordan får jeg brugt mine ram
Fra : psm1972
Vist : 675 gange
20 point
Dato : 21-05-07 20:38

hej
jeg har en bærbar ibm r 60. jeg har skiftet de 512MB ram ud med 2 GB ram samme type osv som den havde før..
jeg har vista ultimate på den.
og det er jo alt sammen fint nok.... men den bruger bare aldrig mere end max 60% af ram'ene.
heller ikke selvom den arbejder 100% med procesoren.
spørgsmålet lyder: hvordan får jeg fuld udbytte af mine ram? hvor kan jeg indstille den til at bruge max ram?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-05-07 20:49

Køb programmet 3D max og lav en rendering.............. så skal du se Ramforbrug. Det program kan bruge 2 GB Ram.
Et billed/filmprogram som ulead 7 kan også bruge Ram.

Vista bruger vist ikke selv så meget ram.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 20 point
Dato : 21-05-07 20:50

Det er da ikke noget at spekulere over. Du har jo ram nok, og det må da være et plus.
Det var da langt værre hvis du pludselig fik meddelelsen "MEMORY FULL" eller lignende meddelelser.
Den gamle windows 95 og 98, havde det med at bruge ram, og ikke frigive den igen efter endt brug. Det problem skulle være løst fra og med XP, så der altid er ram nok til en krævende opgave.

Godkendelse af svar
Fra : psm1972

Dato : 21-05-07 21:31

Tak for svaret severino. men det var jo for at gøre min bærbar hurtigere og så ville det jo hjælpe en del om jeg kunne få den til at bruge f.eks 80% af ram'ene og mindre på harddisken..
men jeg kan bare ikke få den til at acceptere min indstilling når jeg fortæller den at den max må bruge 1 gb på hardisken i stedet for de 2 gb den bruger nu...
du er med på at en pc'er bruger plads på harddisken som ram når den arbejder?
i øjeblikket bruger den som sagt 2 GB harddisk og som regel ca 40% ram når jeg bruger den.
det forhold kunne jeg jo så godt tænke mig at ændre lidt på....
hilsen preben

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-05-07 22:52

Det er meget forskelligt hvordan en PC bruger af rammen. Nogle PC'er bruger af de RAM der sidder i maskinen til grafisk brug, medens andre har en separat RAM til dette formål, som oftest sidder på grafikkortet, eller som i dit tilfælde, måske i grafikdelen.
Den windows version du bruger, frigør ramplads, når den er færdig med at arbejde, hvilket var et problem i 95 og 98 udgaverne.

Windows bruger lidt plads på harddisken som midlertidig lager, som du sikkert har hørt om swapfiler og swapdisk.

De forskellige windows versioner kræver en vis mængde ram, for at køre optimalt. Det vil sige, for at køre med max hastighed, ellers vil den i endnu højere grad bruge swapdisken.
Når først der er det minimum anbefalede ram, så vil windows køre optimalt, så hjælper det ikke, at fylde endnu mere i den for at øge hastigheden, for det hjælper ikke en DYT.

Der hvor du har glæde af den større mængde ram, er i krævende programmer, som udnytter de ekstra ram, for ellers vil den igen benytte sig af den føromtalte swapdisk.

Så glæd dig over at du har "højt til loftet"

Kommentar
Fra : psm1972

Dato : 22-05-07 23:47

takker for svaret det var lige nøjagtig swap disken jeg gerne ville ha' gjort mindre så den brugte mere af de hurtige ram. det kan jeg så forstå at man ikke kan ændre på...
men så er jeg da bare tilfreds som det er....