/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Windows XP el. Vista?
Fra : WakinyanKiza
Vist : 633 gange
50 point
Dato : 16-05-07 08:12

Hej...

Hvad bør man vælge idag hvis man skal have ny bærbar pc til alm. hjemmebrug...
Windows EX eller det nye vista.

Jeg har kørt med XP altid... har aldrig haft problemer...men manden i Fona sagde Vista var det sidste nye.... Jeg har bare aldrig hørt om det selv eller kender nogen der bruger det.

Kan nogen her be eller afkræfte at Vista er bedre end XP?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-05-07 08:24

Jeg vil hverken be- eller afkræfte noget som helst. Jeg vil blot påpege at Vista endnu ikke er helt flyvefærdig. Hverken mht. optimering af selve koden/funktionerne i operativsystemet (..det tager f.eks. længere tid at få vist menuer, dialogboxe osv.), understøttelse af hardware/driver support (printere, scannere, harddiske, grafikkort osv.), Antivirus og Antispy-/Ad-/Malware programmer (..mange er endnu ikke færdigudviklet) og så er der problemer med bagudkompatibilitet (..mange 'gamle' programmer som kørte fint under XP virker ikke i Vista). Alt ialt virker det som om, selvom det ser flot ud, at Vista er "Kongens nye klæ'er" og ikke har nogen bukser på.

På baggrund af ovenstående ville jeg vælge XP i mindst et år fremover

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-05-07 08:27

Ps. Jeg skiftede heller ikke fra Win98 SE til Windows XP Pro, før man var nået til SP2 (Servicepack 2 ; den med firewall, automatiske opdateringer, osv.)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 16-05-07 08:39

Det kommer helt an på hvad du skal bruge din PC til. Hvis du kan lide at surfe på nettet, billedredigering, breve, mail osv... så er der ingen problemer.
Problemer kan der opstå, hvis du bruger ældre programmer som du vil overfører til Vista. Mange kan du måske ikke køre på vista, da der mangler drivers etc.
Men jeg er da tilfreds med Vista, og de drivers jeg har manglet kunne jeg finde på nettet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-05-07 08:46

tararam -> På hvilken måde mener du, at Vista er bedre end XP til:
Citat
..at surfe på nettet, billedredigering, breve, mail osv...

???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 16-05-07 08:49

Jeg er enig med MOLOKYLE. Der er altid børnesygdomme når et nyt styresystem bliver taget i brug(sat til salg). Jeg venter et års tid før jeg eventuel vil installere Vista. Indtil da bruger jeg Windows XP pro på min stationære PC og XP home på min Notebook som jeg købte i Februar. Her havde jeg de samme overvejelser vedrørende valg af styresystem som dig og som allerede skrevet valgte jeg XP home, hvilket jeg ikke har fortrudt.

MVH chaufrat

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 16-05-07 08:57

Plusserne ved Vista er:

1.) Bedre tilrettelagt, mere logisk udformede menuer.
2.) Flottere GUI (Gaphic User Interface = brugergrænseflade).
3.) Bedre (..læs hurtigere) intern søgning efter filer.

Minusser:

1.) Dårlig understøttelse af ældre hard-/software.
2.) Meget resourcekrævende (RAM, Harddisk hastighed, skærmkort, osv.)
3.) Meget få 'dedikerede' programmer (Programmer skrevet udelukkende med Vista for øje).
4.) Høj pris.

Jeg mener ikke at plusserne hverken ophæver eller retfærdiggør et skift fra XP til Vista.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : WakinyanKiza

Dato : 16-05-07 09:16

Hmmm... tak for jeres svar.

De leder mig dog hen til et andet spørgsmål... for det ser ud til at jeg må køre med en XP et stykke tid endnu, den kender jeg også og føler mig bedst tilpas med....
Men vil den "udgå" eller mon forsvinde indenfor de næste år....????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-05-07 09:21

Tjaeh... det tog Win98 6½ år at 'udgå'

..skønt en del bruger det endnu: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-07 09:23

Vi har en maskine på arbejdet der bruger W 95.
Og to gamle med W 3.11
Nej det er ikke et museum for gamle computere.

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 16-05-07 09:30

Mener at have læst at der vil være opdateringer til XP frem til 2012.

MVH chaufrat

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-05-07 09:36

jeg kører Vista på en computer, jeg overvejer at gå tilbage til XP PRO, da der en del af mine programmer der ikke kan kører under Vista

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-05-07 12:13

- følg Molo's råd WakinyanKiza. Microsoft (læs: min lillebror) råder mig til at vente med Vista til april 2008...

Kommentar
Fra : WakinyanKiza

Dato : 16-05-07 18:54

Okay... tror det bliver XP'eren :)

Godkendelse af svar
Fra : WakinyanKiza

Dato : 16-05-07 18:56

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 16-05-07 22:25

Yo. Ville lige tilføje, at der er support til XP frem til 2009, samt 2014 mod betaling (større firma'er m.m.)