/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
nero
Fra : eln
Vist : 725 gange
200 point
Dato : 01-05-07 14:00

hvad kan grunden være til at jeg ikke kan åbne min brænder hverken ved at trykke på knappen ,eller gå ind i programmet, det er godt 3 år siden jeg monterede den ,og den har ikke været brugt ret meget , er der nogen der har en løsning

mvh.eln

Kommentar
Fra : kj

Dato : 01-05-07 14:19

Åben stifinder, højreklik på drevet og klik på skub ud. Virker det ikke må du tjekke dine kabler og evt. genindstallere driverne til det.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 01-05-07 14:20

ja - den kan jo være defekt.
lige under skuffen er der et lille hul. Prøv at stikke en nål derind (og hold den der) under genstart

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-07 14:20

Tja det er jo ikke til at gætte når man hverken ved hvilken maskine, hvilken brænder eller hvilket styresystem.

Kommentar
Fra : eln

Dato : 01-05-07 14:41

hej det virkede ikke med nålen ,men det gjorde det med "skub ud" første gang , så skulle jeg lige prøve det igen men da ville den ikke jeg kan bare høre at den giver en lille lyd fra sig .

hvorfor første gang og ikke anden??

Kommentar
Fra : kj

Dato : 01-05-07 14:47

Prøv at genindstallere driverne til drevet, genstart og prøv igen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-05-07 15:14

Den kan måske være spændt for hårdt i sideskruerne så den klæmmer.

Du kan prøve med en clips.
Bare stik den ind i det lille bitte hul, og træk forsigtigt ud i skuffen.
Læg mærke til når den så lukker ved tryk på knappen, om den lukker jævnt eller med et lille "hop"

Kommentar
Fra : eln

Dato : 01-05-07 18:59

har prøvet tingene ,der er foreslået ,det har ikke hjulpet , i morgen prøver jeg at pille brænderen ud ,og rengøre den så ser jeg om det hjælper

mvh.eln

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-05-07 19:09

Lige inden du piller den helt ud - så kør med den uden de skruer der holder den fast til kabinettet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-05-07 11:17

Hvis du kører XP, skal der ikke installeres driver til et CD-ROM/Brænder drev, blot for at undgå misforståelser.
Du skriver lige netop at drevet ikke har været brugt ret meget. Det er nok rustet fast. . Nå pjat til side. Prøv evt. at lægge mærke til opstarten af maskinen, om drevet er med på listen over fundet hardware. Der plejer at blive vist en liste med de drev der er på contollerne. Gå evt. at høreklikke på 'denne computer', vælg 'egenskaber', 'enhedshåndtering', og check at der ikke er et gult advarselsskilt ud for dit CD-drev. Check evt. alle ledningsforbindelser til drevet.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 02-05-07 11:58

Når han kan se drevet i stifinder, er det vel også med?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-05-07 17:51

He! Det kan jo være han har flere drev! Og kun kan se det ene?

Kommentar
Fra : eln

Dato : 02-05-07 18:31

nu har jeg haft brænderen afmonteret og sat den ind igen, ingen gule skilte i enhåndshåndstering
ledningerne er også i orden ,det undrer mig stadigvæk at den virkede en enkelt gang igår
jeg lader spørgsmålet stå åben en tid endnu ,det kunne jo være

eln

Accepteret svar
Fra : 75653

Modtaget 200 point
Dato : 02-05-07 19:05

Det lyder som om at skuffe motoren er ved at stå af (hvis den ikke allerede er)
Det er desvære et typisk tilbagevendende problem med nogle ældre cd-r & brænder drev.

Hvis det er motoren, der er stået af vil du ikke have nogle som helst "lyd" fra drevet når du klikker på knappen, hvis det derimod "bare" er skuffe motoren der hænger vil du kunne høre et lille klik og en kort summende lyd, dette problem kan nogle gange afhjælpes med rengøring indvendigt, evt. ved at blæse drevet med trykluft, hvis dette ikke hjælper tror jeg desvære ikke at der er andet at gøre end at dumpe drevet ig invistere i et nyt

/Rex

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 02-05-07 20:04

tak for svaret 75653
jeg kan høre en snurren så det er skuffemotoren der er problemet, brænderen fik en god gang trykluft ,så nu virker den nogle gange,hvis ikke, bruger jeg en clips som e.c og hcma foreslog ,så nu er det spændende, hvor længe brænderen holder til den behandling

mvh.og tak for hjælpen.
eln

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 02-05-07 20:40

NP skulle det være en anden gang
/Rex

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-05-07 20:55

Har du prøvet at køre uden de skruer som holder den fast i kabinettet.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 02-05-07 21:05

Hvis du har mod på det kan du evt. åbne brænderen, og rense den med noget isopropyl-alkohol
det kan købes på tankstationer & byggemarkeder under navnet kaburatorvæske, eller hvis du vil have det uden den lysserødfarve i matas. Hæld lidt i en forstøver og sprøjt så på skuffeskinden + motor, og blæs efter med trykluften, det kan måske give dit drev noget længre tid...

/Rex

Kommentar
Fra : eln

Dato : 03-05-07 14:58

til ec ,jeg prøvede brænderen uden skruerne men det virkede heller ikke rex mener du at når jeg har pillet brænderen ud at jeg skal skille den ad??
eln