/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Problemer med USB enheder
Fra : stilkene
Vist : 650 gange
100 point
Dato : 14-03-07 16:51

Jeg har for nylig købt mig en ny printer, af mærket Canon. Det kørte fint indtil for en uges tid siden, hvor computeren pludselig begynder at volde mig bøvl. Den finder alle mine USB-enheder værende "Ukendt", og kan ej hverken bruge printer, webcam, USB-hub eller kortlæser. Det eneste der fungerer som det plejer er min skærm, mus, tastatur og Skype USB telefon.

Jeg har forsøgt mig med systemgendannelse, kørt MS Windows' egen fejlsøgning igennem fra ende til anden, og intet har indtil videre hjulpet. Det eneste jeg ikke har forsøgt mig med er en komplet reinstallation af computerens software. Hvilket også er den mindst ønskelige udvej.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-07 16:59

Er din skærm mus tastatur og skype også usb. ?? ellers har de ikke med sagen at gøre.

Det kan også være at en af dine usb enheder overbelaster strømmæssigt, eller direkte kortslutter.

Der er grænser for hvor meget strøm computeren kan levere via usb til ydre enheder. Tilsammen kan de tage for meget. Nogle hubs kan tilsluttes en ydre strømforsyning, det kan hjælpe.

Måske skal du afinstallere og geninstallere usb drivere . Hører formentlig til bundkortet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-07 17:06

I enhedshåndtering kan du prøve at slette alle usb og genstarte pcen så finder den dem selv igen. Du skal ikke have hverken printer eller lignende i men du genstarter, dem sættet du i bagefter en ad gangen

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 14-03-07 17:08

Har du forbundet dine USB enheder via en ekstern USB-hub med seperat strømforsyning?
Måske det kan løse dit problem.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-03-07 18:01

Transor: Min skærm - mus og Skype kører på USB udmærket. Når jeg vil prøve at tilslutte Web-cam- printer eller kortlæser melder den at den ikke genkender enhed. Selvom den tidligere har kørt med disse via HUB. Jeg købte en ny HUB med egen strømforsyning, da jeg troede at det var den gamle som var i stykker, det var for i øvrigt en som brugte maskinens strømforsyning. Fijala: Det er prøvet.
Serpyc: Ja

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-07 18:10

Hvis den ikke genkender enheden kan du jo installere de medfølgende drivere til dem så skulle det da virke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-07 18:34

Og hubén er vel en 2.0

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-03-07 18:39

Fijala:Driverne er på maskinen.
Refi: Ja

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-07 19:05

USB drev/kortlæsere bør sættes i efter opstart og tages ud efter nedlukning. Eller afbrydes nede ved den grønne pil.
Jeg ville tage alt unødvendigt fra og starte comp.
Lukke den ned igen.
Starte op og sætte en ting til ad gangen og lukke ned mellem hvert forsøg.

USB drivere bør indlæses før tilslutning (dog ikke mus osv.)

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-03-07 20:07

e.c : Har prøvet.= virker ikke.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-07 20:48

Lad dit grej som sad før "Canon" sidde, og tag Canon fra.
Gå til gendannelsespunktet da du installerede Canon.
Så bør alt det "gamle" virke.
Kan du det.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-03-07 21:32

e.c : Det kunne jeg prøve i morgen, men kan helt sikkert ikke finde den samme rækkefølge porte igen, da jeg har skiftet rundt på stikkene flere gange.
Mit tidligere gendannelsestidspunkt var indenfor rammerne med den nye printer, da den virkede, - husk på den kørte fejlfrit i en uge, og det var inden jeg begyndte at eksperimentere med alt det andet.
Så tror du selv det er umagen værd ?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-03-07 08:13

e.c: Nej det lykkedes ikke, og jeg har heller ikke min gamle scanner mere, den nye er kombineret.-- Men nej, ejheller denne gang.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-03-07 15:16

Endelig har jeg fået problemet løst: Jeg prøvede alt hvad i foreslog og takker, men havde selv prøvet det meste. Jeg gik yderligere til at formatere hele maskinen, selvom det gør ondt, ejheller det virkede. Min søn som er lidt ekspert udi dette, aftalte jeg med at han skulle komme hjem, og ved samme lejlighed ville vi montere en ramblok mere, og for en sikkerheds skyld havde han et USB-kort liggende som vi kunne afprøve. Vi kom ikke længere end til at isætte ramkortet, og ville afprøve det, så virkede også USB-enhederne igen. --- Min konklusion er at at der har været lidt dårlige forbindelser i maskinens indre, - den er snart 4 år gammel, og har aldrig været åbnet. Desværre ved jeg ikke hvem som retfærdigvis skal have pointene. Jeg venter og ser jeres reaktion, hvis der skulle være noget som jeg har overset.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 15:24

Tja....

"Løse" forbindelser burde være en af de ting du havde undersøgt allerede INDEN du stillede spørgsmålet

Den slags fejl er det jo svært at "se" pr. korrespondance.....

Men hovedsagen er jo at du fandt fejlen - så har det da givet lidt lærdom til næste gang der er problemer

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-03-07 19:00

Jeg afstår fra point.

Annuller spørgsmålet
Fra : stilkene

Dato : 24-03-07 07:33

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål