/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Renser du ikke din PC?
Fra : severino
Vist : 1327 gange
10 point
Dato : 13-03-07 12:41

Nu er dette her i spørgsmåls afdelingen, så jeg må så formulere det som et spørgsmål!
beckski tippede http://www.kandu.dk/tip15719.aspx med Pruster og stønner din PC ?

Støvsuger du da ikke dit hjem?
Ryger du ikke også der hjemme?

Dette er en rigtig god blanding, hvis du skal have klistret det hele sammen!
Tænk på hvor mange liter støvfyldt luft der suser igennem din PC, for hver time den er tændt, også selv om du lige har støvsuget, så er der stadig fine støvpartikler tilbage.
Negotinen fra rygning cirkulere også med rundt og sætter sig alle vegne, også inde i din PC.
Støv og negotin bliver til en rigtig klæbrig supstans, som bl.a. sætter sig i ventilatorerne og på dennes roterende vinger. - Det skal være en meget kraftig støvsuger der sskulle kunne hale det af igen.
Jeg fik for et par år siden, et PC kabinet der var opgivet, idet den hele tiden gik ned efter kort tids kørsel. - Den tidligere ejer røg som et helt kulfyret kraftværk.
Resultatet kunne ses inde i kabinettet. Begge ventilatorer var syltet ind i en beget masse af negotin og støv, så de var klæbet fast, og derfor ikke var i stand til at ventilere kabinettet.

Så en støvsuger eller for den sags skyld, trykluft kan ikke altid klare dette problem; så derfor bør man lige checke om "møllerne" overhoved kan dreje rundt.

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 20 point
Dato : 13-03-07 12:47

Det blir mer og mer ulækkert,Tror jeg venter til næste år

Kommentar
Fra : disken

Dato : 13-03-07 13:07

NEMLIG_

Har du også prøvet at føle på dit bundkort og andet,
efter flere år, kan det mærke som harpiks,
hvilket vel heller ikke kan være sundt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-07 13:13

Jeg går igang med opvaskemiddel uvendig, og rensebenzin indvendig spøg til side, selvfølgelig bliver den renset engang imellem, det er nu mest støv, der samles den står på gulvet og røgen fra smøgerne søger hos mig efter gardiner, synes det er temmelig tit de skal vaskes

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 13-03-07 13:17

Harpiks!!!!!
Gad vide hvornår kassen brænder sammen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-03-07 13:27

Jeg har endnu ikke oplevet, at kassen brænder sammen, men jeg har haft en monitor, der istedet for at vise billed, oversatte billedet til røgsignaler.
Man har i mange år talt om TV med billed, lyd og duft/lugt! - Jeg tror at min monitor var et sådan produkt.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 13-03-07 13:38

Citat
Harpiks!!!!!
Gad vide hvornår kassen brænder sammen

Har selv prøvet en skærm der begyndte at ryge, mere end mig selv.
Den havde så meget at man kunne kratte det af med en negl.

Men hvordan undgår man så det,
eller rettere fjerner det.

Tvivler på at man ligefrem kan vaske det af.

Det har jeg prøvet med mit tastatur, og det opfører sig ikke pænt til tider.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 13-03-07 15:26

Godt jeg har min blærbar i tilfælde af en explotion i den anden

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-07 15:46

Endnu en grund til at lade være med at ryge!

Mine putere klistrer ikke!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-03-07 16:02

emhætte over puteren

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-07 16:07

..eller over brugeren (gerne permanent, hvis, dersom og så fremt!).

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 13-03-07 16:17

Ku godt lide emhætten

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-03-07 17:34

Emhætte???
Hvis den bliver så varm, at man kan holde kaffen varm, eller koge vand, ja så er det da en løsning!

Kommentar
Fra : disken

Dato : 13-03-07 17:58

Citat
..eller over brugeren (gerne permanent, hvis, dersom og så fremt!).

Og hvem skal så rense den motor og andet.

Ved godt den er beregnet til det, MEN alligevel IKK.

http://www.hardware-test.dk/forum.asp?mode=traade&id=190686&emneID=21

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-03-07 18:45

Nå, så er det nok på grund af nikotin, jeg hænger så fast i "puteren". Og jeg som troede, jeg bare var afhængig.

Bortset fra det, så er tobakstågerne rigtig irriternde. De ikke bare klistrer, de fedter jo om kap med brændeovnen. For så slet ikke at nævene de ophobninger, der sker INDEN i "skroget".

Hmm, jeg lyder da vist allerede som en ex-ryger, gør jeg ikke??

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : disken

Dato : 13-03-07 19:15

Citat
Bortset fra det, så er tobakstågerne rigtig irriternde. De ikke bare klistrer, de fedter jo om kap med brændeovnen. For så slet ikke at nævene de ophobninger, der sker INDEN i "skroget".
Hmm, jeg lyder da vist allerede som en ex-ryger, gør jeg ikke??

Min brændeovn, begynder med et lag sod, sort
aske på siderne, men efter en ½ time, uden LUFT tilførsel
er den TOTAL renset og hvid....
Gad vide hvad jeg gør forkert.
Plejer at få at vide, FULD KNALD på ovnen.
Har heller ikke meget skidt i skorstenen.
Men FEJEREN vil på brandbesøg hvert ½ år

Men det var en ovn.

Og han kan JO ikke forsvare sig = ALTSÅ o.v.n

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 13-03-07 22:18

Hehe. I kan da lige få et tip som jeg bruger...

Lad de bagerste blæsere på pc'en blæse luften ud. Luk så alle huller hvor der ikke er blæsere bagved. Evt med tape. Næste gang i så skal købe støvsugerposer, tager i microfiltret og sætter foran blæseren der sidder forrest på pc'en (man kan for det meste tage fronten af kabinettet), Denne blæser lader i så suge luft ind i kabinettet. Dette stopper det meste støv. Nikotinen må i selv fjerne med tiden

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-03-07 22:36

Nu skal man passe på, at man ikke lukker alle huller, hvor luften skal kunne komme ind, for ellers kommer der heller ikke noget ud af kabinettet, så kølingen bliver nedsat. Der er jo en grund til at kabinettet er konstrueret som det er! IK'?

Hvis blæseren kun kan puste ud, men ikke suge ind, så opstår der undertryk i kabinettet, hvilket i værste fald kan medføre, at kabinettet klapper sammen, på grund af undertrykket!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-07 22:41

Jeg tror heller ikke på den ide og har man en Pc med flere kabinetsblæsere skal man nok ikke begynde på at lukke huller med hverken microfiltre eller andre sjove ting.

Dette minder mig om en der isolerede sin harddisk med glasuld fordi den "larmede".

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 13-03-07 23:02

Ifølge af "undertryk" vil de andre blæsere forøge hastigheden på den forreste blæser. Du kan selvfølgelig også fjerne den forreste blæser, og luften vil så automatisk blive suget igennem microfiltret. Har brugt det i flere år uden problemer. Køre med max 38 Grader på CPU'en og 29 på MB.
Et alternativ ville være vandkøling

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-07 23:07

Eller kompressorkøling som faktisk kan fås.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 13-03-07 23:08

Nu om dage er det vist BILLIGERE at købe
et nyt bundkort, end købe diverse filtre...

Afhængig af kortet selv-forstået

Det jeg kører med kostede 850.- med processor 2,7 = lille
Og det er sikkert blevet billigere inden for 1 år
Købt hos Zitech:_ aalborg. Bilka

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 13-03-07 23:14

Kom til at tænke på de herrens blæsere jeg har til vamre sommerdage,
ku jeg ik stille en på hver side af puteren ,så må støv og røg da blæse af h til + at man selv
blir luftet lidt?????

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 13-03-07 23:18

Varme sommerdage

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-07 23:23

Kvit ligkistesømmene Kissan så sparer du penge og lever længere og får nemt råd til en ny puter hvis den gamle skulle stå af på grund af nullermænd.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 13-03-07 23:24

Andet alternativ, hvis du vil være HELT sikker på at undgå støv OG nikotin:
http://www.youtube.com/watch?v=qZ8L1Prl6tk

Ville nok ikke opgradere hardware så tit

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 13-03-07 23:40

Takker for idag.Lige en smøg og så

KISSAN

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-03-07 23:45

Aha, en oliekølet køkkenmodel fra silikone con vally!

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 14-03-07 00:19

Luft kompressor er den eneste udvej efter skrue bagstykke af
Jeg gøre det hver anden år
pømske

Kommentar
Fra : disken

Dato : 14-03-07 00:48

Citat
Kom til at tænke på de herrens blæsere jeg har til vamre sommerdage,

Om sommeren...
Katten har det SGU godt

Citat
Kvit ligkistesømmene Kissan

Min Varme/ Fryser - fidus, tager både POLLEN
og bjarneD.Øhhhhh
Den er GOD, og ikke ret dyr MERE.
Men noget med at den ikke kan godjendes som VARMEKILDE,
da den også kan FRYSE
Plus den renser luften fra mig selv,,,, ellerr var det BAGEOVNEN

Minder mig om et spørgsmål, forleden, om hvorfor
man stilte/ stillede sine kager til AFKØLING

KUN FOR AT SIGE TIL posten/ eller ANDRE,
AT SÅ ER DER KAFFE......................
ELLER MENNESKET VAR dødt, anden lugt.

B appy

Kommentar
Fra : disken

Dato : 14-03-07 00:50

UPS______________

Kommentar
Fra : disken

Dato : 14-03-07 00:50

Men noget kan der vel være om det...-.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 14-03-07 00:53

Citat
Luft kompressor er den eneste udvej efter skrue bagstykke af
Jeg gøre det hver anden år
pømske

Hvor gammel er den....

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 14-03-07 08:47

MORGEN

Hvad mente du med det SEVERINO

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 14-03-07 10:08

Nu er det nu nok næppe nikotin der er problemet. Nikotin er mig bekendt et hvidt krystallingsk stof. Snarere tjære. Men det kommer jo ud på et.

Husk - udover støvsugningen - at vaske tingene grundigt op. Jeg spildte engang sodavand på min første lommeregner, kun 2 uger efter at jeg havde fået den, så det blev til en klistret defekt lommeregner. En adskillelse og en tur i opvaskebaljen gjorde den til en ren, men defekt lommeregner, men den blev dækket under garantien. Det var den klistrede udgave nok ikke.

Jeg ved nu, at fejlen jeg gjorde var at jeg ikke lod den tørre tilstrækkeligt. Se http://plasticbugs.com/index.php?p=263
Af egen erfaring ved jeg, at du ikke behøver at fjerne tasterne. Så skal den bare tørre lidt længere.

Godkendelse af svar
Fra : severino

Dato : 18-03-07 12:00

Tak for svaret kissan.
Du var den der svarede først på mit indlæg, som der nok ikke findes noget egentligt svar på, så derfor drysser jeg mine 10 gram guldstøv ned over dig.
Jeg mener når man har stillet et spørgsmål, så er det nærrighed at annulere det, blot for at spare nogle point, som man ikke kan bruge til ret meget.

Annulering af spørgsmål bør kun kunne fortages i enkelte tilfælde!

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-03-07 12:56

Tusind tak Severino for guldstøvet
KISSAN